Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikons skarpaste?
- Trådstartare thefinger
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Kanske just 85 1,4 eller 50 1,4/1,8. Nikons 60 2,8 skall också vara svåröverträffad. Någon av dessa tror jag det kan vara så länge vi pratar Af-optik. Bland de manuella gluggarna skulle jag vilja lägga till 45 2,8 och 55 2,8 micro samt deras 85 2,8 PC micro.thefinger skrev:
Hej.
Vilken fast glugg mellan 20 - 85mm anser ni är Nikons skarpaste?
Peter
JohanOlovsson
Aktiv medlem
Jag skulle helt klart säga 50mm AF 1.8D! spec. med tankte på att den kostar bara kring tusen lappen 
Palletheking
Aktiv medlem
Tveklöst den mest prisvärda, och skillnaderna mellan nämnda gluggar är betydelselös så länge vi pratar ren skärpa. Värt att nämna är dock att endast 85 1,4 och 45 2,8 har bländarlameller som ger den där runda karaktären på bokehn. Jag tror också att de är bäst kontrastmässigt jämfört med de övriga objektiven.JohanSandin skrev:
Jag skulle helt klart säga 50mm AF 1.8D! spec. med tankte på att den kostar bara kring tusen lappen![]()
De fasta nikonobjektiv jag haft i min ägo som aldrig gjort mig besviken när det gäller skärpan är PC-Nikkor 35/2,8, Micro-Nikkor 55/3,5, och AF-Nikkor 50/1,8. Däremot imponerar inte AF-Nikkor 24/2,8 och serie E 100/2,8 lika mycket även om de naturligtvis är användbara.
Palletheking
Aktiv medlem
PC-Nikkor 85 2,8 har nog också 9 lameller, glömde bort den.paul innergård skrev:
Tveklöst den mest prisvärda, och skillnaderna mellan nämnda gluggar är betydelselös så länge vi pratar ren skärpa. Värt att nämna är dock att endast 85 1,4 och 45 2,8 har bländarlameller som ger den där runda karaktären på bokehn. Jag tror också att de är bäst kontrastmässigt jämfört med de övriga objektiven.
Goran
Aktiv medlem
AF 85/1,8
AF 50/1,4
AF 50/1,8
AF 35/2 är riktigt bra den också,
på full öppning får man passa sig för kromatisk aberration med dom äldre fasta gluggarna dock..
neråt 20-24mm så regerar
AF-S 12-24mm f/4G IF-ED DX
ingen fast men ändå..
85/1,8 har väl också 9 lameller vad jag kan se här,
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/telephoto/af_85mmf_18d/index.htm
AF 50/1,4
AF 50/1,8
på full öppning får man passa sig för kromatisk aberration med dom äldre fasta gluggarna dock..
neråt 20-24mm så regerar
ingen fast men ändå..
paul innergård skrev:
PC-Nikkor 85 2,8 har nog också 9 lameller, glömde bort den.
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/telephoto/af_85mmf_18d/index.htm
Palletheking
Aktiv medlem
Då måste den ha uppgraderats för min hade inte det. Men jag är rätt säker på att modell 1,8 inte har 9 lameller.Goran skrev:
AF 85/1,8
AF 50/1,4
AF 50/1,8
neråt 20-24mm så regerar
ingen fast men ändå..
Anderzon
Aktiv medlem
Jag äger eller har ägt: AF35/2D, AF50/1.4D, AF60/2.8D Macro samt AF85/1.4D
Upplever dessa gluggar ganska jämna i just skärpan förutom AF35/2D som är ganska mjuk. Tror dock att den skarpaste är AF85/1.4D, AF50/1.4D är inte långt efter. Nu snackar jag iofs. skärpa med full glugg...
Mvh // M
Upplever dessa gluggar ganska jämna i just skärpan förutom AF35/2D som är ganska mjuk. Tror dock att den skarpaste är AF85/1.4D, AF50/1.4D är inte långt efter. Nu snackar jag iofs. skärpa med full glugg...
Mvh // M
Palletheking
Aktiv medlem
Nej jag hade fel. 85 1,8 har nio bländarlameller. Minnet sviktar, hm redan vid 35 års ålder. Då finns det inte mycket anledning att köpa sig 85 1,4 för 9000 extra, skärpemässigt är de näst intill likvärdiga, men 1,4 är tyngre och betydligt långsammare i af.paul innergård skrev:
Då måste den ha uppgraderats för min hade inte det. Men jag är rätt säker på att modell 1,8 inte har 9 lameller.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har haft bägge och upplevde 1,8 som mycket snabb, märkbart snabbare än andra icke afs-gluggar. det skall ha sin förklaring i att den focuserar med bakre linselementet, vilket tydligen går snabbare.Anderzon skrev:
Ang. snabbheten på AF så har jag aldrig märkt någo större skillnad på mina gluggar. Nu har jag iofs. aldrig haft eller ens hållt i en AF85/1.8D men att den skulle vara snabbare har jag svårt att tro...
Mvh // Martin - som inte ångrat en dag att han köpte 1.4 versionen
Anderzon
Aktiv medlem
Där ser man, nu fokuserar iofs. 1.4 versionen också med bakre elementet men i kombination med främre. Vet inte hur det är med 1.8:an. Som sagt jag har aldrig märkt någon skillnad mellan mina AF gluggar... 28, 35, 50, 60, 85...
Skulle vara intressant att se en jämförelse av dessa två 85mm gluggar. Båda med bl.1.8
Mvh // M
Skulle vara intressant att se en jämförelse av dessa två 85mm gluggar. Båda med bl.1.8
Mvh // M
Palletheking
Aktiv medlem
Enligt de jämförelser som jag läst, så verkar skillnaderna ligga ganska så nära 50 1,8 kontra 50 1,4. Väldigt små men med en noslängds fördel för den ljusstarkare gluggen.Anderzon skrev:
Där ser man, nu fokuserar iofs. 1.4 versionen också med bakre elementet men i kombination med främre. Vet inte hur det är med 1.8:an. Som sagt jag har aldrig märkt någon skillnad mellan mina AF gluggar... 28, 35, 50, 60, 85...
Mvh // M
Anderzon
Aktiv medlem
Huvudsaken är att vi är nöjda med våra gluggar 
Som sagt så har jag inte erfarenhet av 1.8:an men hört att den ska vara ruskigt skarp.
Upplevde dock större skillnad mellan focus hastighet på mina gluggar då jag körde D100, nu kör jag D2x som verkar så pass snabb i motorn att jag märker skillnaden mindre... kan det vara så eller har jag blivit gammal
Mvh // M
Som sagt så har jag inte erfarenhet av 1.8:an men hört att den ska vara ruskigt skarp.
Upplevde dock större skillnad mellan focus hastighet på mina gluggar då jag körde D100, nu kör jag D2x som verkar så pass snabb i motorn att jag märker skillnaden mindre... kan det vara så eller har jag blivit gammal
Mvh // M
Benganbus
Aktiv medlem
thefinger skrev:
Hej.
Vilken fast glugg mellan 20 - 85mm anser ni är Nikons skarpaste?
Peter
Har en Nikkor-H 1:2 f=5 cm för Nikon mätsökare..
Från 1955.
Tycker den håller rätt bra skärpa!
Å så er'e en massa bländarlameller!!
Får det till 10 st!!
Gluggen e ju en kopia av Sonnar 1:2 50:an,
men mycket, mycket bra kopierad!!
Palletheking
Aktiv medlem
Det kan nog stämma att skillnaderna känns mindre med en starkare focusmotor.Anderzon skrev:
Huvudsaken är att vi är nöjda med våra gluggar
Mvh // M
keckax
Aktiv medlem
Goran skrev:
AF 85/1,8
AF 50/1,4
AF 50/1,8
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/telephoto/af_85mmf_18d/index.htm[/url]
Vet inte om nikon har något "dåligt fast optik i sin AF-serie, men det finns variationer (bra och mindre bra exemplar) Sålde en AF 20/2,8 men ångrade mej. Så jag köpte en ny (begagnad) och till min glädje kan jag konstatera att den faktiskt är snäppet bättre än den förra.
Men jag håller med om att CA är ett litet problem på riktigt ljusstarka gluggar på full öppning, men jag brukar blända ner 1/3- 1/2 steg och då är CA som bortblåst.
/K