Annons

Normalzoom med 1:1 macro,finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_S

Aktiv medlem
Ja, så enkelt som rubriken lyder är frågan. Om det finns en zoom i området runt 20-70mm med äkta 1:1 macro?

Kommer snart att vilja byta ut kitobjektivet 18-55mm men samtidigt känner jag för att skaffa ett macroobjektiv typ EF-S 60mm eller 100mm F2.8 men tänk om det finns ett 18-70 F2.8 Macro ;-)

Är nästan helt säker på att så inte är fallet. Rent logiskt borde det vara fysiskt omöjligt eller i alla fall svårt att tillverka ett sådant objektiv. För att få "plats" med zoomen så skulle objektivet helt enkelt bli för långt för att kunna ha en närgräns för makro motsvarande 1:1. Och för att krympa objektivet behövs säkert mer teknik än vad tillverkarna tycker är lönt.
Det är vad jag tror.

Med Canon EF 50/2,5 Macro + Canon EF Life Size Converter får du 1:1. fast för ungefär samma pengar får du EF100/2,8 Macro. som jag skulle tro är bättre.

defiant skrev:
Med Canon EF 50/2,5 Macro + Canon EF Life Size Converter får du 1:1. fast för ungefär samma pengar får du EF100/2,8 Macro. som jag skulle tro är bättre.
Svårt att zooma bara... ;-)
Nej, det finns inget sådant objektiv.
Det närmaste du kommer är en kompaktkamera!
(De har ofta grymt bra närgräns)

/Pontus

Är det inte 1:1 macro på Sigmas 17-70mm/2.8-4? Njä,kanske inte annars hade det kanske varit ett bra alternativ. Vet att det har väldigt bra närgräns i alla fall.

Uttryck skrev:
Är det inte 1:1 macro på Sigmas 17-70mm/2.8-4? Njä,kanske inte annars hade det kanske varit ett bra alternativ. Vet att det har väldigt bra närgräns i alla fall.
Den har bra närgräns men ger inte skala 1:1. Det verkar vara svårt att producera bra macrozoomar. Den bästa är nog fortfarande Nikons 70-180 4,5-5,6 och den är inte riktigt lika vass i macroområdet som de fasta gluggarna. Den är dock erkänt bra o ger en avbildningsskala på 1:1,3. För de flesta funkar dock zoomarnas fuskmacro, men de kan aldrig fullt ut mäta sig med de fasta renodlade macrogluggarna. Ungefär som att de bästa zoomarna knappast kan jämföras med de bästa porträtttelena. Zoom är o förblir något av en kompromiss, men nu mera en riktigt bra kompromiss.

Nä det finns nog inget sånt objektiv. Då måste jag brottas med frågan om vilket som är mest akut, en bättre normalzoom eller macro.... usch inte lätt.

Tack för alla svar!

paul innergård skrev:
Den bästa är nog fortfarande Nikons 70-180 4,5-5,6 och den är inte riktigt lika vass i macroområdet som de fasta gluggarna. Den är dock erkänt bra o ger en avbildningsskala på 1:1,3.
Inte någon normalzoom och inte 1:1, men väl värd att nämna i sammanhanget. Denna eller en tredjepartstillverkad normalzoom med bra närgräns är nog det närmaste du kommer! Ett alternativ är att skaffa en bra försättslins (med dubbel lins) till en zoom. Denna får du skruva på och av, men man kan få riktigt fina makrobilder. Jag har aldrig gillat mellanringar på zoomar.

/Pontus

Pongu skrev:
Inte någon normalzoom och inte 1:1, men väl värd att nämna i sammanhanget. Denna eller en tredjepartstillverkad normalzoom med bra närgräns är nog det närmaste du kommer! Ett alternativ är att skaffa en bra försättslins (med dubbel lins) till en zoom. Denna får du skruva på och av, men man kan få riktigt fina makrobilder. Jag har aldrig gillat mellanringar på zoomar.

/Pontus

En Nikon på en Canon låter kämpigt :)
Men det andra du säger skulle kanske va ett alternativ. En zoom som 24-105mm F4 IS USM, om man satte canons closeup lins (med dubbla glas) på den hur stor förstoring får man då egentligen?

Anders_S skrev:
En Nikon på en Canon låter kämpigt :)
Men det andra du säger skulle kanske va ett alternativ. En zoom som 24-105mm F4 IS USM, om man satte canons closeup lins (med dubbla glas) på den hur stor förstoring får man då egentligen?
Inte 1:1 tror jag. Med den prisbilden kanske det är bättre att köpa två piratgluggar. Ex Tamron 17-50 2,8 och en Tamron sp 90 2,8 macro.

paco skrev:
EF28-135/3.5-5.6 IS USM har fuskmakro också.

Hmm, väldigt prisvärt objektiv känns det som. Men bara 0,19 i förstoringsgrad. Med mellanring 25 fick man 1,09 enligt canons hemsida.

Det får ju faktiskt klassa som ett vettigt alternativ, bra pris, kanske lite stort omfång men med is och usm och 1:1 med mellanring.

paul innergård skrev:
Men dålig vidvinkel 1,6 x. Annars en bra glugg.

Jag behöver inte mer vidvinkel, jag har Canons 10-22mm som ger mig all vidvinkel jag nånsin kommer behöva :)

Jag har också ett 70-200/F4 så jag behöver området däremellan eller tom upptill 100mm. Vem vet, kanske byter jag ut mitt tele till ett 100-400mm IS nångång i framtiden.

Det finns s.k omvändningsringar, som du fäster på fronten sen sätter den på huset (vipps så har du ett makro obj.). Dom är relativt billiga också, runt hundringen skulle jag tro...

Anders_S skrev:
Jag behöver inte mer vidvinkel, jag har Canons 10-22mm som ger mig all vidvinkel jag nånsin kommer behöva :)

Jag har också ett 70-200/F4 så jag behöver området däremellan eller tom upptill 100mm. Vem vet, kanske byter jag ut mitt tele till ett 100-400mm IS nångång i framtiden.
Tamron 28-75, har bra närgräns och är allmänt klassad som en av de bästa normalzoomarna. Tror den är billigare än Canons 28-135. Sätt en akromat på den.

JohanSandin skrev:
Det finns s.k omvändningsringar, som du fäster på fronten sen sätter den på huset (vipps så har du ett makro obj.). Dom är relativt billiga också, runt hundringen skulle jag tro...

Det har jag hört talas om ja, var hittar man en sån?

ANNONS
Götaplatsens Foto