Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NSC till RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Går det att översätta en NCS färgkod till RGB?

Skulle behöva föra över en färg från en målad skylt med företagslogga till datorn.

Jag har NCS koden.

Måste jag åka ut och plåta skylten på plats kasnske för att få ett färgprov?

Någon som har erfarenhet av liknande problem?

stefohl skrev:
Vilken RGB är det som de utgår från. Detta är ju ungefär som att säga hur mycket får man i en utländsk valuta för 100 svenska kronor och få svaret 20.

Stefan

Du menar alltså att detta inte fungerar att räkna om?

Lasse H skrev:
Du menar alltså att detta inte fungerar att räkna om?

Jo, men du måste ange vilken variant av RGB som du ska räkna om till. Säger du dollar, då vet att idag är 100 svenska kronor värda ungefär $13.

Om du säger att du ska använda Adobe RGB, då kan du räkna ut vilket värde som din färg har.

Stefan

stefohl skrev:
Jo, men du måste ange vilken variant av RGB som du ska räkna om till. Säger du dollar, då vet att idag är 100 svenska kronor värda ungefär $13.

Om du säger att du ska använda Adobe RGB, då kan du räkna ut vilket värde som din färg har.

Stefan
Jag förmodar att det ska översättas till webben.
Oavsett färgrymd så kommer man bara i närheten av NCS färgerna. Jag har en kund som använder NCS till sina produkter och det man kan göra är att komma så nära det går. Den lilla avikelse som är mellan RGB-färgrymderna känns rätt irrelevant eftersom man på skärm (webb) använder den smala sRGB. Skulle det nu tryckas så blir det iallafall färgavikelser pga av konvertering från RGB till CMYK. Då borde det vara lämpligare att konvertera direkt till CMYK. dvs NCS till CMYK. Om nu Lasse ska använda dessa konverteringar för webb så är det väl ändå sRGB som gäller. Och när det gäller konverteringstabeller på nätet så är jag nästan övertygad om att man utgår ifrån sRGB. Sedan kommer nästa problem. Hur många som tittar på webben ha kalibrerade skärmar. Det innebär att det blir avikelser i färgerna ändå.
Vi får hoppas att växelkursen stämmer lite bättre nu trots att det blir devalvering pga okalibrerade skärmar ;0)

mvh/Ove

Senast ändrad:
Vevo skrev:
Den lilla avikelse som är mellan RGB-färgrymderna känns rätt irrelevant eftersom man på skärm (webb) använder den smala sRGB.

För det första är avvikelserna mellan två färgrymder allt annat än små. För det andra är det med webbilder och sRGB lite av en vandringssägen. Du använder i de flesta webbprogram skärmprofilen som din färgrymd. Att sedan Microsoft konstruerade en slags genomsnittsskärm som har färgrymden sRGB innebär inte att vi alla sitter vid genomsnittskärmar.

Nedan ser du samma RGB-värde, fast i två olika färgrymder. Ganska stor skillnad, eller?

Bilagor

• gron.gif
    gron.gif
    670 bytes · Visningar: 3,756
Det är klart jag vet att det är skillnad mellan de olika RGB-färgrymderna. NCS består av 6 färger, vit, svart, gul, röd, blå och grön vilket jag är övertygat om att du vet. Ska man sedan konvertera desa färger till röd grön blå, blir genast RGB rätt snävt. Visst är det bra att veta vilken färgrymd man ska applicera på sitt dokument för att få rätt tolkning av rgb-värdena. Men i slutändan så kommer man bara i närheten av NCS. Det är inte alla Webbläsare/aktiv skärmprofil som kan hantera AdobeRGB eller ECI-RGB och andra större färgrymder. Då är det enklast att köra sRGB för webb. Jo, de flesta privatpersoner sitter faktiskt vid en genomsnittskärm. Mig veterligen har inte Microsoft tillverkat några skärmar eller annan hårdvara. Det är mest inom den grafiska branchen och liknande verksamheter som har "bättre" skärmar än gemene man. Hur gemene mans skärmar är kalibrerade vet vi inget om. Men för att hålla oss till ämnet så är det alltid svårt att återskapa NCS i RGB. Samma är det med PMS till RGB som även det kan vara lite marigt.

Visst är det stor skillnad mellan de olika färgrymderna beroende på var man jämför. Går man i ytterkanten på en stor färgrymd så mäktar den mindre färgrymden inte med av naturliga skäl, och då blir det stor skillnad. Ligger man inom ett jämförbart område så blir skillnaden mindre men märkbar (sida vid sida). Stämmer inte det? Vilka färgrymder har du använt till din exempelbild?

mvh/Ove

Bilagor

• rgb.jpg
    rgb.jpg
    6.7 KB · Visningar: 3,753
Vevo skrev:
Det är klart jag vet att det är skillnad mellan de olika RGB-färgrymderna. NCS består av 6 färger, vit, svart, gul, röd, blå och grön vilket jag är övertygat om att du vet. Ska man sedan konvertera desa färger till röd grön blå, blir genast RGB rätt snävt. Visst är det bra att veta vilken färgrymd man ska applicera på sitt dokument för att få rätt tolkning av rgb-värdena. Men i slutändan så kommer man bara i närheten av NCS. Det är inte alla Webbläsare/aktiv skärmprofil som kan hantera AdobeRGB eller ECI-RGB och andra större färgrymder. Då är det enklast att köra sRGB för webb.

Det finns RGB-färgrymder som är så stora att de åter ger ett stort antal färger som är osynliga. Så det är inget problem att återge alla de färger som är definierade i NCS-systemet i en sådan färgrymd. Sedan är de flesta färger inte så intensiva att vi får sådana problem. Vi kan återge ett stort antal färger korrekt både i sRGB eller Adobe RGB.

Men då måste man veta vad man utgår från. Att säga att detta är RGB-färgerna från den och den NCS-färgen är, som jag försökte beskriva i mitt exempel, rätt svårt. Om man däremot anger vilken RGB-färgrymd man utgår från är problemet löst.

Sedan sitter många med skärmar som är klart mycket sämre än sRGB, annars skulle ju inte det kunna bli en genomsnittlig skärmfärgrymd. Så det är inte bara ECI-RGB eller Adobe RGB som webbläsare har problem med, sRGB kan också vara ett problem. Men med dagens webbläsare finns det ingen självklar lösning på hur vi får en korrekt färgåtergivning på bilder på webben.

Stefan

Visst har du rätt i att det finns färgrymder som är riktigt stora och som du säger är "osynliga" på skärmen men klarar av att återge det mesta i print. Men vad jag menar är att de flesta har inte tillgång/kunskap/vetskap om dessa färgrymder och blir genast överkurs för gemene man. De flesta känner till AdobeRGB, sRGB, Apple RGB, ColorMatch RGB och ProPhoto RGB (om ens det). Det problem man brottas med när det gäller bilder/färger för webben är precis som du nämner, att man har för dåliga skärmar som inte kan återge färger trots matchande färgrymder i datorn. Då är vi åter tillbaka till att man kommer bara nära men inte hela vägen fram.
Det beror ju i slutändan inte på färgrymden utan skärmar som lider brist på att återge färgerna korrekt, då blir skillnaderna mindre. Jag tror du förstår vad jag menar. Jag vill poängtera att jag hela tiden talat om skärmvisning och webb och inte print. Skillnaden blir större i print än på en skärm som inte klarar av att visa korrekta färger.

Ja det är ju en fördel om man applicerar de givna rgb-värdena till rätt profil, man kommer ju närmare sanningen då.

En ren spekulation:
Jag undrar om de som gör omräknigsprogram själva vet vilken färgrymd de använt sig av. Om de visste det hade de nog angivit det. Men ett antagande är att de jobbat i en PC med en skärm som har begränsad återgivning av färger. Inte helt säkert, men högst sannolikt.

peace
mvh/Ove

Vevo skrev:
En ren spekulation:
Jag undrar om de som gör omräknigsprogram själva vet vilken färgrymd de använt sig av. Om de visste det hade de nog angivit det. Men ett antagande är att de jobbat i en PC med en skärm som har begränsad återgivning av färger. Inte helt säkert, men högst sannolikt.

peace
mvh/Ove

Det är det jag misstänkte direkt när jag såg detta och då är ju värdet på dessa konverteringar ganska tveksamma. Ska man hålla på med sådana konverteringar finns det ett färgbibliotek från NCS att använda i Photoshop, men det kostar pengar.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto