Annons

Ny dator - hur får jag med mig ligtroomfilerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

StinaQ

Medlem
Det här borde inte vara ett stort problem, känns som om det borde finnas ett enkelt sätt att lösa det här på, vet bara inte hur. Jag har köpt ny dator och ska ju därmed installera om Ligtroom på den nya datorn. Jag vill ha med mig alla bilder från den gamla och även alla kataloginställningar.
Kan jag bara spara min katalogfil och sedan öppna på min nya dator? Jag kommer ju kopiera över alla bilderna till den nya datorn och de kommer ligga i samma mappstruktur som nu, problemet kan bli att hårddisken inte kommer heta samma sak. Hur gör jag?
Behöver verkligen hjälp! Datorn måste komma i bruk så snart som möjligt!
Det är väl inte så illa att jag måste exportera hela katalogen?
Väldigt tacksam för hjälp!
Stina

Det här borde inte vara ett stort problem, känns som om det borde finnas ett enkelt sätt att lösa det här på, vet bara inte hur. Jag har köpt ny dator och ska ju därmed installera om Ligtroom på den nya datorn. Jag vill ha med mig alla bilder från den gamla och även alla kataloginställningar.
Kan jag bara spara min katalogfil och sedan öppna på min nya dator? Jag kommer ju kopiera över alla bilderna till den nya datorn och de kommer ligga i samma mappstruktur som nu, problemet kan bli att hårddisken inte kommer heta samma sak. Hur gör jag?
Behöver verkligen hjälp! Datorn måste komma i bruk så snart som möjligt!
Det är väl inte så illa att jag måste exportera hela katalogen?
Väldigt tacksam för hjälp!
Stina

Om du ändå ska kopiera över alla bilderna till nya datorn varför inte exportera en katalog från Lightroom och sedan kopiera över den och importera den på den nya datorn? Det gör jag varje gång jag för över bilder från min laptop till min stationära och det funkar hur bra som helst. Kom bara ihåg att kryssa i rutorna "Exportera negativ" och "Behåll förhandsvisningar" (eller vad de nu heter i svenska LR) så att du får med dig bilderna inklusive alla inställningar. Och kom självklart ihåg att testa att allt funkar på den nya datorn innan du gör dig av med den gamla!

hmm

Problemet är att jag har 133 GB bilder, det kommer ju ta år och dar att exportera det. Sedan vet jag inte heller hur man exporterar allt samtidigt, kan ju inte högerklicka på min "högsta instans" i mapphierarkin till vänster eftersom det är en hårddisk.
Finns det inget annat sätt?

Ett alternativ som jag hört funkar är att kopiera över filerna separat till att börja med och sedan kopiera .lrcat-filen. Öppna sedan .lrcat-filen i nya LR och då kommer den inte hitta bilderna. Ställ dig sedan högst upp i trädet till vänster och högerklicka så får du upp ett alternativ för att söka upp foldern som den tycker saknas. Då ska den automatiskt uppdatera allt.

Som sagt, om du bara behåller strukturen för hur bilderna ligger så behöver du bara peka ut var topp-mappen / hårdisken finns för LR i Library modulen så hittar den allt.

Glöm inte bort att ta med inställningar, presets etc om du vill ha med dessa. De ligger inte i katalogen utan i din hemmapp, på mac blir det ~/Library/Application support/Adobe/Lightroom och enligt M Evenings bok så är motsvarande för Windows: <hemmapp>\Application Data\Adobe\Lightroom

Notera att för Windows så ligger inställningar (Preferences) i samma mapp som presets men för mac är det ~/Library/Preferences/
Jag är dock osäker på hur bra det är att kopiera dessa, det kanske är säkrast att nöja sig med presets.

Senast ändrad:
Som sagt, om du bara behåller strukturen för hur bilderna ligger så behöver du bara peka ut var topp-mappen / hårdisken finns för LR i Library modulen så hittar den allt.

Glöm inte bort att ta med inställningar, presets etc om du vill ha med dessa. De ligger inte i katalogen utan i din hemmapp, på mac blir det ~/Library/Application support/Adobe/Lightroom och enligt M Evenings bok så är motsvarande för Windows: <hemmapp>\Application Data\Adobe\Lightroom

Notera att för Windows så ligger inställningar (Preferences) i samma mapp som presets men för mac är det ~/Library/Preferences/
Jag är dock osäker på hur bra det är att kopiera dessa, det kanske är säkrast att nöja sig med presets.

Gjorde detta precis själv. Bara att kopiera filstruktur, kopiera presets foldern, se till att catalog (och ev preview catalog).

Dvs, (ur ett standard-installations-perspektiv):
Kopiera Lightroom mappen under Mina Bilder,
kopiera LightRoom mappen som beskrivs ovan (xp i vista är det C:\Users\[ditt anv id]\Appdata\Roaming\Adobe\LightRoom)

Därefter får du se till att bildkatalogen hittas i LR (högerklick - find missing folder i Windows).

Funkar klockrent för mig.
/Peter

Nas

Intressant tråd ! Får man sticka in en liknande fråga...
Håller på och installera en NAS i nätverket samt uppgradera båda PC'na. Då både gumman och jag fotar en hel del så funderade jag på om det inte går och lägga in LR filerna på denna, och samtidigt att både hon och jag ska kunna gå in från varsin PC och ordna bilder (allt ligger idag i ett gemensamt bib). Nån som provat detta eller har nån ide ? (protesterar LR om två personer accessar samtidigt ?)
Hilsen L

Senast ändrad:
Jag tror inte att katalogen går att ha på nätverket men bilderna går ju. Vet inte riktigt vilket du syftade på. Var dock medveten om att LR inte har någon aning om ifall en eller flera jobbar med samma fil vilket kan ge problem.

Att jobba med samma bild misstänker jag ställer till det.
Men min undran gällde om två separata PC kan utnyttja katalogfilerna i min NAS ?
Men samtidigt kanske det inte blir så bra i längden. Även om vi bara pysslar med våra egna bilder och inte redigerar varandras så för eller senare kanske man ställer till med nåt !

Som sagt, bara en undran om nån provat !

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto