Annons

Ny hårddisk till mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
har du jämfört att ha på ssd också så du vet vad skillnaden blir?

Vad har du för hårddiskar ?
Jag har och det är ingen signifikant skillnad.

https://www.pugetsystems.com/ har också dragit samma slutsats för längesen.
För öcrig en bra sida att kolla när man köper hårdvara för att optimera pris/prestanda för LR.

"Conclusion
For most of the tasks we tested, there was minimal difference between having your Lightroom files on a single platter drive versus a SSD, NVMe, or even spread across multiple drives. There was a number of times where one configuration or another was a few percent faster, but there were only two instances where the performance difference was large and consistent enough for us to draw any meaning from:..."

/Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
8TB är det minsta jag skulle köra med. Sedan får man ha 8TB till på annan plats som backup.

Har inte märkt någon prestandaskillnad med att ha råfilerna på hårddisk eller m2:a.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har och det är ingen signifikant skillnad.

https://www.pugetsystems.com/ har också dragit samma slutsats för längesen.
För öcrig en bra sida att kolla när man köper hårdvara för att optimera pris/prestanda för LR.

"Conclusion
For most of the tasks we tested, there was minimal difference between having your Lightroom files on a single platter drive versus a SSD, NVMe, or even spread across multiple drives. There was a number of times where one configuration or another was a few percent faster, but there were only two instances where the performance difference was large and consistent enough for us to draw any meaning from:..."

/Stefan

har du märkt om det blir stor skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
har du märkt om det blir stor skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm?
Finns ingen större skillnad mellan min interna disk som skriver/läser 2400mb/s mot USB hårddisken på 80mb/s.
Har mina bildfiler på dessa!
Så det finns nog ingen skillnad på 5400rpm vs 7200rpm. Kan inte testa dessa för jag har inte båda.

/stefan
 
ANNONS