Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag skulle behöva köpa en ny dator. Någon som har tips på laptop som funkar bra med PS, med sjyst skärm.

Vad tycker ni man ska ha för minimikrav på en dator för bildbehanling?

Finns ganska få bärbara med riktigt bra skärm för bildbehandling. Ska man jobba mycket med bilder bör man hur som helst ha en större och bättre skärm än vad en bärbar kan erbjuda. Men vill du ha möjligheten att då och då redigera på resande fot vill du ha en bärbar med så bra skärm som möjligt. Om du gillar Mac är MacBook Pro en trevlig maskin, men tänk på att de som standard har blank skärm och hur du trivs med det. MacBook Pro 15" och 17" går att beställa med matt skärm, vilket kostar extra. Men det kan vara ett alternativ istället för mer minne, det krävs inte en superdator för 2D-arbete.

Själv har jag haft en MacBook Pro gamla, modellen med matt skärm, och en Apple Cinema 23". Datorn har funkat hur bra som helst, och Cinema-skärmen är mycket bra - tyvärr säljs den inte längre. Men jag rekommenderar fortfarande matt skärm, i synnerhet till en bärbar som används i olika miljöer med okontrollerade ljuskällor.

ANNONS
Götaplatsens Foto