Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny sensorteknik från Nikon!!!
- Trådstartare thansen
- Start datum
Thunderbird
Aktiv medlem
Tror att alla Nikon's kameror har en egen sensor.eon skrev:
DH2/D2Hs har en egen sensor.
Det skulle bli så tokigt om dom använde sensorn i kameran bredvid.
/ E
Omar
Aktiv medlem
eon skrev:
DH2/D2Hs har en egen sensor.
Hej
Inte helt och hållet, troligtvis gör Sony "Wafersen" Kiselplattan
"Nikon will outsource production of LBCAST wafers, but will handle the final production stages of items like microlenses and filters itself."
Från http://www.dpreview.com/news/0307/03071802nikonsensor.asp
Troligtvis kostar en fabrik som tillverkar Wafers (kisselplattor) multum. Canons nya CMOS fabrik kostar drygt 3 miljarder kr http://www.dpreview.com/news/0707/07071501canoncmoscompact.asp
Förhoppningsvis kommer då Canons kompaktkameror få lägre brus då de kommer göra sina egna CMOS sensorer. Canons kompakter leverar mycket brus på höga ISO idag, sensorer från Sony.
Mvh
Omar
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Kommer denna sensor vara revolutionerande? Nähä, trodde väl inte det.. då är jag inte intresserad.
och vad bedömmer du det på? Visst ja de har ju inte skrivit att den är FF och då är den inte intressant!
Danlo
Avslutat medlemskap
Grillo skrev:
ursäkta en nybörjare, men vad står FF för?
En större sensor, samma storlek som ett småbilds-negativ vilket medför: bättre dynamiskt omfång, mindre brus, bättre skärpa, distinktare och kortare skärpedjup, mer fotografi-känsla än den vanliga typen, aps-c sensor.
Canon eos 5D och eos 1DsMk2 har den fullstora sensorn.
bson
Aktiv medlem
FF står för "Full Frame" och används ofta som benämning på digitalkamerors sensorer som har storlek på 24x36mm. Det kallas för just "Full Frame" eftersom storleken av en filmruta på småbildskameror är just 24x36mm och digitalkamerors sensorer ofta är mindre (inte "Full" i samma terminologi).
Edit: Daniel hann före.
Edit: Daniel hann före.
macrobild
Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
En större sensor, samma storlek som ett småbilds-negativ vilket medför: bättre dynamiskt omfång, mindre brus, bättre skärpa, distinktare och kortare skärpedjup, mer fotografi-känsla än den vanliga typen, aps-c sensor.
Att en sensor är 24 x 36 stor behöver inte alls betyda att den har bättre dynamiskt omfång, mindre brus, bättre skärpa.
Brus och dynamiskt omfång är relaterad till enskilld pixelyta, storleken är oftast densamma allt från 11-5 micrometer beroende på sensortyp
Skärpa/detaljupplösning: Upplösningen Lp/mm blir högre med mindre enskilld pixelyta, fler pixlar.
För bra upplösning behövs det därmed bra optik.Speciellt tillsammans med en sensor som är 24 x 36 mm stor.
Mikael
Damocles
Aktiv medlem
Nikons teknik verkar intressant vid en första anblick. Rent spontant utan att ha läst patenetet, har lite brådis och ska iväg strax så verkar svårigheten bli att leda ner ljuset från mikrolinsen i öppningen och få en hög fillfactor. Sedan kommer den lita delvis av samma problem som Foveon har, effektiviteten i dikromatiska speglarna.
Kanske att de dikromatiska speglarna går att göra effektivare än de lager som foveon använder. Speglarna kan du ju använda coatings på medans foveon använder silikonet direkt har jag för mig. Sedan vet jag inte om de använder monokromatiska sensorbitar med coatings, eller om de bara låter de olika våglängderna absorberas naturligt med djupet. Får leta reda på det efter helgen. Men i övrigt så använder de ju lite samma struktur med Blå, Grön, Röd i den ordningen, beroende på våglängden och absorbationsgraden på ljuset.
FULL-FRAME
Och egentligen har inte Full-Frame något som helst att göra med formatet på sensorn. En APS-C sensor kan också vara full-frame, och likväl en kompakt-kameras sensor. Relatera Full-frame och interline om något.
Skilja på 135-format och full-frame. Det är INTE samma sak, även om de flesta av någon anledning har fått för sig det. Men i sådant fall bör det om något benämnas full-format och härledas till respektive format, 135, APS, MF 6x4.5, etc.
Kodak som är en av de större pionjärerna inom sensorteknik tillsammans med Dalsa och även Canon säljer t.ex full frame sensorer med allt från 512 x 512 pixlar(~11mm x 11mm) upp till 7216 x 5412 pixlar(49mm x 36.8mm).
Kanske att de dikromatiska speglarna går att göra effektivare än de lager som foveon använder. Speglarna kan du ju använda coatings på medans foveon använder silikonet direkt har jag för mig. Sedan vet jag inte om de använder monokromatiska sensorbitar med coatings, eller om de bara låter de olika våglängderna absorberas naturligt med djupet. Får leta reda på det efter helgen. Men i övrigt så använder de ju lite samma struktur med Blå, Grön, Röd i den ordningen, beroende på våglängden och absorbationsgraden på ljuset.
FULL-FRAME
Och egentligen har inte Full-Frame något som helst att göra med formatet på sensorn. En APS-C sensor kan också vara full-frame, och likväl en kompakt-kameras sensor. Relatera Full-frame och interline om något.
Skilja på 135-format och full-frame. Det är INTE samma sak, även om de flesta av någon anledning har fått för sig det. Men i sådant fall bör det om något benämnas full-format och härledas till respektive format, 135, APS, MF 6x4.5, etc.
Kodak som är en av de större pionjärerna inom sensorteknik tillsammans med Dalsa och även Canon säljer t.ex full frame sensorer med allt från 512 x 512 pixlar(~11mm x 11mm) upp till 7216 x 5412 pixlar(49mm x 36.8mm).
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Han inte skriva färdigt pga telefon.
Jag har en 5d 24x36mm sensor som kräver mycket bra optik för att jag skall erhålla detaljupplösning som är bra ute i kanter och hörn, jag har en 30d som ger utmärkt detaljåtergivning från mitt till kant med de flesta objektiv jag har. Bruset och dynamiskt omfång är likvärdigt från de två.
Jag har en d2x som med exv miccro-nikkor ger en extrem hög detaljåtergivning LP/mm men där detaljåtergivningen faller pga av sensorns brusiga egenskaper i högre iso vilket ses redan vid 200-400iso.
Man kan därmed inte generalisera och säga att en 24 x 36mm stor sensor har bättre brusegenskaper, bättre skärpa osv.Ett flertal faktorer spelar in.
Mikael
Jag har en 5d 24x36mm sensor som kräver mycket bra optik för att jag skall erhålla detaljupplösning som är bra ute i kanter och hörn, jag har en 30d som ger utmärkt detaljåtergivning från mitt till kant med de flesta objektiv jag har. Bruset och dynamiskt omfång är likvärdigt från de två.
Jag har en d2x som med exv miccro-nikkor ger en extrem hög detaljåtergivning LP/mm men där detaljåtergivningen faller pga av sensorns brusiga egenskaper i högre iso vilket ses redan vid 200-400iso.
Man kan därmed inte generalisera och säga att en 24 x 36mm stor sensor har bättre brusegenskaper, bättre skärpa osv.Ett flertal faktorer spelar in.
Mikael
AAVERDAL
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Jag trodde att det var utrett sedan länge att sensorns storlek inte påverkar skärpedjupet.
Då det inte är frågan om en brännviddsförlängning utan ett bildutsnitt som man gör...
Palletheking
Aktiv medlem
Fast fotar du med en FF och en APS-C med samma objektiv och med samma utsnitt på bilden så får du kortare skärpedjup med FF-kameran eftersom det för samma utsnitt kräver att man står lite närmare. Kortare skärpedjup eller möjligheten till kortare skärpedjup blir ju en slags bieffekt av att använda FF.AAVERDAL skrev:
Jag trodde att det var utrett sedan länge att sensorns storlek inte påverkar skärpedjupet.
Då det inte är frågan om en brännviddsförlängning utan ett bildutsnitt som man gör...
tomasandersson
Aktiv medlem
patent ej lika med planerad produktion
Innan det jublas för mycket över denna nya revolutionerande teknik, så vill jag påminna alla om att ett patent endast innebär att man registrerar rättigheterna till en viss teknik.
Det betyder alltså att det på inget sätt är säkert att nikon faktiskt jobbar på att ta fram en sån här sensor. De stora företagen registrerar tusentals patent hela tiden baserat på saker som dyker upp på ritbordet. Ibland går utvecklingen vidare och patenten används i slutprodukter, men det är lååångt ifrån alltid.
Innan det jublas för mycket över denna nya revolutionerande teknik, så vill jag påminna alla om att ett patent endast innebär att man registrerar rättigheterna till en viss teknik.
Det betyder alltså att det på inget sätt är säkert att nikon faktiskt jobbar på att ta fram en sån här sensor. De stora företagen registrerar tusentals patent hela tiden baserat på saker som dyker upp på ritbordet. Ibland går utvecklingen vidare och patenten används i slutprodukter, men det är lååångt ifrån alltid.
Palletheking
Aktiv medlem
Re: patent ej lika med planerad produktion
Patent registreras väl också i viss utsträckning för att försvåra utvecklingen av konkurrenternas produkter. Man har så att säga inga jätteplaner på att utveckla iden vidare själv.tomasandersson skrev:
tomasandersson
Aktiv medlem
Re: Re: patent ej lika med planerad produktion
Exakt! Sen är det väl inte ovanligt med byteshandel med patent och licensavtal också.
Sen kan man ju fråga sig om patentet håller för en rättslig prövning också, som någon nämnde i dpreviewtråden, men det är ju en annan fråga.
paul innergård skrev:
Patent registreras väl också i viss utsträckning för att försvåra utvecklingen av konkurrenternas produkter. Man har så att säga inga jätteplaner på att utveckla iden vidare själv.
Exakt! Sen är det väl inte ovanligt med byteshandel med patent och licensavtal också.
Sen kan man ju fråga sig om patentet håller för en rättslig prövning också, som någon nämnde i dpreviewtråden, men det är ju en annan fråga.