Annons

Nya Canon fotokinarykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: EF-S på FF

Slowfinger skrev:
Det där visar ju att det borde gå att göra en FF-kamera som kan ta EF-S-objektiv. Vill man inte göra åverkan på sina objektiv kanske Canon kan göra någon adapter och sedan en FF-kamera med möjlighet till beskuret läge som D2X.
Det är inte så svårt att modifiera ett EF-S-objektiv så att fattningen blir vanlig EF. Däremot kommer det inte fungera att använda vilket modifierat EF-S-objektiv som helst på en småbilds-EOS eftersom spegeln kommer att slå i bakre linsen på en del EF-S-objektiv. T.ex. så skulle jag nog inte prova med EF-S 10-22.

Hur skulle det lösas menar du? Möjligen kan man fixa det på framtida småbilds-EOS:er genom att fälla undan spegeln på något intrikat sätt, men på gamla kameror kommer det inte att gå bra. Jag tror inte att Canon kommer att tillverka objektiv som går att sätta på en Canon-kamera som kan ha sönder objektivet.

Inte en susning. Men man kan ju alltid hoppas att man så småningom kan konstruera ff-hus som klarar båda typerna. Men vem vet, det blir kanske Nikon som blir först med att släppa en ff som kan ta alla objektiv...

Vågar man sig på en gissning att nya 70-200/4IS kommer att gå på runt 12.000:-

Skillnaden mellan 70-200/2.8L och dess IS-variant är drygt 6.000:- och jag gissar att skillnaden mellan 70-200/4L med och utan IS blir något lägre.

Vi får väl se imorgon.

Varför EF-S optik på en FF?

Varför skulle man vilja sätta en EF-S optik på en fullformatare? Jag ser ingen som helst anledning till det, verkar helt onödigt.Som att köpa en bil med 6 växlar men bara vilja använda de tre första, fast det kanske är jag som inte fattat meningen med det hela. Om man nu tycker att den EF-S optiken man har är så bra så kör man väl vidare på ett hus med 1.6 ggr crop.

Kommersiella möjligheter för Canon som ger en enkel uppgraderingsväg för 1,6-croppare. Det säljer både fler hus och mer optik. Konsumenter vågar investera utan att snegla på framtida kompatibilitetsproblem.

Canon slipper också lägga stora utvecklingskostnader på optik och "köra dubbelt". Det är dyrt att utveckla optik. Nikon med sina mindre resurser har ett stort problem med detta. Den hårda konkurrensen på hus gör att man inte har resurser att utveckla optik tillräckligt snabbt för att tillfredsställa kunderna.

Men som sagt - det kanske är tekniskt omöjligt även om det är synd...

Men om Canon inte hade "velat" lägga utvecklingskostnader på att köra dubbelt skulle man väl aldrig börjat med EF-S optiken i första hand. Nej jag tror nog aldrig att vi får se en FF som tar EF-S optik och jag tror inte heller att Canon inom överskådlig tid lägger ner hus med 1.6 crop. Däremot kan det mycket väl dyka upp ett "proffshus" med 1.6 crop, många trivs med en cropfaktor men vill samtidigt ha ett mer proffesionellt hus.

Jag kan tänka mig ett scenario där man lägger ner 1D mkII och gör en FF med "digital" crop så som DX2 samtidigt som man släpper ett mer proffesionellt 1.6 crop hus till alla "Pro wannabies" ;-) Mao sådana som jag!

Låter ju riktigt trovärdigt. Om den sidan verkligen har varit uppe på Canons hemsida är det ju ganska säkert sant. Och då kör dom samma trick som Nikon har gjort de senaste gångerna. "Råkar" lägga upp hemsidor ett kort tag för att öka hypen.

För att göra det hela lite mer intressant, så har då Canon stoppat in fler pixlar än vad de innan sa var gränsen. En FF-sensor med samma pixelpitch kan innehålla 26.5MP, vilket innebär att den skulle kunna ha den upplösningen, men eftersom Canon förmodligen vill behålla en större pixelstorlek så bibehåller de förmodligen 30D's pixelstorlek, vilket innebär runt 22MP.

Intressant att notera är Canons nya dammborttagningssystem. Faller det väl ut, så ser vi det med största sannolikhet på alla Canons nästkommande modeller. Detta ger förutom en ny EOS-1 modell ger det även Canon möjlighet att prångla ut en ny 5D (3D?) och även en ny 30D (40D?) ganska omgående.

EF 70-200/4L IS var ju en positiv överraskning, men det hänger nog en del på priset också. 50/1.2L kan man nog få hosta upp ca 12000 kr för.
Jag ser fram emot photokina allt mer :)

Eeros skrev:
Fast en 50/1.2L skulle helt klart vara något att sukta över. Den skulle inte behöva bli lika stor och tung och dyr som en 1.0:a. Och förmodligen skulle en sådan ha bättre prestanda, om man bortser från ljusstyrkan.

-Eero

Där ser man, det kom ju en sådan, bara två dagar efter att jag önskade mig det. Vad ska man önska sig härnäst....? En vädertätad EOS 3D innan Photokina är slut? Med stor sökare, tyst slutare, FF och handhavande som i 1-serien? Gärna med ögonstyrning på 45 fokuspunkter också och med en eller två programmerbara knappar...

-Eero

Men seriöst...
Komemr det ingen ersättare till 30D??? I prosumer nivå??

Vill ju hitta en erssättare till min 10D sonm jag har råd med ju ;-)

40D kommer nog lagom till PMA i februari. En ganska enkel gissning skulle jag vilja påstå. 30D kom ju för ca 6 månader sedan. Eftersom den bara var en liten uppgradering, känns det som det stora lyftet kommer ytterligare 6 månader senare på PMA. Lutar väl åt 10,1 till 10,4 Mpix och antidust. Blir väl en lagom uppgradering från 10D :)

Känns dock också mer och mer som att det kommer hända något med 5D. Lite svårt att konkurrera med 12Mpix för ca 25000kr mot 400D, A100, D80 med 10Mpix för ca 8500-10000kr. Enda fördelen för 5D är väl större sökare. FF och mindre skärpedjup är väl ganska jämnt både plus och minus, d v s inget större köpargument för många. Skulle tippa på att vi får se en hygglig prissänkning snart, och sedan en uppdatering med fler pixlar och lite annat kul lagom till PMA eller senare samma vår/försommar.

SixBySix skrev:
Känns dock också mer och mer som att det kommer hända något med 5D. Lite svårt att konkurrera med 12Mpix för ca 25000kr mot 400D, A100, D80 med 10Mpix för ca 8500-10000kr. Enda fördelen för 5D är väl större sökare. FF och mindre skärpedjup är väl ganska jämnt både plus och minus, d v s inget större köpargument för många. Skulle tippa på att vi får se en hygglig prissänkning snart, och sedan en uppdatering med fler pixlar och lite annat kul lagom till PMA eller senare samma vår/försommar.

Tror oxå på en prissänkning på 5D, kanske inte lika radikal när man nu lärt sig hur mycket dyrare det är att göra en FF-sensor. Men jag tippar 5D kommer att hamna på c:a 19-20000 kr.

kolla gärna den här pdf-filen som redogör för FF-sensortillverkning bl a/Mvh LA

http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_Full-Frame_CMOS_White_Paper.pdf[/url]

Sedan är det ju alltid lite svårt att avgöra hur mycket prissänkning beror på att Canon har lägre grossistpris till handlarna och hur mycket som är konkurrens i detaljistled.
Faktum är ju att man idag kan få 5D för 16200 ex moms, 20250kr ink svensk moms hos de billigaste seriösa handlarna i Tyskland (ex frakt). 2400 Euro x9,3(växelkurs) x0,84 (tysk moms) -2500, (cashback+bankavgift).

ANNONS
Götaplatsens Foto