Annons

Nya Nikon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
35/2 @ f/2. Sned belysning vilket förvirrar lite, men i jämförelse med nästa så syns en redig skillnad.

Bilagor

• f2.jpg
    f2.jpg
    75.1 KB · Visningar: 334
Jaså du menar den typ av vinjettering :) Klart att jag visste det!!! Inte alls faktiskt! Att alla objektiv vinjetterar visste jag men inte att det var så illa.. Har läst om det i testerna som du hänvisar till men har faktiskt aldrig märkt det i verkligheten och har väl därför inte lagt någon större energi på att läsa diagrammen

Det är dessutom extremt sällan jag använder full glugg på ett sådant sätt att det skulle märkas, Kan kanske oxå bero på att jag alltid kör med råfiler och konverterar till 99.9% i Nikon Capture som automatiskt justerar just vinjettering.

Här är ett exempel taget med Zeiss 50mm f1,4ZF på just full glugg med min D2X, 800ISO. Enligt DP review ska den vinjettera med 0,7EV på bländare 1,4. Jag tycker inte att det syns speciellt mycket. Denna bild är tagen i råformat men eftersom den är tagen med ett "piratobjektiv" så kan inte Nikon Capture NX fixa vinjetteringen.

Edit. Det står ingenstans på dpreview testsidor (eller om jag missat det) om dom mäter vinjetteringen för FF gluggar, som Zeissen är, för just FF hus eller om dom använder APS-C. Vilket är det som gäller? Om dom mäter på APS-C och får en ljusbortfall i hörnen på 0,7!?! Hur illa är det då med en F6?

Bilagor

• _dx14983.jpg
    _dx14983.jpg
    51.8 KB · Visningar: 296
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Jaså du menar den typ av vinjettering :) Klart att jag visste det!!! Inte alls faktiskt! Att alla objektiv vinjetterar visste jag men inte att det var så illa.. Har läst om det i testerna som du hänvisar till men har faktiskt aldrig märkt det i verkligheten och har väl därför inte lagt någon större energi på att läsa diagrammen
Det beror nog mest på att vinjettering ofta är snyggt;-) I lagom dos då förstås. En bild helt utan vinjettering kan faktiskt se onaturligare ut.

Det är dessutom extremt sällan jag använder full glugg på ett sådant sätt att det skulle märkas, Kan kanske oxå bero på att jag alltid kör med råfiler och konverterar till 99.9% i Nikon Capture som automatiskt justerar just vinjettering.
Själv fotar jag väl nästan alltid vid full glugg, hehe.

Här är ett exempel taget med Zeiss 50mm f1,4ZF på just full glugg med min D2X, 800ISO. Enligt DP review ska den vinjettera med 0,7EV på bländare 1,4. Jag tycker inte att det syns speciellt mycket. Denna bild är tagen i råformat men eftersom den är tagen med ett "piratobjektiv" så kan inte Nikon Capture NX fixa vinjetteringen.
Det där är väl ungefär lika mycket som 35:an ger. Det syns inte förrän man jämför med en bild helt utan vinjettering. Men om du kikar i hörnen så finns den där ändå.

Edit. Det står ingenstans på dpreview testsidor (eller om jag missat det) om dom mäter vinjetteringen för FF gluggar, som Zeissen är, för just FF hus eller om dom använder APS-C. Vilket är det som gäller? Om dom mäter på APS-C och får en ljusbortfall i hörnen på 0,7!?! Hur illa är det då med en F6?
Eftersom Dpreview är en sida för just digitalkameror så får man anta att det handlar om APS-C.
Det behöver ju inte se förskräckligt ut på en F6 för det. Det beror ju på hur funktionen för ljusbortfallet varierar utmed radien. Men f/1,4 bör ju ge ganska ordentlig vinjettering oavsett glugg när hela bildcirkeln utnyttjas.

Jag blev faktiskt lite nyfiken nu och mätte upp bilden tagen med Zeissen. Med pipetten så får jag i stort sätt samma värden i de övre hörnen som mitt på respektive kortsida. Ska försöka ta en mer representabel bild för att göra en bättre jämförelse. Återkommer...

Nu har jag tagit ett nytt mästerverk. Det är lite svårt att få till en jämt ljus över hela bilden på så här kort tid. Överkanten är jämt belyst så den kan vi ta som exempel. Bilden är givetvis tagen på ländare 1,4 och på ca 50 cm avstånd. Om jag minns rätt så påverkar väl även avståndet vinjetteringen?! När man vrider på fokusringen så blir ju objektivet längre.

När jag mäter upp bilden tagen med Zeissen som ska enligt DPreview ha 0,7 EV bortfall så får jag värdena i mitten till 224,230,233 (RGB) och i den högra hörnet blir det 194,200,202. Däremot verkar ljusbortfallet vara jömt fördelat längs hela kanten och inte bara i hörnen. Mitt på den högra kortsidan får jag i stort sätt samma värden som i hörnet.

Intressant

Ps. Var just och hämtade min 18-200 som var hos Nikon i Solna för justering av frontfokus....Gissa vad den kom tillbaka med... lika mycket bakfokus som den hade frontfokus tidigare!!! Tyvärr kan inte Lasses ta hand om denna glugg ännu. Måste vänta en månad eller två för att dom ska få programvarorna som behövs från Nikon

ANNONS
Götaplatsens Foto