Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya prylar
- Trådstartare Taka
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
Jag känner ju inte varken dig eller "Makten" men jag är beredd att hålla med Martin...
Löjligt mycket pengar trodde jag var runt 50 tusen kronor men eftersom du säger att det räcker ungefär till en D80 vilket inte är fyskam så skulle jag helt klart ha behållit kameran och satsat på objektiv och tillbehör.
Objektiv av den bättre sorten är snuskigt dyrt, men fördelen är att man får igen ganska bra vid ev försäljning i framtiden. Objektiv kan lätt överstiga en ny kamera i pris och ska du då ha 2 sådana objektiv så har du alltså lagt ut 3 kamerahus i värde. Försöker alltså säga att kameran i längden är den absolut billigaste inversteringen om man satsar stort. Alltså kan du i framtiden byta ut kameran men fortfarande behålla dina snuskigt bra gluggar! tvärtom är lite kämpigare.
Mitt tips är således beroende på din ekonomi:
*Köp 1-2 riktigt fina gluggar
*Köp 1 glugg och lite stativ, fjärrisar, minnen, lagringsmedia, väska eller vad du nu behöver.
*Köp det du behöver och åk på en fotoresa och ta skitballa kort! Regnskogen i Amazonas kan du komma till för priset av ett riktigt bra objektiv.
Tja, du ser min poäng, Du kommer aldrig i världshistorien kunna ta bättre bilder bara för att du köper en D80 eller byter system. Det låter skvatt galet förövrigt att byta system, för då ska du starta om igen från början...dyyyrt!
Löjligt mycket pengar trodde jag var runt 50 tusen kronor men eftersom du säger att det räcker ungefär till en D80 vilket inte är fyskam så skulle jag helt klart ha behållit kameran och satsat på objektiv och tillbehör.
Objektiv av den bättre sorten är snuskigt dyrt, men fördelen är att man får igen ganska bra vid ev försäljning i framtiden. Objektiv kan lätt överstiga en ny kamera i pris och ska du då ha 2 sådana objektiv så har du alltså lagt ut 3 kamerahus i värde. Försöker alltså säga att kameran i längden är den absolut billigaste inversteringen om man satsar stort. Alltså kan du i framtiden byta ut kameran men fortfarande behålla dina snuskigt bra gluggar! tvärtom är lite kämpigare.
Mitt tips är således beroende på din ekonomi:
*Köp 1-2 riktigt fina gluggar
*Köp 1 glugg och lite stativ, fjärrisar, minnen, lagringsmedia, väska eller vad du nu behöver.
*Köp det du behöver och åk på en fotoresa och ta skitballa kort! Regnskogen i Amazonas kan du komma till för priset av ett riktigt bra objektiv.
Tja, du ser min poäng, Du kommer aldrig i världshistorien kunna ta bättre bilder bara för att du köper en D80 eller byter system. Det låter skvatt galet förövrigt att byta system, för då ska du starta om igen från början...dyyyrt!
Taka
Aktiv medlem
Alltså, jag vill bara säga att det inte är något jag Behöver, utan saker jag Vill Ha.
Jag har blivit lite nojig med att byta objektiv. Sensordamm = inte snällt mot kamera? =/
Oavsett kvalité tänker jag dock köpa en normalzoom. Men att köpa en glugg för över 10 lax känns helt sjukt på något vis. Man får väl prisvärda för under 5 eller?
Jag har blivit lite nojig med att byta objektiv. Sensordamm = inte snällt mot kamera? =/
Oavsett kvalité tänker jag dock köpa en normalzoom. Men att köpa en glugg för över 10 lax känns helt sjukt på något vis. Man får väl prisvärda för under 5 eller?
Kalle_B
Aktiv medlem
På vilket sätt känns det sjukt att köpa ett objektiv för 10 000:- men inte en kamera?
Är det pgr av det inte finns någon display som lyser på ett objektiv? eller att det inte finns något batteri? jag tycker det är mer logiskt att köpa ett objektiv för 15000 än en kamera för 15000, men vi är alla olika.
jag vet inte heller vad du har för mål med fotograferingen, vill du bara lattja lite och ha skoj då spelar ju inte objektiven någon roll, men vill du att dina bilder ska hålla så hög teknisk kvalitet som möjligt då är objektiven allt.
Du gör precis som du vill med dina pengar, men ska du spendera dom på ny kamera eller system så tycker ajg att du kan köpa värdepapper istället.. då får du ialla fall mer pengar i framtiden.
Är det pgr av det inte finns någon display som lyser på ett objektiv? eller att det inte finns något batteri? jag tycker det är mer logiskt att köpa ett objektiv för 15000 än en kamera för 15000, men vi är alla olika.
jag vet inte heller vad du har för mål med fotograferingen, vill du bara lattja lite och ha skoj då spelar ju inte objektiven någon roll, men vill du att dina bilder ska hålla så hög teknisk kvalitet som möjligt då är objektiven allt.
Du gör precis som du vill med dina pengar, men ska du spendera dom på ny kamera eller system så tycker ajg att du kan köpa värdepapper istället.. då får du ialla fall mer pengar i framtiden.
Taka
Aktiv medlem
Jag är nog mer lattja typen, vill ju såklart inte ha dåliga bilder, men känner inte att jag vill lägga ut 10 lax för ett objektiv.
Det är ju som att ha en sämre gitarr med svinbra mickar. Om man istället har en bra gitarr och billigare mickar går det ju alltid att förbättra i framtiden eftersom att stommen är bra.
Alltså, det känns bättre att ha ett bättre hus än objektiv såhär i början, sedan när man avancerar så kan man ju få ännu bättre bilder med både bra hus och objektiv.
Hänger du med i hur jag menar?
Det är ju som att ha en sämre gitarr med svinbra mickar. Om man istället har en bra gitarr och billigare mickar går det ju alltid att förbättra i framtiden eftersom att stommen är bra.
Alltså, det känns bättre att ha ett bättre hus än objektiv såhär i början, sedan när man avancerar så kan man ju få ännu bättre bilder med både bra hus och objektiv.
Hänger du med i hur jag menar?
Kalle_B
Aktiv medlem
nja.. din liknelse haltar lite...
men visst.. känenr du att det är bäst med en D80 så köp en D80... men du komemr ju aldrig få bättre bilder med en D80 om du har likvärdig optik som innan. Det är ju liksom inte kameran som gör bilden.. den bara registrerar det den får in... det är opjktiven som sätter dom optiska begränsningarna, sedan spalr det ingen roll om det är en D50 eller D2X som sitter bakom objketivet...
men visst.. känenr du att det är bäst med en D80 så köp en D80... men du komemr ju aldrig få bättre bilder med en D80 om du har likvärdig optik som innan. Det är ju liksom inte kameran som gör bilden.. den bara registrerar det den får in... det är opjktiven som sätter dom optiska begränsningarna, sedan spalr det ingen roll om det är en D50 eller D2X som sitter bakom objketivet...
Makten
Aktiv medlem
En D2X kostar 46000:-, så det går inte att jämföra.Taka skrev:
Så du menar alltså att om jag köper optik för 10 så får jag bättre bilder med min D50 än om jag kör optik för kanske 5 i en D2X? Det låter ju något märkligt i mina öron. Men det kanske är så i fotovärlden.
Köper du däremot en glugg för 10000:- till din D50 så får du garanterat bättre bildkvalitet för det sammanlagda värdet ~16000:- än vad du hade fått med en D200 och en glugg för 1000:-, vilket ger samma totalvärde. Med en D80 och en glugg för 5000:- får du troligen ungefär samma kvalitet eller något lägre, men det beror på valet av objektiv. Det finns inte hur mycket som helst att välja på i det prisspannet.
Jag vill inte vara elak, men du resonerar väldigt naivt. Om du nu tycker att det är "snuskigt mycket pengar", så varför i hela friden slänga dem på något du redan har??? Hur mycket har du egentligen använt din D50?
Jag tror inte du kommer få några vettiga råd, eftersom din vilja är så enormt orationell.
Taka
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Väx upp!
Ja det där ju var väldigt konstruktivt och moget skrivet
Makten
Aktiv medlem
Hur mogen är du själv egentligen? ;-)Taka skrev:
Makten
Aktiv medlem
Det kanske bara är jag som förstår precis vad han menar?Taka skrev:
Mognare än att bara säga "väx upp" utan att förklara varför man sade så.
JOLidman
Aktiv medlem
Taka skrev:
Då jag har tjänat löjligt mycket pengar på spelande (Musik, Ej hazard) så har jag råd att köpa lite nya prylar och tanken var ju att det skulle bli en ny kamera. Jag vet att Makten tycker att jag är galen, men då får han tycka det
För det första så är det ju det här med referensramar, "löjligt mycket pengar". När jag läser detta så ser jag framför mig en kille som badar i pengar. Läser vidare i tråden och upptäcker att det inte är så mycket "bada i pengar" är tydligen begränsat till omkring 10.000:-.
Mitt svar blir, köp en Canon G7!
I övrigt tycker jag hela tråden är löjlig!
Anderzon
Aktiv medlem
Haha... ja jäklar.
Personligen så tycker jag inte att damm är ett gigantproblem. Jag kör själv med lite svabbar och borstar. När jag har vägarna förbi sthlm så brukar jag svänga in till Nikon och få skitet rensat gratis! Använder du sedan en stoor bländare på detta så är problemet betydligt mindre. Har själv ett 10tal gluggar som jag skiftar mellan hejvilt.
Med risk för att bli lite tjatig... följ kalle_b:s tips och lägg stålarna på bra optik!
Två billiga bra objektiv är tex. 50/1.8 och 85/1.8!
Mvh // Martin
Personligen så tycker jag inte att damm är ett gigantproblem. Jag kör själv med lite svabbar och borstar. När jag har vägarna förbi sthlm så brukar jag svänga in till Nikon och få skitet rensat gratis! Använder du sedan en stoor bländare på detta så är problemet betydligt mindre. Har själv ett 10tal gluggar som jag skiftar mellan hejvilt.
Med risk för att bli lite tjatig... följ kalle_b:s tips och lägg stålarna på bra optik!
Två billiga bra objektiv är tex. 50/1.8 och 85/1.8!
Mvh // Martin
OscarM
Aktiv medlem
damm på sensorn är inget du behöver oroa dig för i allt för stor utsträckning skulle jag tro. jag byter ganska ofta objektiv på min D50 när jag fotar, nån enstaka gång har jag fått lite skit på sensorn, och det blåste jag bort med en blåsbälg införskaffad på apoteket för 26 kronor...
och om du nu är sugen på en ny kamera så skulle du ju kunna köpa den och sedan sälja den kameran du använder minst.
och om du nu är sugen på en ny kamera så skulle du ju kunna köpa den och sedan sälja den kameran du använder minst.
keckax
Aktiv medlem
Taka skrev:
Grabbarna är antingen avundsjuka, eller också fattar dom inte vad lite äkta köpglädje är för något!
Stå på dej David, lyssna inte på gnällspikarna. Jag håller på dej!
/K
keckax
Aktiv medlem
Makten skrev:
Det kanske bara är jag som förstår precis vad han menar?
Det är inte bara du Martin! Vi är nog många som vet exakt vad han menar!
/K
PHILUREN
Aktiv medlem
Varför ställa en fråga på ett publikt forum och sen inte ta till sig tipsen du får?
Sen att jag delar dom uppenbart erfarna killarnas åsikter behöver jag nog inte säga...
Jag bytte själv från D70s till D80 nyss, och dom bilderna jag har tagit har inte blivit bättre pga kameran, är den trasig !?
Sen att jag delar dom uppenbart erfarna killarnas åsikter behöver jag nog inte säga...
Jag bytte själv från D70s till D80 nyss, och dom bilderna jag har tagit har inte blivit bättre pga kameran, är den trasig !?