Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nya rykten på "G"

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant! Det kanske kan förklara varför det inte längre går att hitta en 17-55mm 2.8 i någon nätbutik på andra sidan pölen.

Men detta är ännu å andra sidan bara rykten :).

Re: Re: Nya rykten på "G"

Makten skrev:
Tvärtom, då måste vi ju värja oss från att handla massa nytt jox vi inte behöver! ;-)

Glädjedödare :)

Det är ju själva köpandet som är roligast :)

Men om det nu visar sig vara sant så är det väl helt riskfritt att köpa en D40x.

Om Kamera&Bild hade haft den artikeln i sitt senaste nummer, hade ni trott på det då ?

I såfall, vad är skillnaden ?
Skulle en seriös Spansk fototidning med en mycket erkänd fotograf och medarbetare vara mindre trovärdig en dess Svenska motsvarighet ?

Hmmm... det är väl jag som hoppas för mycket :)

/kent

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Nya rykten på "G"

Bokeh skrev:
Men om det nu visar sig vara sant så är det väl helt riskfritt att köpa en D40x.
Menar du med tanke på AF-S-objektiv? Jag såg faktiskt att Sigma satt HSM-motor i sitt enkla 18-50/3,5-5,6, troligen just för att det ska funka till D40, så det kan vi nog komma att få se i fler objektiv från dem.

Om Kamera&Bild hade haft den artikeln i sitt senaste nummer, hade ni trott på det då ?

I såfall, vad är skillnaden ?
Skulle en seriös Spansk fototidning med en mycket erkänd fotograf och medarbetare vara mindre trovärdig en dess Svenska motsvarighet ?

Hmmm... det är väl jag som hoppas för mycket :)
Så länge det är spekulationer så känns det mest lite meningslöst. Självklart kommer de med nya kameror och objektiv, men tills dessa lanseras så vet vi ju inte VAD. Det är bara att vänta och se.

Men vi är väl överens om att något kommer att ske snart, Nikon måste komma med något stort snart för att hänga med Canon, och dom flesta önskar väl att det bla är en FF kamera.

Kommer den så behövs det nya uppdateringar på många gluggar, för det är inte direkt seriöst att släppa en FF digital som man måste använda gamla objektivkonstuktioner som inte är annpassade för digitalfoto på, dvs alla dom fina fasta gamla AFD gluggarna, samt dom fina AF-S zoomarna som behöver optimeras till digitalt, tex 17-35 och 28-70, sen behövs väl dom längre rören updateras med VR mm.

15 helt nya gluggar tror jag därimot inte ett dyft på, men updateringar på dom bästa äldre samt några helt nya är nog inte helt uteslutet.

En riktig BOMB skulle det bli i allfall, och vad mycket vi skulle ha att skriva om, alla testgurus skulle gnugga händerna av förtjusning, och Canon skulle huka sig :)

/kent

Bokeh skrev:
Men vi är väl överens om att något kommer att ske snart, Nikon måste komma med något stort snart för att hänga med Canon, och dom flesta önskar väl att det bla är en FF kamera.
Absolut, och jag tror att det kommer en FF-kamera. Det smartaste vore nog att göra en D3X med FF och en D3H med APS-C. Då finns det fortfarande proffshus till alla DX-användare, och det bör kunna bli tillräckligt snabbt för sportfoto och sådant utan att upplösningen blir låg, även om den väl lär bli lägre än hos D2X. Tekniken har onekligen gått framåt sen sist, och jag tror att pixelhysterin börjar domna lite, åtminstone på proffssidan.

Kommer den så behövs det nya uppdateringar på många gluggar, för det är inte direkt seriöst att släppa en FF digital som man måste använda gamla objektivkonstuktioner som inte är annpassade för digitalfoto på, dvs alla dom fina fasta gamla AFD gluggarna, samt dom fina AF-S zoomarna som behöver optimeras till digitalt, tex 17-35 och 28-70, sen behövs väl dom längre rören updateras med VR mm.

15 helt nya gluggar tror jag därimot inte ett dyft på, men updateringar på dom bästa äldre samt några helt nya är nog inte helt uteslutet.
Tja, men det är väl mest antireflexbehandlingen som behöver ses över? Det borde vara en baggis att fixa, och då skulle de förstås kunna påstå att det är 15 "nya" objektiv. Den siffran är inte så orimlig om det gäller så små ändringar egentligen.

En riktig BOMB skulle det bli i allfall, och vad mycket vi skulle ha att skriva om, alla testgurus skulle gnugga händerna av förtjusning, och Canon skulle huka sig :)
Hehe... Det blir väl en "bomb" allt som oftast när det släpps nya hus i de övre segmenten, så det kan vi nog vänta oss oavsett vad den består av;-)

Bokeh skrev:
/kent

KODAK DSL 14n är det närmsta Nikon FF du kan komma. Skulle vara skoj om det kom en uppdatering på den med lite snabbare processor och bättre batteritid. En upputsning på ergonomin hade också suttit fint. Det är en kamera jag skulle kunna tänka mig i så fall.

Nu börjar det bli intressant.
Sensorn i 400D verkar vara dålig i jmf med den i 30D/350D, som var ett riktigt lyft jämfört 10D om man ser på data från clarkvision. Det verkar inte helt enkelt för Canon att pressa upp sin brusreduceringsteknik till 10 mpix på 1,6x-cropsensor (i varje fall tycks de inte ha lyckats till 400D - se rawbilderna från 400D på dpreview). Sensorn i D200 har i många stycken inte bättre prestanda än sensorn i D70 (se http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/index.html)

Det verkar rimligt att Nikon därför fixar en fullformatskamera för att kunna konkurera med de dyrare canonhusen, speciellt nu när 1DMkIII kommit (även om det inte är en FF-kamera).

/erik

ANNONS
Götaplatsens Foto