Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt betygssystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes

Medlem
Då ett avskaffande av betygssystemet inte verkar vara populärt på fotosidan.se (enligt vad som sagts i tidigare diskussioner), så ser jag en utveckling av det att nuvarande systemet som en annan väg till mer nyanserade bedömningar.

Man kan finna det aningen frustrerande när man inte vet om det är bristande teknik eller fantasilöshet som avgjort det betyg man fått. Det är ju viktigt att veta om man skall kunna utvecklas i sitt fotograferade. Grundtanken med fotosidan.se är ju att man skall utbyta tankar och idéer för att utvecklas.

Dock kan man hävda att varför man fått ett visst betyg skall framgå i kommentaren. Men man tenderar att vara kortfattade och outförlig i sin skriftliga bedömning, på grund av att man förmodligen ser betyget som ett enkelt och snabbt sätt att sammanfatta sina intryck. Att göra det i endast ett betyg gör då lätt att den som tagit bilden blir förvirrad.

Detta nya betygssystem skulle bestå av två betyg. Ett betyg i det tekniska genomförandet (exponering, mörkrumsteknik/PS- teknik etc.) och ett i bildens bildmässiga kvaliteter (komposition, färgval, uttryck osv.).

Då fotosidan var ny fanns det ett liknande system. Då gavs betyg i konstnärlighet och originalitet, men det togs bort eftersom det var aningen förvirrande. Men att det var det berodde ju inte på att det var två olika betyg man skulle sätta, utan på grund av att betygsrubrikerna var diffusa.

Jag kan inte tänka mig att detta betygssystem skulle medföra liknande problem, eftersom de två olika betygen är klart definierade.

Tanken med fotosidan, är ju att man skall utvecklas sitt fotograferande. Så det är ju då att föredra att snarare vara övertydlig än oklar.

/Johannes Persson

Folk klarar ju uppenbarligen inte av att följa nuvarande betygsdefinition så det lär inte bli vare sig bättre eller mindre förvirrande med två betyg.

Som du sa så verkar majoriteten här vilja ha kvar betygssystem av orsaker jag själv inte riktigt förstår. Ungefär som betyg i idrott.

Dock har jag ett annat förslag. Låt upphovsmannen avgöra huruvida han vill ha betyg eller inte. Kravet på en skriftlig kommentar ska vara kvar då det är den som i bästa fall leder till en utveckling av fotografens bildseende.

Mvh
Maverick

...och jag har nästan lite svårt att förstå vad som är så komplicerat med att sätta betyg. Jag tror nästan det har varit diskussioner om detta sedan jag blev medlem här. Jag tycker betygen tillför mycket och har själv inga problem med att sätta dom. Det går alltid förklara med en kommentar.

Jag tycker absolut det ska vara lika för alla. Jag tror att en valfrihet skulle vara minst lika förvirrande. Åtminstone för mig som tycker betyget säger mycket om kommentarens värde också.

Däremot har jag också små invändningar mot "den gemensamma betygsdefinitionen" som den är nu...

Vi hade två dimensioner i början. Vi tog bort det eftersom det blev krångligt, även om tanken är god.

Jag lutar istället mot att ta bort betygen helt. Men det är bara en fundering.

Maverick - Om man skulle ha ett betyg som behandlar tekniken och ett själva bilden, skulle det verkligen bli krågnligare?

Det jag upplever nu är att det är krångligt att sätta ett betyg eftersom man måste väga teknik mot det bildmässiga. Betygsdefinionen tror jag också skulle kunna göras konkretare då.

Puppetm - Tidigare fanns betygen "konstnärlighet" och "originalitet"

/Johannes

Lutar åt att David´s funderingar är det som fungerar bäst, iaf när det gäller bedömning av fotografi... Ett betyg säger ju inte mer än motiveringen och när många använder siffer-betygen istället för att verbalt förklara sin betygsättning så kan man väl bara hålla med David i hans funderingar. Tar själv åt mig mer av ett par meningar än ett par siffror....

Johannes skrev:
Maverick - Om man skulle ha ett betyg som behandlar tekniken och ett själva bilden, skulle det verkligen bli krågnligare?

/Johannes

Ja, det var det då iaf. Det rådde stor förvirring avseende vad de två betygen igentligen gällde. Uppe på detta kom sedan aspekten med personliga värderingar av olika saker.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte det blir lättare med två betyg när det är uppenbart att alla inte kan enas vid ett betyg när det dessutom finns klar betygsdefinition.

Det är enbart kommentarerna som har en chans att vara givande. Där kan jag få reda på om jag lyckas förmedla eller visa det jag vill. Oavsett om betraktaren gillar bilden/bilderna eller inte. För min egen del så är det alltså viktigt att se om t ex budskapet går fram eller inte. Med några få undantag så har jag inte fått några sådan kommentarer så att det går att utröna över huvud taget.

Jag är alltså inte särskilt intresserad om betraktaren tycker solen är för röd eller att bilden är generellt för mörk eller ljus. Det är mera intressant att veta vad betraktaren tänker på när han/hon ser en bild på en röd sol eller en bild som är generellt för ljus eller mörk. Att ladda upp bilden så som den ser ut är i mitt fall ett medvetet val och det är sällan någon slump att färger och beskärning är som den är. Men för det mesta så är det sådan kommentarer man får. Vissa tekniska aspekter är naturligtvis bra att få påpekat och varför vederbörande hänger upp sig på det. I synnerhet när det gäller beskärning eftersom det är en del av kompositionen. Har betraktaren åsikter om kompositionen ska detta också motiveras och då helst inte med någon klyscha man läst i senaste boken om komposition.

Det är så många som betraktar bilden ur ett rent tekniskt perspektiv. De fantiserar inget kring bilden. Även de mest uppenbara bilder kan bli något helt annat om man funderar en stund. De som var på vildmarksmässan och såg Peter Gerdehag berätta om sina bilder förstår vad jag menar. Peter såg inte bara träd, buskar och hus i sina bilder. Han såg moder natur och olika skogsväsen som vättar osv. Han låter fantasin vandra iväg med de former som naturen bjuder på. Får ni chansen att se en visning med honom så ta den. Han verkar vara otroligt underhållande även för oss som inte är fast inom naturfoto. Peter är inte rädd för att sticka ut hakan och säga både det ena och det andra, allt från macrofotograferande fotografer till stadsboende medelålders jagande män.

Jag hoppas iaf att jag får chansen att gå på ett föredrag med honom igen.

Nu flöt jag kanske lite från ämnet men det känder adekvat iaf, tack för er tid.

Mvh
Maverick

Jag tycker att betygen bör vara kvar därför att oavsett om en person följer betygskriterierna eller inte så är betyget en hyfsat indikation på hur positiv/negativ bilden upplevs av betraktaren. Något som många kommentarer inte ger någon indikation på.

Niklas K:s omdebatterade bild t.ex. hör ju till extremfallen. I de flesta fall jag sett är det inte så stora variationer och då det är några så har det nog mer med olika värderingar bland betygssättarna att göra (t.ex. att nybörjare ofta har något lägre krav) och det är, kanske inte bra, men förmodligen något man får leva med.

Jag menar, även orden i betygsdefinitionen kan ju värderas olika.

Är det verkligen någon som mår dåligt av att betygen inte sätts som om det vore en person som satt och bedömde allt?

Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Jag tycker att betygen bör vara kvar därför att oavsett om en person följer betygskriterierna eller inte så är betyget en hyfsat indikation på hur positiv/negativ bilden upplevs av betraktaren. Något som många kommentarer inte ger någon indikation på.

Niklas K:s omdebatterade bild t.ex. hör ju till extremfallen. I de flesta fall jag sett är det inte så stora variationer och då det är några så har det nog mer med olika värderingar bland betygssättarna att göra (t.ex. att nybörjare ofta har något lägre krav) och det är, kanske inte bra, men förmodligen något man får leva med.

Jag menar, även orden i betygsdefinitionen kan ju värderas olika.

Är det verkligen någon som mår dåligt av att betygen inte sätts som om det vore en person som satt och bedömde allt?

Så vad är det för fel att låta det vara frivilligt? Du tycker betygen säger en del om hur betraktaren uppfattar din bild. Jag säger att det inte säger mig någonting utav det jag vill veta. Jag vill veta hur du uppfattar mina bilder inte om du gillar dom eller inte. Alla bilder jag laddar upp gillar jag i någon omfattning i regel och det räcker, vad jag vill veta är om betraktaren ser samma saker som jag oavsett om han gillar bilden eller inte.

Betyg har en tendens att bli som i skolan, dvs relativa till olika saker. Därav så säger det inte så mycket. För att ta Niklas bild så var det så uppenbart att folk inte betraktade bilden och tänkte efter vad de såg. Solnedgån lika med usch och amatörmässigt och hör hemma i familjealbumet. Sedan konstaterade många att bilden bröt mot de flesta vedertagna kompositionsregler och sådana bilder kan ju inte vara bra, det har man också läst. I de flesta kompositionsböcker går det dessutom att läsa att sådan bilder är just tråkiga som någon skrev. Men det är få som tycks ha funderat på varför det oftast är så. Följdaktligen har man svårt att se när det fungerar att bryta mot kompositionsreglerna.

Mvh
Maverick

Vad är det som är så hemskt med att få betyg? Tror ni verkligen att alla som håller sig kortfattade med betyg nu skulle ge sig in i djupa förklaringar om hur dom tolkar bilderna. Det tror inte jag iaf.

Låt betygen vara kvar! Detta är min och troligtvis många andras anledning:

Säg att jag ser en bild i översikten som jag tycker ser intressant ut. Jag förstorar upp den och tycker om den rätt mycket. Däremot ser jag exempelvis att horisonten lutar en aning. Min bedömning kan då vara:

Betyg: 4
Vacker bild. Gillar blahblah blah men det är lite synd att horisonten är sned.

Fyran skulle i detta fallet tala om ganska mycket om hur jag tyckte om den. Kommentaren i sig skulle likaväl kunna vara en 2:a.

OBS! Ett simpelt exempel. Själv brukar jag hålla mig till längre kommentarer.

Vissa skriver kortfattat så är det bara. Med eller utan betyg. Jag skulle åtminstone tycka det var väldigt tråkigt om betygen slopas eller blev frivilliga. Inte bara för att jag tycker det är lättare att bedömma med dom utan för att jag tycker att det är en kul funktion som väl tillhör grundidén med fotosidan?

Jag bedömmer helheten/slutresultatet. Ser jag mao brister i det tekniska påverkar det lika mycket som om det vore i det estetiska.

Tack för mig!

ANNONS
Götaplatsens Foto