Annons

Obehandlad bild i Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

eyescan

Aktiv medlem
Jag är ny på att använda LR och när LR "laddar" upp en ny bild så står det att den renderar filen, sen flimmrar det till och bilden visas skarp och histogramet är något justerat.Detta renderar i några frågor:

1. Är det den obehandlade bilden, eller görs det någon automatisk inställning som alltid läggs på när bilder öppnas i LR?

2. Hur öppnar man bilder "rent" utan att de behandlas?

och en helt annan fråga...
3 Vilket format är bäst=högst bildkvalité för export till CS4?

/Niklas

Lightroom gör ingenting med bilderna om inte du har talat om för programmet att göra någonting. Kör du i RAW-format så blir bilden definitivt helt neutral när den öppnas i Lightroom då de inställningar som kameran har gjort inte överförs till programmet. Att det står att bilden renderas har jag för mig att det beror på att lightrooms bibliotek har alla thumbnails lagrade i begränsad kvalitet. När du klickar på en bild så läses den fullständiga filen in.

/Micke

Jag är ny på att använda LR och när LR "laddar" upp en ny bild så står det att den renderar filen, sen flimmrar det till och bilden visas skarp och histogramet är något justerat.Detta renderar i några frågor:

1. Är det den obehandlade bilden, eller görs det någon automatisk inställning som alltid läggs på när bilder öppnas i LR?

2. Hur öppnar man bilder "rent" utan att de behandlas?

och en helt annan fråga...
3 Vilket format är bäst=högst bildkvalité för export till CS4?

/Niklas

En sak som ofta förvirrar när man börjar använda Lightroom är att man vid import av bilder först i några ögonblick ser bilderna som man känner igen dem från kamerans skärm. Men sedan förändras de en smula och ser inte sällan blekare och lite trista ut.

Vad som händer att Lightroom först läser in den lilla jpg-fil som ligger inbäddad i alla råfiler. Det här är en oftast ganska lågupplöst bild som bland annat används för visning på kamerans inbyggda skärm och allmän förhandsvisning. Men så fort Lightroom hunnit tolka rådata så är det istället dem du får se.

Med tanke på att den inbäddade jpg-filen skapas med de inställningar för jpg-som finns i kameran kan den ofta se mer "färdig" ut än själva rådata som varken kameran eller Lightroom gör så mycket med - det är ju upp till dig vad du vill göra med bilderna. Det här gör att det du ser på skärmen förändras lite och histogrammen förändras en smula.

Hej!

Den bild du ser först är antagligen den jpg-preview som många kameror lägger in i råfilen. Den är ju framkallad med kamerans algoritm, medan den du ser efter en liten stund är framkallad med Lightrooms algoritm. Dessa framkallningar kommer anatagligen inte att se exakt lika ut och det är nog det du ser som att den flimrar till. Är det någon särskild framkallning du vill göra (under Develop-fliken) kan du alltid spara det som en preset och applicera den automatiskt när du importerar bilder.

Tack!

Tack för alla era svar! Det förklarar en hel del och gör mig lugn i själen. Jag hatar att inte veta vad som händer med mina bilder.

/Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto