Annons

Objektiv för småbild som ger Lomoeffekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har testat att köra med ett Holga 75mm objektiv på min 5d Mkii, men med det lilla bildformatet blir det inte mycket till lomoeffekt då vinjettering och oskärpa försvinner. Finns det någon annan kamera som är gjorde för småbild man kanske kunde plocka en glugg från, som ger rätt oskärpa och vinjettering m.m? Kom inte och snacka om actions till PS bara..

Holga 135 kan vara en framkomlig väg. Gäller bara att hitta något beg till bra pris man kan plocka gluggen ur. Men har någon annan något bättre förslag så är ni välkomna.

Köp en original optik från Canon, släng den i backen, - upptäck sedan hur skitdåligt den då tecknar, med tydlig vinjettering och oskärpa!
Den hett eftertraktade lomoeffekten!
Lycka till!

Ja, det har du ju rätt i. Skulle i så fall räcka med en ojusterad 24-70 2,8 eller 16-35.

Finns det någon annan kamera som är gjorde för småbild man kanske kunde plocka en glugg från, som ger rätt oskärpa och vinjettering m.m? Kom inte och snacka om actions till PS bara..
Det finns adapter för Dianaobjektiv. Fast om de är tillräckligt dåliga för dina syften vet jag ju inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto