Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Canon Eos 300D ????

Produkter
(logga in för att koppla)

Objektiv

Medlem
Jag är med kamera! Efter att ha tillbringat hur mycket tid som helst för att hitta rätt i handla-rätt-kamera djungeln, har jag nu köpt en EOS 300D. Ligger mycket svår beslutsångest bakom detta köp men jag tror att jag hittat rätt kamera. Nu är frågan om någon kan ge mig upplysningar om vilka sorts objektiv jag behöver. Jag vill kunna båda ta på ganska långt håll men också på mycket nära. Med tanke på priserna kan jag ju inte köpa allt på en gång men snälla, ge mig ett tips om var jag ska börja. Objektivdjungeln verkar vara lika tät som kameradjungeln. Tacksam för svar snart.......
Christina

Budget & användningsområde styr....

...skulle jag tro.

Du kan i princip lägga hur mkt pengar som helst på optik till din kamera idag.

Jag har tre objektiv till min 300D (de syns i min "kameraväska"). Dessa är ingalunda några dyrgripar, utan helt enkelt budgetvarianter (för att inte säga lågbudget). Visst skulle jag önska ibland att de var mer ljusstarka, åtminstånde teleoptiken, men för mina behov så duger de gott och väl.

Antar att du kommer få många svar och tips på olika sorters optik från de som vet mkt mer om optik än mig, så jag avstår att ge några exempel på objektiv jag inte själv har ngn erfarenhet av.

Mvh
Catherine

Säg en prisklass så blir det lättare för oss att rekomendera. Och vilket användningsområde..

Canon EF 50/1.8 är aldrig fel. Lite plastigt men med gott bildresultat.

Är man macro-intresserad, så är nog stalltipset Canon EFS 60/2.8 inte fel. Det är dock helt nytt på marknaden, men specsen lovar gott.

Bägge ovan duger bra för porträtt, och som standardobjektiv.

Allround-zoomar:

EFS17-85/IS är en utomordentlig allround, men den kostar strax över 6 kkr.

Tamron 28-75 får lovord av många, har inte provat den själv.

Sigma 18-50/2.8 säger också många att de är belåtna med, men har man köpt EFS 18-55 med 300:an så kanske det inte är aktullt.

Tele-zoomar:
En begagnad 70-200/4L är också ett säkert stalltips. Kostar runt 5 kkr.

Alternativ kan vara Sigma 70-200/2.8 som många verkar var belåtna med.

Men innan du köper någon ny optik, så råder jag dig till att utforska vad du har. Därefter köper du ett bra stativ, det är faktiskt viktigare än fler objektiv.

h/mats

Ok, jag har kört med en Nikon FG-20 i 20 år med samma objektiv och aldrig satt mig in i något mer. Av önskade födelsedagspengar ville jag köpa en kamera som hjälper mig att slippa skicka in "128" filmrullar för framkallning varje halvår varav jag kan sortera bort 90% av korten (är lite kräsen!) Nu tog dom öronmärkta pengarna slut i o m köpet av kameran så jag får börja med att köra lite lågbudget. Å andra sidan behöver jag tid på mig att lära mig den här nya kameran som med mitt vetande av digitalt lär ta ett decenium, så enkla varianter av objektiv är nog det jag får satsa på för närvarande. Jag tar kort på allt och då menar jag ALLT. Men det jag behöver/ vill ha först och främst är ett objektiv för naturfotografering. Bor i ett naturreservat med tillgång till härliga modeller som sälar, skarvar, havsörnar och en enastående vacker natur. Till det behövar jag ett objektiv som tar bra bilder på avstånd från 10-200(minst) meter.
Men jag vill också ta på den lilla snäckan på stranden, blommorna, humlan osv. Så vill jag ta på lammen i hagen och människorna i min närhet.
Oj, blev mycket text här.....har ni hunnit somna?
I alla fall JÄTTETACKSAM för svar från er......
Christina

jo, fast....

Jag hade nog inte köpt någon av dem...
...möjligen 28-105 USM....
Kolla i recensionsdelen och gör ett sök i forumet.

Ta och sikta på Sigma 18-50/2.8
eller Tamron 28-75 som förstaobjektiv istället, tycker jag.

Man kan dela in Canons objektiv i tre kategorier:

a. Billiga, utan USM (ringmotor för att skärpeinställning)
a-kategorin är oftast de som följer med i paket, och billigare kameror. De är ofta ok i mittskärpa men inte speciellt imponerande i kantskärpa. Fast optik i denna kategorin kan dock vara bra alltsom oftast. Ett exempel EF 50/1.8.

b. Halvdyra, semiproffs-objektiv, med USM (ofta med guldring på objektivet)
b-kategorin tycker jag är mer prisvärd. Ett exempel är EFS 17-85/IS

c. Dyra proffsobjektiv, s k L-optik, med USM och bättre linser, (ofta med röd ring på objektivet, och ibland vita objektiv
c-kategorin kanske man inte siktar på direkt.

Senast ändrad:
Jag har köpt 2 Sigma objektiv till min 300D, dom syns i min kameraväska.

Det första jag köpte var 70-300 zoomen, prisbillig och gav mig tillgång till telefoto. Bra köp för pengarna och räcker till det mesta, dessutom smidigt.

Det andra var 24-70 EX zoomen som jag köpte främst för porträtt men har kommit att använda till allt planerat foto där inte telezoomen används. Mycket bra bildkvalitet och Canons L optik har jag inte råd med. Valde det framför Tamrons 28-75 då jag läst en om del problem som gjort mig lite tveksam till det.

Kitobjektivet har jag också, det är så litet och lätt att det alltid ligger i kameraväskan. Ibland när jag bara har tänkt att använda telezoomen har jag nytta av det när tillfälle uppstår, för då lämnar jag det ganska tunga 24-70 objektivet hemma.

Jag har nu köpt 18-55, det som medföljer 300D, tror att det blir en bra början att lära känna kameran på. Men jag återkommer säkert med frågor snart igen, får kameran till helgen och då kanske jag behöver veta vart ON-knappen sitter.......hehe!

Jag behöver också objektiv-tips...

Hej...
Har en EOS 300D med ett EFS objektiv (18-55)...
Nu vill jag skaffa lite fler objektiv, har ca 15kkr att lattja med.

Är intresserad av ett macro-objektiv (kanske EF 100mm f/2.8 Macro USM) samt ett zoom (75/100-300) eller ett med fast brännvidd (135/200)... Tror att zoom-objektiv kanske passar bättre för mitt användningsområde men överväger ett med fast brännvidd pga de fördelar dessa har...

Vill gärna ha tips på hur jag kan kombinera mina önskemål inom den kostnadsram jag angett. Är även intresserad av tips på bra foto-butiker med bra priser.

PS. jag har väldigt dålig koll på priser inom detta område...

/ Anders

Objektiv skrev:
Det var bara huset + ett nytt batterigrepp....
Jag har satsat på Sigmas nya 18-200/3,5-6,3 som mitt ENDA objektiv, det är obetydligt större än kitobjektivet och har ett brett användningsområde. Det är perfekt när ljuset är bra och du har alltid rätt objektiv monterat.

På vinterkvällar inomhus utan blixt måste man för det mesta med lagom tänd mysbelysning ta till ISO 3200 som du får med installerat Rysshack. Då skaffar du gratisversionen av Noiseware, se min kameraväska, och tvättar kvällsbilderna med den. Dom får då lika lite brus kvar som om du använt ISO 400-800.

Om du sedan dessutom bestämmer dig för att, som jag, alltid ta bilder i RAW och processa dom i RawShootern, som också är gratis, så kan du tänja EV ända upp till +3 utan alltför märkbar försämring. Du kan i princip rädda underexponerade, förr i JPG, omöjliga bilder.

Gör du så här och har LAGOM bildkvalitetkrav så slipper du släpa på tunga objektiv och står inte och byter dom när något hänt som 18-200:an hunnit fånga.

Med dom här tillkommande gratisknepen blir 18-200:an ett hyfsat allroundobjektiv för amatören.

ANNONS
Götaplatsens Foto