Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivdjungel - Canonobjektiv på Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med objektiv från Canon inte passar på Nikon och vise versa får jag inte gå ihop riktigt. Hade det inte varit enorm försäljningslyft på hus om Nikon exempelvis gjorde hus som också passade med Canon objektiv? Man kanske förlorar lite på objektivförsäljning men tror det skulle löna sig rejält på hus sidan i längden.
Är du ute efter någon slags standard får du vända dig till fyratredjedelsleverantörerna.

Ni bråkar ju hela tiden och det spelar tydligen ingen roll vad man säger så bara för det så skiter jag nu i objektivet och köper detta istället http://www.lovelykatherine.davelarkan.com/blog/wp-content/uploads/2009/11/lawrence.jpg

Vet att ni dreglar nu och önskar inget annat än få plugga in den i era D300 eller D700 eller var nu har men klagar ni så.

Det där objektivet skall du akta dig för. Bälgen har förmodligen torkat och spruckit nu vilket kommer innebära att du får ljusinsläpp på sensorn som du inte vill ha.
Dessutom är det inte säkert att linsen har fått den behandlingen som krävs numera så du kommer nog få både ghosting och chromafel.
Även om bälgobjektiv går att förminska för transport kommer detta objektivet vara klart otympligt även i sitt transportläge.
Förmodligen skulle en lensbaby ge bättre resultat än detta objektivet så överväg nogrant innan du införskaffar detta.

/Karl

Vill man få närbilder av tigrar och har starka armar / duktiga bärare kanske den här grejen (begagnatpris just nu ynka 120000 dollar) kan vara något.

Man kanske till och med kan få ett Canonhus i rabatt.... :)

1200mm fast f5.6 USM Autofocus....

Om du inte räds att fokusera manuelt skulle jag rekomendera Nikons 1200-1700 f5.6-8 objektiv, det väger visserligen 16kg men du verkar ju inte vara rädd för tunga objektiv.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/p121700.jpg

Gräset är alltid grönare på Nikonobjektivsidan, så sukta ej efter andra sidan.

Med 1700mm borde babianer bli grymma. Tigrar skall du gå så nära att dom fyller ut 18mm.

/Karl

Makten, ingen av jag eller Helmetrock bokstavligen menade att du skämtade utan mer att du menade vad du skrev och inte menade något illa med vad du skrev. Skärpning nu, varför måste allt misstolkas hela tiden ?
Pja, det är ju inte så lätt att veta vad du menar med din knapphändiga beskrivning;-) Om det nu är snävbildvinkel (mycket tele) du vill åt, så är det nog dumt att försöka få det i samma objektiv som du också ska kunna ta vidvinkelbilder med.

Vill du har rejält med tele så kanske du skulle testa ett Tokina 400/5,6. Manuell fokus och ingen ljusmätning (om man inte har en kamera som stödjer det), men billigt och relativt skarpt.

Blir det inte lite osmickrande bilder med stora näsor på tigrarna då? De kanske inte skriver på modellrelease om de får se porträtten på kameradisplayen.

Här handlar det inte om osmickrande eller inte. Det handlar om nyskapande, hur många telebilder finns det inte redan på vilda tigrar? Vilda tigrar som fyller ut 18mm är det dock ont om.
När det gäller modellreleasen gäller det bara att ryta till ordentligt så sätter dom nog sitt rivmärke på pappret.

/Karl

Drömmar

Har ju ledsnat på Nikon's 18-200 VR o vill ju ha lite nya saker foto med. Nikon's 18-200 var förövrigt inte tillräkligt på min Asien resa sist. Tigrar och babianerna sket nog på sig mer än vad en annan gjorde med det objektivet som knapp dög till något. Men jag behöver inte förklara för mig varje gång, jag är sugen på det objektivet.

Varför kan man inte längre få drömma i fred om något längre för utan att det alltid måste ifrågasättas så fort man skriver och undrar något här?

Någon riktigt bra drömtydare finns nog inte på Fotosidan. Däremot finns alltför många självutnämnda "experter", som gärna vill pådyvla sina egna subjektiva åsikter om objektiv.

Någon riktigt bra drömtydare finns nog inte på Fotosidan. Däremot finns alltför många självutnämnda "experter", som gärna vill pådyvla sina egna subjektiva åsikter om objektiv.

Nej nej, här är vi alla objektiva om subjektet :)
Ooops, nu blev det gramatikhumor av det hela....

Jag har en BMW men vill ha snyggare fram- och bakskärmar. Helst från en lite äldre Mercedez.
Varför passar inte de?

Blir det inte lite osmickrande bilder med stora näsor på tigrarna då? De kanske inte skriver på modellrelease om de får se porträtten på kameradisplayen.

Jag tror de bara blir sura om man försöker använda bilderna som lejonbilder. Då kommer de hävda att bilderna bara får vara för privat bruk :)

En stilla undran?

Om du tycker att babianen eller tigern blev liten på bilden för att du inte kunde zooma in mer .... har du provat att beskära bilden och digitalt förstora upp den del av bilden du vill framhäva.

D300:ans 12Mpix kan ge ganska ok bilder även om de är beskurna. Prova att zooma in lite i bilden och se om den tar lite form med en snävare beskärning?

De dåliga bilderna åkte ner ganska tidigt i papperskorgen men jag provade förstora och sånt men blev inte bra. Grynigt (noise) och fanns en del rörelseoskärpa som jag inte fick bort och som bara blev tydligare med förstoring.

Det är skit samma nu och ska snart boka in ny resa ändå och då vara mer noga med fotandet. Tänker jag efter hade jag dels kanske kunnat komma något närmre objektet och varit mer noga och stadigare på hand.

Vilket objektiv du nu köper, så försök träna på hur du ska använda det och vad dess svaga punkter är!

Fota så mycket du kan här hemma, träna med långa slutartider för att träna bort rörelseoskärpan, kom på hur lång slutartid du kan ha och så! Då kommer du att lyckas bättre oavsett vilket objektiv du köper.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto