Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämn exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke

Aktiv medlem
Hej på er,

jag har ett dia på mig och sambon som har blivit konstigt exponerat. Ena halvan överexponerad och den andra normalt/underexponerade.

Nån som vet vad som kan tänkas ha hänt?

Ett förslag var att kameran kompenserat för den mörka och den bleke på bilden men jag är skeptisk ;)

Bilagor

• konstig_exponering2.jpg
    konstig_exponering2.jpg
    22.6 KB · Visningar: 359
Tycker det ser ut som om skannern belyst halva bilden starkare än den andra..men så är det alltså inte?

Njäe, jag äger inget ND-filter och det borde inte vara möjligt att få ett finger runt en zoom med motljusskydd.

Tyvärr så är det nog inte så enkelt :)

Jo, min röst går till framkallningen också. Jag har aldrig haft en film dåligt pålagd emulsion - ngn annan?

Är bilden tagen på snabbaste slutartiden?

Det ser ut som om det är resultatet av en ojämn slutarrörelse vilket är rätt vanligt på de kortaste slutartiderna. Jag är i princip 99.9% säker att det är detta som är problemet och framkallningsslarv tror jag inte det beror på.
Har själv haft problemet och sett fenomenet hos en av mina Canon A-1 samt hos min Kiev 88CM MLU innan jag nött till mekaniken.

En orsak kan vara felaktig smörjning (för liten, för mycket eller ihoptorkad) av slutarmekaniken. Ibland blir det bättre av att man torrkör kameran utan film på de högre hasigheterna för att "nöta till" slutarmekaniken eller sprida smörjningen.

Är det en gammal kamera (sällan använd) eller helt ny?

Ibland hjälper service (rengöring och smörjning, en s.k. CLA (clean, lubricate, adjust)).

Ett alternativ är att hålla sig undan de absolut kortaste slutartiderna och köra med en mindre bländare istället.

/Richard

Senast ändrad:
Jag kommer inte ihåg vilken slutartid som användes men med tanke på förutsättningarna (mitt på dagen, vit sandstrand på Kuba) så var den antagligen mycket kort.

Ojämn slutarrörelse känns som det mest troliga måste jag säga. Jag har bara sett det här resultatet en gång men slutare hakade sig nyligen. Den öppnade helt men sen stängde den inte förrän jag stängde av kameran.

Kameran är en EOS 30, två år gammal. Den har nog gått 75-100 rullar. Vare sig ny eller gammal mao.

Kanske kommit in något sandkorn eller dylikt?

Ett sätt att testa är att fota ett jämnt belyst motiv med minimal struktur, t.ex. en blå himmel med fokuseringen vid närgränsen (macro), på de snabbaste slutartiderna och en bild på en långsammare slutertid t.ex. 1/125 för jämförelse.

Rulla sedan tillbaka filmen och torrkör kameran ett 15 tal exponeringar på var och en av de snabbare slutartiderna och upprepa testet. Alternativt framkalla filmen först och se om det verkar vara de snabbare slutartiderna som är problemet. Och i så fall gör om testet på nästa rulle efter torrkörningen.

Det kan ju också varit ett tillfället problem med grus i maskineriet. Men som sagt problemet är rätt vanligt och ibland är det bestående på de snabbaste slutartiderna, men en sådan modern kamera och inte heller den billigaste varianten borde kanske ha tillräckligt god precision för att sådana problem skall vara minimala.

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto