Annons

Olika fattning?! hmmm, hur veta vilken som passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alit

Medlem
Jag har äntligen bytt ut min 20 D Till en 5d. JIPPI, men det här med objektiv... har bl.a. ett objektiv som hetter EFs som inte passar, är det bra dessa med s på slutet som inte passar eller är det fler, det finns ju massor av EF objektiv och många av dem har ju fler bokstäver bakom.

Jag har äntligen bytt ut min 20 D Till en 5d. JIPPI, men det här med objektiv... har bl.a. ett objektiv som hetter EFs som inte passar, är det bra dessa med s på slutet som inte passar eller är det fler, det finns ju massor av EF objektiv och många av dem har ju fler bokstäver bakom.

Det finns två kategorier du behöver tänka på: EF och EF-S. Alla EF-S kameror (typ 20D) kan använda både EF och EF-S objektiv. EF kameror (typ 5D, 1Ds) kan bara använda EF objektiv.

Vet ej vilka "fler bokstäver" du menar men EF och EF-S är det du ska tänka på.

50mm

Det finns två kategorier du behöver tänka på: EF och EF-S. Alla EF-S kameror (typ 20D) kan använda både EF och EF-S objektiv. EF kameror (typ 5D, 1Ds) kan bara använda EF objektiv.

Vet ej vilka "fler bokstäver" du menar men EF och EF-S är det du ska tänka på.

Hej igen och tack för ditt svar.
Jag undrar nu vidare... jag har ett canon lens EF 50mm 1:14. ska detta fungera på 5d? Min man fick dit den men inte jag och när man tittade i den så var det som man tittade i en kikare med en svart rund vinjettering närm an tittade genom objektivet.

Det rä svårt det här och med ett bristande intresse för tekniken så blir det ännu svårare. hoppas du kan svara på varför det blir så.

Så när jag har köpt ett objektiv som passar till min 5d så kan jag använda den även på 20d? det vore ju kanon.

Hej igen och tack för ditt svar.
Jag undrar nu vidare... jag har ett canon lens EF 50mm 1:14. ska detta fungera på 5d? Min man fick dit den men inte jag och när man tittade i den så var det som man tittade i en kikare med en svart rund vinjettering närm an tittade genom objektivet.

Det rä svårt det här och med ett bristande intresse för tekniken så blir det ännu svårare. hoppas du kan svara på varför det blir så.

Så när jag har köpt ett objektiv som passar till min 5d så kan jag använda den även på 20d? det vore ju kanon.

Javisst, allt som passar din 5D passar även din 20D.

Angående EF 50 1:1.4 så är det ett fullformats objektiv så ska fungera bra på din 5D. Är det möjligt att du har några konstiga filter eller fel motljusskydd på objektivet?

Javisst, allt som passar din 5D passar även din 20D.

Angående EF 50 1:1.4 så är det ett fullformats objektiv så ska fungera bra på din 5D. Är det möjligt att du har några konstiga filter eller fel motljusskydd på objektivet?

Det är inte alls omöjligt... men det har suttit där hela tiden, jag tar bort dem och prövar utan så får vi se... Tack för dina svar de är värdefulla för mig.
//Annelie

Det är inte alls omöjligt... men det har suttit där hela tiden, jag tar bort dem och prövar utan så får vi se... Tack för dina svar de är värdefulla för mig.
//Annelie

Om du använt objektivet på t.ex. din 20D med fel motljusskydd (typ ett designat för 85mm eller nåt) så är det möjligt att du aldrig märkte något eftersom en 20D bara ser "mitten" av objektivet. Berätta hur det gick efter du har provat!

?

Om du använt objektivet på t.ex. din 20D med fel motljusskydd (typ ett designat för 85mm eller nåt) så är det möjligt att du aldrig märkte något eftersom en 20D bara ser "mitten" av objektivet. Berätta hur det gick efter du har provat!

Nu har jag tagit bort motljusskydd och uv-linsen, ringen är kvar men det går att fotografera, Däremot går det inte att sätta skärpan manuellt. Ringen syns lite i kanterna på bilden, den mycket när jag tittar i linsen.

påminner lite som gardinen när man inte har en highspeedflash vid korta tider, när halva bilden blir mörkare.

Senast ändrad:
Skumt. Funkar den OK på din 20D?

Ang manuell fokusering, så är det inte ett USM objektiv så du måste ställa in den på MF läge med knappen på objektivet först.

Samma med mitt andra objektiv!

Skumt. Funkar den OK på din 20D?

Ang manuell fokusering, så är det inte ett USM objektiv så du måste ställa in den på MF läge med knappen på objektivet först.

Jag har nu plockat fram mitt gamla objektiv, ett canon zoo lens EF 28-80mm 1:3,5-5,6. Från min gamla analoga kamera. Detta objektiv fungerar på 20 D också, men på 5D är ringen ännumindre, om jag drar huvudet bakåt från kameran så blir ringen större. fast den försvinner inte. Konstigt! Jag ska maila Raijala opch fråga tror jag. kan du komma på vad det är så blir jag sååå glad. jag vill ju leka med min leksak NU! =)
//Annelie

Nä, det låter rätt konstigt. En 5D eller annan fullformat kamera kommer ju att visa lite mer vignetting än crop kameror, men det ska ju inte vara så illa att man ser en riktig ring runt allt...

En tanke: du har väl inte en sån där eyepiece magnifier på kameran eller?

Kan det vara så att det har trillat ut en liten halvgenomskinlig plastbit när antingen du eller din man monterat /demonterat ett objektiv?

Det låter som om du har tappat mattskivan.
Om du har tappat den och hittar den,,, är den med stor sannolikhet repig och därmed inte rolig att använda.
Blir nog tyvärr till att köpa en ny.

Ivfs låter det som om du behöver besöka din lokala fotobutik.

Kan det vara så att det har trillat ut en liten halvgenomskinlig plastbit när antingen du eller din man monterat /demonterat ett objektiv?

Om du har tappat den och hittar den,,, är den med stor sannolikhet repig och därmed inte rolig att använda.

Misstänker att du har rätt; om det inte såg ut som det gick att fokusera manuellt kan det ju bero på detta! :)

Om det är problemet är det ju åtminstonde inte dyrt att lösa...

OK. när jag fick hem kameran och jag skulle sätta på objektivet, då ramlade en transparent skiva ut från där speglen sitter, jag antog att det var ett skydd för spegel som inte satt ordentligt. kan det vara den som bråkar med mig. jag lade den i lådan, kan man sätta fast den själv?

Ja, den måste sitta i kamerahuset för att du skall kunna fokusera. Det är den som kallas mattskivan.

Kolla i manualen över hur du byter mattskiva så skall du se att du kan få dit den igen. Men som jag skrev innan, så är den med stor sannolikhet repig vid det här laget. Vilket inte kommer att vara speciellt snyggt att titta genom.

OK. när jag fick hem kameran och jag skulle sätta på objektivet, då ramlade en transparent skiva ut från där speglen sitter, jag antog att det var ett skydd för spegel som inte satt ordentligt. kan det vara den som bråkar med mig. jag lade den i lådan, kan man sätta fast den själv?

Det är med all säkerhet mattskivan som har trillat ut. Om kameran är ny så är det bara att reklamera, även om det visserligen kan vara möjligt att få dit den själv så kommer du därmed ha förverkat garantin. Edit: Glömde att det handlade om 5D som är designad för att kund ska kunna byta mattskiva, så det är möjligt att garantin inte förverkas av ett försök. Repig lär den dock vara, det blir den lätt om den inte förvaras rätt.

Ni hade rätt

Det är med all säkerhet mattskivan som har trillat ut. Om kameran är ny så är det bara att reklamera, även om det visserligen kan vara möjligt att få dit den själv så kommer du därmed ha förverkat garantin. Edit: Glömde att det handlade om 5D som är designad för att kund ska kunna byta mattskiva, så det är möjligt att garantin inte förverkas av ett försök. Repig lär den dock vara, det blir den lätt om den inte förvaras rätt.

Jag tror att Ni, bästa herrar har rätt. Skivan satt inte i när kameran kom och jag har ju tre månaders garanti på min begagnade kamera. köpte den på butik. Min man lyckades få fast den, nu ska vi se hur det funkar...
det funkar bra och det syns itne en repa eller något annat... men jag vill nog ha en ny skiva ialla fall.
Tack så mycket och bamsekramar till Er som verkligen har hjälp till.
Jag visste inte att den ens fanns något som hette mattskiva.

=)

ANNONS
Götaplatsens Foto