Annons

Olympusoptik på Gf1

Produkter
(logga in för att koppla)

pofoto

Aktiv medlem
Jag har ingen koll på det här med 4/3 men stämmer det att man kan använda Olympus Pen optik på ett Panasonic hus? Tänkte mig främst kombon GF1 med Olympus 17/2.8.

P-O
 

Olle

Aktiv medlem
Jag minns att när Olympus kom med sin första m43-kamera så hade de även tagit fram en adapter för Pen-objektiv. Och eftersom Panasonic GF1 också är en m43-kamera så lär adaptern passa lika bra till den.

Olle
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det där var nog lite förvirrande.

Alla objektiv med fattning för m4/3 kan användas på alla kameror med den fattningen.

Det som skiljer mellan Olympus och Panasonic är att Panasonic har stabilisering inbyggd i objektiven, medan Olympus har den i kamerahuset. Man får alltså inte stabilisering med ett Olympus 17 mm på ett Panasonic-hus.
 

pofoto

Aktiv medlem
Jag minns att när Olympus kom med sin första m43-kamera så hade de även tagit fram en adapter för Pen-objektiv. Och eftersom Panasonic GF1 också är en m43-kamera så lär adaptern passa lika bra till den.

Olle
Förlåt, mitt fel. Jag kommer också ihåg den gamla Pen kameran men jag refererade till de moderna digitalkamerorna och optiken till dem.
 

pofoto

Aktiv medlem
Det där var nog lite förvirrande.

Alla objektiv med fattning för m4/3 kan användas på alla kameror med den fattningen.

Det som skiljer mellan Olympus och Panasonic är att Panasonic har stabilisering inbyggd i objektiven, medan Olympus har den i kamerahuset. Man får alltså inte stabilisering med ett Olympus 17 mm på ett Panasonic-hus.
Men all kommunikation mellan hus och objektiv fungerar?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Alltså, gamla 4/3 objektiv på M4/3 kameror behöver adapter.
Men M4/3 objektiv fungerar inte på 4/3 kameror.
I övrigt som i inlägg #3.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Men all kommunikation mellan hus och objektiv fungerar?
Nja, allt som finns i optiken när man köper den ska fungera, eftersom det är en standard.

Det enda man inte kan förutsäga är om det går att uppdatera firmware i objektivet när det sitter på ett kamerahus från en annan tillverkare. Man kan alltså behöva sätta objektivet på en Olympus för att uppdatera firmware om det skulle bli aktuellt.
 

Olle

Aktiv medlem
Förlåt, mitt fel. Jag kommer också ihåg den gamla Pen kameran men jag refererade till de moderna digitalkamerorna och optiken till dem.
Min första systemkamera var en Olympus Pen FT, så därför tänkte jag på objektiv till den när du skrev Pen optik. Minns inte om det fanns något 17 mm objektiv, men det är väl inte helt otänkbart. Det var ju en halvformatskamera med filmformatet 18x24 mm. Ber om ursäkt för förvirringen.

Olle
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Nåja, när man avser den äldre spegelreflexkameran brukar man nog kalla den Pen F, och den enda Olympus som jag känner till med enbart modellnamn Pen är den som står till vänster i den här bilden, den första som kom från Olympus i halvformat och den har inte utbytbar optik. Jag fick min av min far 1961, och jag tror modellen kom ut i slutet av femtiotalet.

Till vänster Olympus Pen, i mitten Panasonic Lumix G1 med tiltadapter och 29 mm Pentacon, och till höger Olympus Pen FT med pannkakan 38 mm 2,8. Man kan använda nästan all optik som finns till m4/3 om man har en lämplig adapter, åtminstone all optik som tecknar ut formatet, och det finns adaptrar för de flesta.
 
Senast ändrad:

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Ingen expert, men testade en olympus m 4/3 40-150 på Rajala (eftersom de säljer dom billigt + 500 cashback). Det verkade som allt ifråga om focus och ljusmätning funkade i a f på min G2. Köpte dock ingen pga avsaknad av bildstabilisering.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Det finns en websida som beskriver f/w interoperabilitet

Det enda man inte kan förutsäga är om det går att uppdatera firmware i objektivet när det sitter på ett kamerahus från en annan tillverkare. Man kan alltså behöva sätta objektivet på en Olympus för att uppdatera firmware om det skulle bli aktuellt.
Även den biten ska fungera, vilket de etablerade som en support-process redan på den gamla goda tiden med de klassiska Four Thirds-gluggarna!

This page explains the Joint update service for Four Thirds lenses (including Micro Four Thirds lenses) for Panasonic camera body users, and provides a link to the page explains the same for Olympus camera body users, together with the Panasonic camera body’s firmware updates.

The following services are available for improvements on performance, operability, and compatibility in the digital interchangeable lens system camera and lens.


Ref:
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Compatibility with Four Thirds series Imager AF

.
Det är ju samma problematik för PEN som det är för de klassiska DSLR-kamerorna med CD-AF i Live View. Objektivet i fråga måste stödja vad Olympus kallar IMAGER AF.

"To view a list of compatible lenses, click here. Depending on the date of the purchase, a compatible model may require a firmware update in order to support high-speed IMAGER AF. In the future, Olympus may add high-speed IMAGER AF support to other Zuiko Digital lenses via firmware updates."

Ref:
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det var det jag hade för mig men jag tyckte att tråden gav intryck att alla 4/3 skulle fungera fullt ut på m43 och så är alltså inte fallet.
 
ANNONS