Annons

Omnibounce - Mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Andyreas

Aktiv medlem
Man läser och läser på forumet men antingen har folk problem med att formulera sina rubriker eller så är jag ensam om detta problemet.

Har en 350D med canon 430 blixt och omnibounce. Riktar den 45grader uppåt och har problem med mina bilder. Det blir helt enkelt för mörka. På fester blir de ofta att man kör på P-läge men samma problem uppstår under S-läge. Hade för mig att med ttl-II fixade kameran själv det där men jag måste alltid kompensera upp blixtaggregatet till +2/3. Är jag ute och reser nu? Är det kanske så att TTL-II endast funkar när man slår blixten rakt på?

Vore riktigt tacksam för lite svar.

Har ingen aning utan spekulerar lite nu:
Omnibouncen stjäl väl lite ljus och detta antar jag att kameran inte kan kompensera för. Dessutom vet jag inte om blixten skickar signaler om hur den är vinklad till kameran. Om inte så kan ju inte kameran veta att inte 100% av blixtljuset går rakt på motivet (där den läsera av ljuset).

Som sagt vet jag inte om det är så utan försöker bara fundera på troliga orsaker.

Jo jag har oxå spekulerat lite i det. Men de måste ju vara någon annan här på forumet som använder omnibounce. Upplever ni isåfall samma problem? Läser man lite i instruktionsboken osv skall ju kameran automatiskt justera blixtstyrkan mha så kallade förblixtar, och visst emellanåt ploppar det till en sådan men långtifrån alltid. Omnibounce stjäl ungefär så mkt ljus som jag behöver kompensera upp med så det där stämmer ju men varför justerar inte ttl-II och kameran detta? Är det vinklingen som ställer till det? Så borde ju inte fallet vara med tanke på förblixtarna men men.

Jag har också råkat ut för detta om jag är nära motivet. Min spekulation kring orsaken är att kameran kan trots omnibounce mäta rätt men ljusspridningen blir ganska annorlunda så därför blir det fel, vinkeln 45 grader uppåt och kort avstånd skapar vissa fenomen. Lösning? Blixten rakt upp i taket alternativt rakt på (isch!)...

Rätta mig om jag har fel...

/P

Om jag inte har alldeles fel fungerar TTL-II så att kameran först slår en "mätblixt" och mäter ljuset,för att sedan kunna ge rätt mängd ljus i den riktiga blixten.

Båda blixtarna slås alltså under samma förhållanden (motivet borde inte hinna förändras) och *vilka* de förhållandena är skall inte spela någon roll. Takhöjd, befintlig belysning, omnibouncer, ... allt borde ingå i kamerans beräkning av "rätt" mängd ljus i exponeringen.

Kan det vara så att blixten helt enkelt inte orkar ge tillräcklig mängd ljus? Vad händer om du ställer in varierar ISO-tal kraftigt?

BengtJohnsson skrev:
Om jag inte har alldeles fel fungerar TTL-II så att kameran först slår en "mätblixt" och mäter ljuset,för att sedan kunna ge rätt mängd ljus i den riktiga blixten.

Japp detta stämmer bra. Det upptäcker man direkt om man kör lite längre slutartid och blixten synkad på 2:a ridån (alltså strax innan slutaren stänger). Två stycken blixtar avfyras. Att man använder omnibounce eller riktar blixten mot en softbox eller bakåt kan kameran alltså "veta om" med hjälp av förblixten.

En liten tanke bara...

Det rekomenderas bara att vinkla upp blixten om taket är vitt/grått.
Har inte upplevt några problem med omnibouncer och EX430.

TTL-II skall fungera oavsett omnibounce eller om de reflekteras i vägg/tak. Det är ju liksom det som är poängen.

Om blixten är konsekvent och alltid underexponerar är det ju bara att alltid ställa om blixten som du skriver. Själv har jag alltid min inställd på -1/3 eftersom den annars överexponerar.

Exponerar den korrekt under exagt samma förhållanden utan omnibounce?

Till att börja med, tack för alla svaren.

Ja det är det den gör, den exponerar helt rätt utan omnibounce vilket gör mig galet förbryllad. Total ologik. Om det ordet finns.

Men som du säger, iochmed att den underexponerar konsekvent är det ett mindre problem. Men jag gillar inte det faktum att det är "fel" på produkterna alt. att jag har missuppfattat nåt grundläggande rejält.

Ljusets karaktär när man bouncar och reflekterar skiljer sig mot ljuset från en direkt blixt (bl.a färg).

Mycket grovt förenklat kan man säga att kameran räknar ut vad som brukar bli lagom exponering, med direktljus som referens.

Jag brukar alltid ställa in +2/3 eller mer när jag slår blixten indirekt mot motivet.
Även tidigare när jag körde analogt och utan TTL.
Visserligen ska väl TTL II vara lite bättre än TTL.

Kolla histogrammen så får du en aning om hur mycket du behöver kompensera.

JanOlofHärnström skrev:
Mycket grovt förenklat kan man säga att kameran räknar ut vad som brukar bli lagom exponering, med direktljus som referens.

Nej. Som jag och Joel har skrivit ovan så mäter kameran resultatet av en provblixt.

JanOlofHärnström skrev:
Jag brukar alltid ställa in +2/3 eller mer när jag slår blixten indirekt mot motivet.
Även tidigare när jag körde analogt och utan TTL.
Visserligen ska väl TTL II vara lite bättre än TTL.

Utan TTL har du ingen mätning av en verklig blixt och måste gissa hur mycket ljus som "stjäls" i reflektionen.
TTL: På en analog kamera kan man mäta reflekterat ljus från själva filmen under pågående exponering.
TTL-II: Det är mycket svårare att mäta exponeringen med hjälp av reflekterat ljus från en sensor. Därför mäter man i förväg med en provblixt, dock även här Through The Lens.

Jo, men oavsett om ljuset mäts på sensorn eller någon annanstans så spelar karaktären roll. Färg, kontrast och ytor. Ungefär som att det krävs olika mätsystem (integral, spot etc...) för vanlig exponeringsmätning.
TTL II är ingen intelligent varelse. Den "tror" att alla motiv är ett neutralt gråkort.
(att ljuset kommer från en provblixt spelar ingen roll)

Det är inget fel på kameran eller blixten.

JanOlofHärnström skrev:
Jo, men oavsett om ljuset mäts på sensorn eller någon annanstans så spelar karaktären roll. Färg, kontrast och ytor. Ungefär som att det krävs olika mätsystem (integral, spot etc...) för vanlig exponeringsmätning.
TTL II är ingen intelligent varelse. Den "tror" att alla motiv är ett neutralt gråkort.
(att ljuset kommer från en provblixt spelar ingen roll)

Det är inget fel på kameran eller blixten.

Jag förstår inte inlägget.
Det är väl *mängden* ljus vi diskuterar?

Jag ser att jag inte hade läst ordentligt innan jag skrev mitt första inlägg - blixten orkar ge tillräckligt med ljus om den bara ställs på +2/3 kompensering.

Canons digitala systemkameror använder E-TTL.
Det spelar ingen roll om det är tidiga versionen eller "II"

När blixten slås direkt på motivet från kameran så blir alltid det som är närma kameran väldigt ljust. Det finns stor risk för överexponering med utfrätta partier. Typ "vita dödskallar" mot mörk bakgrund i stället för trevliga ansikten. Tillverkarna vet ju om detta och anpassar mätning/exponering efter detta.

När blixten vinklas och slås mot en skärm, tak eller vägg så blir ljuset mycket mjukare och risken för överexponering är inte alls lika stor. Även bakgrunden brukar bli upplyst och det påverkar i högsta grad ljusmätningen.

Kameran och blixten räknar ut ett medelvärde på ljusmängden och exponerar efter detta. Därför blir bilder med reflekterat blixtljus väldigt ofta mörka.

Jag tror de sista inläggen för oss in på rätt spår. Karaktären på ljuset ändras då man reflekterar i tag/vägg och/eller en omnibounce. Då exponeringen räknas ut genom en algoritm som säkerligen är anpassad (och kalibrerad) efter en naken blixt (riktad rakt på) luras kameran när dessa förhållanden ändras.

Jag tror dessutom inte att kameran endast mäter mängden ljus utan även kontrast och liknande. (Gräns för hur mkt som får frätas ut) Dessutom skiljer sig algoritmen mellan olika kameror. Testa att montera samma blixt på kameror från olika "tidsåldrar" och föreslagna inställningar på kamera och blixt kommer inte att bli lika.

Aha - då förstår jag din tankegång.

Men så enkelt som att bara beräkna ett medelvärde kan det väl inte vara? På moderna kameror mäts ljuset i många olika delar av bilden. Flerzon, matrix, vad man vill kalla det... Det skulle förvåna mig mycket om ljusmätningen inte uppfattar skillnaden mellan "vita dödskallar i kolgruva" och jämnare belysta motiv.

En del objektiv överför avståndsinformation till kameran. Det förebygger "dödskallarna" när blixten slås rakt på. Det verkar för dumt för att vara sant, om den informationen skulle ge underexponerade bilder med omnibounce. Eller?

Edit: Marcus hann före. Samma grundidé, även om jag kanske har lite högre tankar om beräkningarna... :)

Oj, det var precis sådana här svar jag ville få fram med min fråga. Alltid kul att lära sig nya saker och de förfaller ju vara tämligen logiskt nu när man vet hur det ligger till. Känner mig lugn igen och har en mindre sak att grubbla på. Tackar!

Reagerade lite på de någon skrev dock. Jag vet inte om de spelar någon roll men det är ju inte kamerans vanliga sensor som mäter ljuset från provblixten utan en speciell lite blixtsensor i kameran och canons info stämmer. De här med den avancerade mätningen som sker när man tar foto är kanske inte lika utvecklad för denna sensorn. Vad vet jag. Bara funderade. Avståndsinfo överförs oxå men bara om man riktar blixten rakt på.

När utlöses provblixten? När man tar kortet fast så snabbt att man inte hinner reagera? För jag kan inte påstå att de alltid kommer en tydlig provblixt före man tar bilden annars.

Enligt vad jag har förstått så är det omöjligt att relatera exponeringen till mängden reflekterat ljus från en digital sensor. Däremot är reflektioner från en film mera proportionella mot exponeringen.

Provblixten kommer strax före exponeringen. Vid porträtt gäller det att inte blinkreflexen och den riktiga blixten har samma fördröjning efter provblixten...

Som någon skrev: med synk på andra ridån och lång slutartid borde du hinna märka provblixten.

Omnibounce

Jag vill bara säga att en omnibounce tar 2 steg av ljuset. Det gör min i alla fall.

Hi folk

Har vanligtvis inga problem med mina Nikons av det slaget som du uppger förrutom om takhöjden är för stor så att ljuset inte räcker till. På mina Nikons skickar kameran en förblixt oavsett om blixten är riktad uppåt eller normalt. Ljusmätningen fungerar oxå som vanligt, Dvs kameran mäter det omgivande ljuset separat från blixtljuset och försöker göra en balansering OM det omgivande ljuset räcker till. Annars bortser kameran helt från det och beräknar exponeringen endast efter ljuset från provblixtarna. Jag vill minnas att med Nikons filmkameror (förutom F6) så stängs förblixten av när man riktar kameran i taket, Kan det vara något sådant som händer?

En dum fråga kanske men eftersom du lyser upp en mycket större volym/area när du använder bouncern så kan det vara läge att prova att höja ISO en hel del. Bara för att testa, om det inte hjälper så är ju i alla fall denna felmäjlighet borta.

Mankan

ANNONS
Götaplatsens Foto