jtkarlsson
Aktiv medlem
Behöver man alltid använda oskarp mask på bilder från en digitalkamera? De flesta bilder jag tar ser skarpa ut direkt från kameran....
Plusmedlemskap kostar 379 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jfahlstrom skrev:
Jag kör ett trix som jag inte kommer ihåg var jag läste om.
Gör en ny Layer.
Kör Filter/Other/High Pass
med High Pass satt till 2,0
Ändra Layer option till antingen;
Soft Light, Hard Light, Vivid Light eller Linear Light beroende hur skarp eller korning man vill ha det.
Trimma med Opacity-procenten
Funkar bra för mej på svartvita bilder.
Vad gör jag fel med oskarp mask när bilderna börjar bli tre-dimensionella istället för bara lite skarpare?
/Anders
Vad gör jag fel med oskarp mask när bilderna börjar bli tre-dimensionella istället för bara lite skarpare?
/Anders
Du har för hög radie och kompenserar det med att ha en för låg mängd.
Stefan
Det här tycker jag är svårt. Jag har provat mig fram och i bland blir det helt perfekt men i vissa fall något "tre-dimensionellt". Eftersom jag envisas med att använda Paintshop Pro X3 så är det inte så lätt att hitta varken böcker eller kurser som beskriver hur man gör.
Oftast blir det promenadfotografering med vidvinkelzoom och skärpan är helt ok från början men jag vill gärna ha lite extra "sting" i bilden. Jag har satt radie=2, styrka=80 och begränsning=5. Fråga mig inte varför, för det vet jag inte. Det har bara råkat bli så.
När du säger "för hög radie", menar du att jag ska gå ner mot 1 och öka upp styrkan till t ex 150? Förstår jag dig rätt? Jag testade och det blev bättre men fortfarande lite overklighet i bilden. Fruktansvärt skarpt men lite overkligt. Kan vara 3D-effekten som spökar, fast mycket mindre.