Annons

Oskarpa råfiler D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hej!
Har aldrig varit med om detta tidigare, men mina råfiler från min D800 är otroligt oskarpa.
Det går inte på något sätt att rädda skärpan så det blir ok ens.
Kör jag med TIFF eller JPG så blir det riktigt riktigt bra!

Råfilerna från min D50 är extremt skarpa jämförelsevis med min D800.

Någon som kan förklara fenomenet? :)

Vilken rawkonverterare använder du?
Är alla bilder du tagit oskarpa eller är det något som bara drabbar nytagna bilder?

Skärpa är nog vanligtvis mer ett optiskt betingat än att det är i kameran. Vad använder du för bländare, objektiv osv?

Du har kortare skärpedjup på D800/fullformat, så på t.ex bländare 1,4 har du ett extremt kort skärpedjup och det är inte jättelätt att sätta det på rätt ställe när saker rör sig, speciellt på nära avstånd.

Kameran är ny så jag har sett det på alla bilder.
Objektivet är det inte då jpg och tiff blir skarpt.
På bilderna jag tog precis använde jag bländare f8 1/125 100 iso..
Så skärpan borde ligga över hela bilden.
Ser ut som rörelseoskärpa trots att det dessutom stod på stativ.
Tack för svar

Har du kameran inställd på att spara RAW+JPEG så att du kan jämföra exakt samma bild i de två formaten?

Hur gör du för att jämföra en RAW-bild med motsvarande JPEG-bild?

Hur efterbehandlar du RAW-filen?

En rawfil är alltid oskarp, sen lägger rawkonverteraren på mer eller mindre skärpa, vitsen är ju att du själv ska bestämma hur mycket skärpa du vill lägga på en bild.
Rawfiler måste helt enkelt bearbetas för att bli bra.

Vilken rawkonverterare använder du?

Det är inte så att du använder Lightroom 5. Jag har sätt att något liknande inträffar ibland. Bilden ser helt katastrofalt oskarp ut, men drar man i skärpespaken infinner sig skärpan direkt. Det verkar som om det kvittar åt vilket håll man ändrar skärpan, det viktiga verkar vara att man gör ändringen. Förmodar att det är någon preview som inte uppdateras som den ska.

Jag använder Photoshop CS6 och Camera Raw 7.1 (?)
Fick i alla fall uppdatera Camera Raw nu när jag köpte D800.

Jag har arbetat med råfiler sedan inköpet av D50n och har haft en D7000 också, men aldrig varit med om detta. Men det känns som en mjukvarosak då kanske?

Har du kameran inställd på att spara RAW+JPEG så att du kan jämföra exakt samma bild i de två formaten?

Hur gör du för att jämföra en RAW-bild med motsvarande JPEG-bild?

Hur efterbehandlar du RAW-filen?

Jag har inte testat att spara RAW+JPG.. Körde en massa bilder med olika format.

Efterbehandlingen är i Camera Raw och där gör jag eventuella ändringar. Om jag lägger på skärpa så tittar jag på bilden i 100%
Men gör jag det med mina råfiler nu så ser det ut som klassisk rörelseoskärpa, som inte verkar gå att rädda :(

Är de JPEG-filer du jämför med lika stora (i pixlar räknat) som råfilerna?

Prova att spara RAW+JPEG och se till att du sparar i största JPEG-storlek, Jämför sen sida vid sida.

Är de JPEG-filer du jämför med lika stora (i pixlar räknat) som råfilerna?

Prova att spara RAW+JPEG och se till att du sparar i största JPEG-storlek, Jämför sen sida vid sida.

Det ska jag göra!
Redovisar imorgon hur det har gått!
Tack för alla svar :)

Hej!
Nu har jag testat igen och upplever inte samma problem.
Vet inte alls vad som har hänt med de tidigare bilderna, något sppöke i datorn kanske?
Tack alla för hjälpen och tipsen!

ANNONS
Götaplatsens Foto