Annons

Osram vm 300 + pentax k10d???? Farligt eller???

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinE

Medlem
Blixt-Osram vm 300 + pentax k10d???? Farligt eller???

har "lånat" en osram vm 300 blixt av pappa. Jag vet att den bara har "en pigg" så jag måste ställa in blixten manuellt. Men det ser jag bara som en kul grej. Det är en bra gammal blixt så.... MEN kan jag sätta den på min nya Pentax k10d eller ä det nånting med det elektriska som kan gå sönder?????? /mvh Martin

Senast ändrad:
Jag vet inte vad Pentax rekommenderar och vet ingenting om din Osramblixt utan svarar allmänt.

Om Osramblixten är en tyristorstyrd blixt bör det gå bra, sådana brukar ha låg spänning över kontakterna, men inte säkert. Är den inte tyristorstyrd bör du absolut avstå från att använda den.

För säkerhets skull bör du mäta spänningen över kontakterna i foten på blixten med ett bra, högohmigt instrument. Får du värden över ca 12 V tycker jag att du ska avstå från att använda blixten. Risken för skador på kameran är stor.

Jag använder själv flera gamla blixtar. De som är tyristorstyrda ligger under ca 12 v.
De som inte är tyristorstyrda, t.ex Osram Servo 18 har 170 V över kontakterna. Nu gör det inte så mycket eftersom jag använder dem som slavblixtar, de har inbyggda slavtändare. En äldre ringblixt med 120 V tänder jag med en slavtändare och en IR-sändare.

jag har bara en pigg på så det finns bara en kontakt. Måste jag mäta än? det kan väl inte gå nån ström då??

Bilagor

• _igp0913.jpg
    _igp0913.jpg
    34.4 KB · Visningar: 280
ok nu hittade jag den andra kontakten på sidan av foten!!!

jag ska låna en multimeter av pappa och mäta.
tusen tack för hjälpen!!!!!!!!!

Det är viktigt att instrumentet du mäter med är tillräckligt högohmigt, 20 000 Ohm/V, eller bättre. Annars får du ett felaktigt (för lågt) värde eftersom instrumentet belastar mätstället en smula.
På ett visarinstrument av någon klass brukar det här stå i nederkant på visartavlan, på en digital multimeter kan det stå på baksidan eller i manualen till instrumentet.

Ja, sätt multimeter på voltmätning och det högsta möjliga värdet på spänningen. Koppla sedan den den pluspolen (den röda) till piggen på undersidan av blixten och minuspolen/jord till kontakten på sidan av foten. När blixten laddar upp ska spänningen stiga och när du trycker av den ska den gå ner och ladda upp igen.

Innan jag visste att det kunde vara farligt med gamla blixtar körde jag min gamla Sunpak Softlite 2000 A några gånger med min K10D. Men kameran pajade inte.
Senare fick jag reda på att blixtar kunde ha för hög spänning för kameran, så jag mätte upp spänningen på min blixt. Det visade sig att när blixten var skjutklar var den uppe i ~160 V...

Men att kameran klarade sig kanske beror på det här: http://www.botzilla.com/photo/photoBook/pbook.html#msg200

Jag vet inte. Allt jag vet är att min K10D inte gick sönder när jag använde en blixt vars spänning jag mätt upp till nästan 200 V. Men ta inga risker! Använd inte blixten om den ger höga spänningar.

om jag inte mäter väldigt fel så får jag upp den i 1.3 volt som mest.

tack alla ni som hjälpt mig med det här!!

ANNONS