Annons

Outlook

Produkter
(logga in för att koppla)
MortenG skrev:
Hepp,

Genom att skapa en ny pst fil (file->new->outlook data file) och sedan genom t.ex. regler sortera viss post till den andra filen. T.ex. så att all mejl som är äldre än ett visst datum läggs dit.

Lite meckigt kanske. Kan vara enklare att helt enkelt ta backups, inte hålla den för stor (Om man är orolig för att något ska hända...)

Mvh,

Mårten

tack för tipset.
jag ska se om jag lyckas fatta hur man ska göra. ;o)

Själv lägger jag mina mail i års-arkiv.. Dsv alla mail från 2004 har jag sparat i en separat pst-fil.

Jeppe skrev:
Själv lägger jag mina mail i års-arkiv.. Dsv alla mail från 2004 har jag sparat i en separat pst-fil.
om man ofta vill gå tillbaka och titta på förra årets mejl (typ när man är i början av året), hur gör man enklast då?

Arne S skrev:
Emil, jag har lite problem med att få igång min DVD-brännare. Kör XP, formaterat disken i NTFS. Hur stora filer klarar då windows att hantera vid DVD-bränning? Funderar på om mitt problem kan ligga här...
Har tyvärr ingen aning. En klassiker är att gå in i Enhetshanteraren (Device manager) och leta upp enheten som krånglar, markera den och trycka på Delete. Genom att ta bort den från denna lista lurar man Windows att installera den igen nästa gång man startar om datorn. Pröva också att ladda ner färska drivrutiner och uppdateringar till ditt brännarprogram. Jag kör Nero men många kör Adaptecs Roxio.
WinXP skall klara betydligt större filer än 4,7GB, jag kan skyffla sådana fram och tillbaka utan problem (förutom att det tar tid!).

Files and settings transfer wizard

Ville bara tipsa om ett utmärkt verktyd i windows XP som fixar mejlen, favoriterna, och diverse inställningar med några musklick. Det heter "Files and settings transfer wizard" och kan används för att föra över mejl mm från en gammal dator till en ny. Jag har använt mig av det ett par gånger och det har fungerat prima.

Finns många fina tips i diskussionen. Tänkte komma med ytterligare ett som kanske inte passar alla, men...

Ett sätt om man vill arkivera sina mail är att sätta upp en egen liten mailserver. Det låter svårt och överkurs men det är förvånansvärt enkelt för den som vill lära sig lite nytt. Den stackars 233Mhz Pentium II som stod sysslolös i ett hörn fick en Debianinstallation och kör nu en IMAP-server. Brev jag vill arkivera drar jag över från mitt vanliga mailkonto och sparar undan i en folder på min server. På den servern ligger alla mail i fina små filer som lätt förs över när man uppgraderar sin IMAP-server. Dessutom tar de ingen plats på min vanliga dator. Vill jag skulle jag installera ett webbinterface för att kunna komma åt mailen från annan plats (men jag har inga behov av det så jag har struntat i det). Mailen är lätta att backa upp inkrementellt och begränsningen ligger bara i hur mycket disk jag orkar ploppa in i min server. Just nu har jag en CD-brännare och CD-RW-skivor för just denna typ av backuper (den gamla bandstationen var lite för åldersstigen).

Som sagt, lite överkurs, men ytterligare ett sätt. Fördelen med att ha breven på en IMAP-server är att du kan byta klient och alla brev finns kvar. Du kan även köra olika klienter samtidigt om du skulle tycka det var kul (fråga mig inte varför). Lägger du upp breven i foldrar kan du lätt sortera bland dem också men ändå söka.

Se vad man kan göra om man har för mycket tid över eller snarare för lite tid och då istället flyr undan genom att göra "ovettigheter" :)

Emil-G skrev:
Har tyvärr ingen aning. En klassiker är att gå in i Enhetshanteraren (Device manager) och leta upp enheten som krånglar, markera den och trycka på Delete. Genom att ta bort den från denna lista lurar man Windows att installera den igen nästa gång man startar om datorn. Pröva också att ladda ner färska drivrutiner och uppdateringar till ditt brännarprogram. Jag kör Nero men många kör Adaptecs Roxio.
WinXP skall klara betydligt större filer än 4,7GB, jag kan skyffla sådana fram och tillbaka utan problem (förutom att det tar tid!).

Tack för svaret.

Jag har provat alla sådana tricks redan och står i begrepp att reklamera brännaren. När jag då hittade denna tråden uppstod tanken att det kunde bero på en begränsning av det slag du nämnde om FAT16/32. Men då vet jag att det inte är det som är fel.
Som sagt, tack.

ANNONS
Götaplatsens Foto