Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Oväntad dublett

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
När jag får jpg-bilder sända hem till mig via mejl så följer det också med en "tomfil" med samma namn. Tomfilen är mindre än den riktiga bildfilen, men går inte att öppna.
Har det att göra med att filerna skickas från mac till pc, inställningar i mejlprogrammet (Entourage), eller är det något annat som spökar?

Kan det ha något med att Macen åtminstone förr sparade sina filer i två delar, en resursfork som berättade lite metadata/information om filen (vilket program som den "tillhörde", när den var skapad, osv) och en datafork som var själva filen. Nu vår det över 12 år sedan jag hade något med en Mac att göra så det här kan vara gammalt. Men på min PC hade jag ett program som tog bort resursforken och extraherade dataforken så jag kunde komma åt filerna och se på bilderna (för det var sådana jag ett clipartarkiv jag ville åt).

Har du försökt öppna "tomfilen" med ett annat program för att se vad som står där? Gärna en hexeditor.

Sökte på nätet och fann att det verkar fortfarande vara så. Enligt denna är det egentligen två filer som operativsystemet "döljer" så att det ser ut som en (de delar namn). När du väljer filen i för att bifoga i din mailhanterare skickas båda med. Det är möjligt att det finns någon inställning för "attachments" som säger "endast datafork" eller "släng resursfork".

Notera att om du vill använda filerna på en Mac så är det en fördel att båda skickas med, även om Mac:ar brukar kunna skapa om resursforken.

Snart får jag väl spö av en Macguru för att jag är ute på hal is :)

Jag har aldrig märkt av detta fenomen.

Jag har både Mac (OS X Panther) och PC med Win XP hemma och både Mailar, FTP'ar och MSN'ar filer mellan dessa olika system. Detta var nåt nytt som jag måste kolla upp.

Hemligheten är väl att MacOS gör detta så transparent för användaren så att man inte märker de tekniska detaljerna bakom. Det är ju det som varit Macens styrka, det bara funkar. Det var när jag i början av Internetepoken satt och hämtade bilder till PC och Unixsystem som detta problem var mer vanligt förekommande. Då fick man ju ned filerna som de såg ut och från Mac så var de alltsom oftast packade med MacBinary eller liknande. Nuförtiden finns säkerligen fler alternativ när man ska skicka filer, som det nämns i Entourage FAQn.

Jag kan tänka mig att klienter är smarta och skickar inte över mer än man behöver om man inte säger åt den att uttryckligen paketera ned resursforken.

Sedan är väl mailklienterna på Windowssidan inte dummare än att de kan läsa HQX skulle jag tro. Sedan att en del av den inte är relevant för en PC-användare är mindre intressant.

Ja det är mycket möjligt. Jag kan i stort sätt ingenting om datorer, därav är det smidigt med Mac ;D

Jag märker det här "fenomenet" när jag bränner bilder på CD/DVD. När jag kör bildspel på TV så blir varannan ruta svart o så står det jpeg-error. Det är troligen den osynliga extrafilen som spökar.

Det är trist o tar lång tid.
Det fungerar olika på olika DVD-spelare. Den allra billigaste DVD´n jag har läser skivorna rakt av. Förklara det, den som e tekniskt geni ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto