Annons

Påverkas bildkvaliteten när man sparar File info?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är alltså skillnad på filnamn och IPTC-data. Är du på det klara med det?

Nu är jag det :) Men jag vet inte vad IPTC är. Har som sagt alltid bara bytt namn i Utforskaren.

Nytt test, och ser man på!
Windows Utforskare är smartare än Photoshop vad gäller att lägga in textinfo inbakat i filen!

Om man i Utforskaren högerklickar på en JPG-fil, väljer Egenskaper och Sammanfattning så kan man lägga till diverse information. Detta är den IPTC-info jag (vi) pratar om. Alltså textinformation som ligger inbakad i filen.

Ja, det såg jag också för ett tag sen. Intressant!

Det följer med ett tiltet program till PS som heter Bridge :) PS är en bildbehandlare medan Bridge är ett program för att organisera bilder. Finfint för detta ändamål då det tydligen klarar av att lägga till Infon utan att "förstöra" filerna

Det får jag ta och kolla på

Tack alla för engagemang och svar. Nu kan jag i alla fall känna mig trygg i att byta namn på bilderna i Utforskaren. Ska nog ta och försöka sätta mig in i PS lite bättre kanske. När tid finnes...
Tack alla.

Nu är jag det :) Men jag vet inte vad IPTC är. Har som sagt alltid bara bytt namn i Utforskaren.

Tack alla.

IPTC kommer från International Press and Telecommunication Council. http://www.iptc.org/IPTC4XMP/ IPTC har tagit fram en standard som lejonparten av programtillverkana stödjer. ITPC har alltså definierat en standard som möjliggör informationsutbyte mellan olika filer och program. Den här informationen kallas också för metadata. "Metadata är extrainformation om en bild eller annat dokument. Den är information som beskriver bildens egenskaper, hur den kom till, dess innehåll, copyright etc. En del skrivs dit redan i kameran (slutartid, datum, kameramodell) enligt EXIF. Annat skrivs dit senare, ofta i IPTC format. Dessa lagras som textsträngar i bildens filhuvud."

Se på http://hastfoto.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=d0099c87-6035-4fdd-a966-f0285611ff08 för att se hur det fungerar i praktiken med Photoshop:

Det finns dessutom flera olika standarder men IPTCs kan anses som vanligast idag. Tyvärr är den inte heltäckande. Det finns information i våra filer som tillverkarna behöver/vill ha som IPTC inte specifierat.

Förmodligen kan det även vara precis tvärtom: Tillverkarna kan ibland tjäna på att inte avslöja allt. Många av oss har varit med om att tillverkarnas egna programvaror ger ett ibland bättre resultat än tex PS. Även att de då och då har finesser som saknas i PS. Denna information kan då finnas i filerna på platser som bara tex Nikons egna programvaror läser.

Senast ändrad:
IPTC kommer från International Press and Telecommunication Council. http://www.iptc.org/IPTC4XMP/ IPTC har tagit fram en standard som lejonparten av programtillverkana stödjer. ITPC har alltså definierat en standard som möjliggör informationsutbyte mellan olika filer och program. Den här informationen kallas också för...

När man taggar ett foto i PS med tex "blommor" eller "Anders", blir det IPTC-information då?

lightroom också? Jag gjorde ett test igår och kom fram till att filen sparades om. Kanske hade jag fel men rätta mig gärna om så är fallet.
Så länge du har filen inne i LR så kan du ändra metadata hur mkt du vill. Inte bara i databasen, du kan spara ner det till orginalfilen (JPG) utan att den ändras. Däremot förändras bilden om du slutligen exporterar ut den från LR ="sparar om den". Men då får du ju å andra sidan en kopia av orginalet. Kopian är bildmässigt inte riktigt identisk. Orginalfilen är däremot oförändrad, förutom att den har fått sina metadata.

När man taggar ett foto i PS med tex "blommor" eller "Anders", blir det IPTC-information då?

Med stor sannolikhet. För att vara helt säker måste man veta om programmet man använder stödjer IPTC. Det finns program där man kan tagga sina bilder men taggarna skrivs aldrig in i orginalfilerna utan sparas i en separat databas på sidan om. Nackdelen med detta är att metadata och bild lätt kan komma ifrån varandra. Tex så följer inte metadata med om du kopierar filen, mailar den eller lägger upp den på webben.
Om programmet å andra sidan stödjer ITPC (vilket många idag gör) så skrivs metadatat in i själva JPG-filen och minsken för att "tappa bort" metadatat minskar väsentligt.

Nytt test, och ser man på!

Windows Utforskare är smartare än Photoshop vad gäller att lägga in textinfo inbakat i filen!

Om man i Utforskaren högerklickar på en JPG-fil, väljer Egenskaper och Sammanfattning så kan man lägga till diverse information. Detta är den IPTC-info jag (vi) pratar om. Alltså textinformation som ligger inbakad i filen.

Om man lägger till detta via Utforskaren så förändras inte själva bildinnehållet. Om man däremot gör det inne i Photoshop (väljer "File info...") så komprimeras bilden om. Mycket märkligt att PS inte gör detta bättre.

När du skrev detta hade jag precis upptäckt att detta gick att göra, men nu får jag inte raden att öppna sig så att det går att anteckna på de bilder jag provat på! Vad gör jag för fel?

Det är inte så att du råkat skrivskydda filen? Om man gör det så ser man fortfarande raderna med informationen man skrivit in men dom är grå och låsta för redigering.
Kolla under första fliken på egenskaper, rutan längst ner till höger (iaf på win XP).

Det är inte så att du råkat skrivskydda filen? Om man gör det så ser man fortfarande raderna med informationen man skrivit in men dom är grå och låsta för redigering.
Kolla under första fliken på egenskaper, rutan längst ner till höger (iaf på win XP).

Aaahaaa! Så enkelt. Jag har inte råkat ens, jag har gjort det medvetet. Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto