Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Paging

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Något har hänt med paging i forumen.

Idag har jag sett 1234567> dvs helt utan marginal och padding. Synnerligen svårklickat.

Såg nyss också (minus är space)

1-----------------------------------2-----------------------------3>

och andra varianter däremellan.

Skulle någon kunna ta en titt. Jag kör Chrome i androidmobil.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Något har hänt med paging i forumen.

Idag har jag sett 1234567> dvs helt utan marginal och paddling. Synnerligen svårklickat.

Såg nyss också (minus är space)

1-----------------------------------2-----------------------------3>

och andra varianter däremellan.

Skulle någon kunna ta en titt. Jag kör Chrome i mobilen.
Det har varit så även för Safari.
 

martinot

Aktiv medlem
Något har hänt med paging i forumen.

Idag har jag sett 1234567> dvs helt utan marginal och padding. Synnerligen svårklickat.

Såg nyss också (minus är space)

1-----------------------------------2-----------------------------3>

och andra varianter däremellan.

Skulle någon kunna ta en titt. Jag kör Chrome i androidmobil.
Samma sak i Edge.

Ser även skit ut på många ställen (har rapporterat utan åtgärd/svar i vissa fall).

Detta senaste med nummer utan mellanrum på vissa sidor är ytterligare nya missar som irriterar.

Tror de tweakat oh funkat upp style sheetsen utan att testa ordentligt (dålig QA-process).
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Är det pagineringen som avses? Jag ser inte isåfall var problemet är (iOS, chrome/safari) så bifoga gärna en skärmbild eller URL.
 

iSolen.se

Guest
Är det pagineringen som avses? Jag ser inte isåfall var problemet är (iOS, chrome/safari) så bifoga gärna en skärmbild eller URL.
Det gäller nog alla forum. Egendomligt nog är det lite olika utseende på olika sidor men det har blivit konstigt typ överallt.

Edit: nej inte överallt. Det ser rätt ut på en del ställen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Lite diffus felrapport så har inte kunnat verifiera att det är fixat. Dock så har utseende på pagineringen i forumet justerats så det borde se bättre ut nu.
 

iSolen.se

Guest
Lite diffus felrapport så har inte kunnat verifiera att det är fixat. Dock så har utseende på pagineringen i forumet justerats så det borde se bättre ut nu.
Det borde bara vara en paginering i forumen kan man tycka men jag kollade lite på koden och såg att det var olika.

Såg att du/ni fixat, snyggt. Möjligen skulle man öka kontrasten genom annat färgval men det är detalj och subjektivt.
 

iSolen.se

Guest
Que!? Greppar inte alls vad du menar.
Paginering är en generell funktion så vore det bekvämt om htmlkoden (och därmed css) vore likadan överallt, dvs det räcker med att testa på ett enda ställe.

Nu är det A-taggar ibland och annat ibland.

Det blev fel här:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2226431

Även längst ner.

Edit: Nu är det fel här också:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2226250

Det såg rätt ut förut idag.
 

martinot

Aktiv medlem
@David: Kika även på detta formeteringsfel jag får numera på Edge i W10:

Jag tycker typsnitten på menyn under hamburgaren ser märkliga ut på de sidor som man varit inne på. Se nedan bild där jag varit inne på Artiklar, Bilder, Galleri och Forum, men inte övriga sidor.

Inte direkt någon snygg formgivning, och ser lite taffligt/amatörmässigt ut (tycker jag).
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej ingen respons här med kikade lite på det igår.

- Menygrejjen torde vara fixad nu (dock testar vi på Safari/Chrome eftersom det är merparten av trafiken) så Edge kan vi missa saker på.
- Pagineringen har ngt knas på enskilda trådar (letar efter felet).
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Paginering är en generell funktion så vore det bekvämt om htmlkoden (och därmed css) vore likadan överallt, dvs det räcker med att testa på ett enda ställe.
HTML och CSS är två olika saker. De är liksom poängen att kunna stajla ett element olika på olika sidor. Här kommer pagineringskoden från två olika plattformar (vår egen och från vBulletin). Det är inget skäl till att de skulle olika ut eftersom man fixar det med CSS:n men vissa saker i vBulletin är väldigt krångliga att stajla pga av vBulletins avsaknad av divvar och klasser i den version vi har.
 

iSolen.se

Guest
HTML och CSS är två olika saker. De är liksom poängen att kunna stajla ett element olika på olika sidor. Här kommer pagineringskoden från två olika plattformar (vår egen och från vBulletin). Det är inget skäl till att de skulle olika ut eftersom man fixar det med CSS:n men vissa saker i vBulletin är väldigt krångliga att stajla pga av vBulletins avsaknad av divvar och klasser i den version vi har.
Om pagineringen är olika gjord på olika ställen får man ett underhållsproblem, dvs precis den röran som nu uppstått att det är svårt att få pagineringen (vi säger paging, yrkesskada?, jag brukar försöka använda svenska ord men jag vägrar säga t ex lagrade procedurer) att se likadan ut. Jag har sett i alla fall tre stilar samtidigt så det verkar finnas mer än två versioner men det kanske är någon bugg.

Poängen med återanvändbar kod m a p html och css är förstås inte bara att kunna stila alla sidor olika utan framförallt att slippa göra det. Dvs om du har pagingering, eller knappar, länkar, listor, rubriker, formulär etc så behöver du bara lösa problemet en gång så blir det löst överallt.

Jag har full förståelse att det är jobbigt att stajla andras html-kod som man inte kan ändra i (man kan i princip alltid ändra men ändringarna riskerar försvinna vid nästa uppgradering), det har jag råkat ut för många gånger genom åren.

Av ren nyfikenhet, varför finns det mer än en version av forumsidorna?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om pagineringen är olika gjord på olika ställen får man ett underhållsproblem, dvs precis den röran som nu uppstått att det är svårt att få pagineringen (vi säger paging, yrkesskada?, jag brukar försöka använda svenska ord men jag vägrar säga t ex lagrade procedurer) att se likadan ut. Jag har sett i alla fall tre stilar samtidigt så det verkar finnas mer än två versioner men det kanske är någon bugg.
Aldrig hört ordet paging i detta sammanhang.

Poängen med återanvändbar kod m a p html och css är förstås inte bara att kunna stila alla sidor olika utan framförallt att slippa göra det. Dvs om du har pagingering, eller knappar, länkar, listor, rubriker, formulär etc så behöver du bara lösa problemet en gång så blir det löst överallt.
Du är med på att man inte kan "återanvända html/php-koden" eftersom den genereras av plattformen och eftersom den ena ligger utanför oss så kan vi inte styra över den. Däremot kan vi styra över utseende med css.

Av ren nyfikenhet, varför finns det mer än en version av forumsidorna?
Hur menar du? vBulletin finns i mängder av versioner. Vi ligger långt efter den senaste.
 
ANNONS