Annons

Panik fråga om 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

corax

Medlem
Använder min 10D professionellt och har nu levererat tiffar till 2 kunder. Men de kan inte montera eller använda dem i Quark när de gör layouten till tidningen. Något blir knas. Vad kan det bero på?

MvH
D.Holking

Du har alltså tagit bilden i RAW och sedan konverterat till 8-bitars tif ?

De kör med största sannolikhet med Mac på tidningen, vilket gör att du bör spara om den i PS som en tiff för macintosh och ingen komprimering.
Så tror jag det är..

Låter vettigt iof, men de borde kunna montera den ändå. Jag spar för övrigt ner i maxformat 16 bitar, vet inte om det kan strula till det.

Det kan det nog. Leverera 8-bitarsfiler, det finns ingen poäng med något annat.

Japp! 16-bitar kan strula till det rejält! Har också gjort den missen. Men kan de inte göra om den själva i Photoshop? ;)

8 borde funka.

/Henke =)

Tja Henke, Wie gehts!

Jo det kan de som var göra. Jag fick panik och trodde det var mycket värre. Det är numera löst.
:)

Undrar varför det blir så här. Jag vart så glad att jag kunde skicka dem i 16 bitar vilket ju är maxkvalitet, men tydligen är det inte bra.

Tack för snabba svar alla!

/D

Tja Daniel ;)

Jag tror helt enkelt att det är layoutprogrammen som inte pallar med det. Har för mig att min Quark 4 passport sa nej direkt, men nu har man ju version 6 =)

Ska kolla om den vill vara med på det... monterade bilden i alla fall men om det blir tryckt vete fasen *asgarv*

/Henke

Antar att det rör sig om 8 bitar per färgkanal, det finns ingen större anledning att använda sig av mer än så för att spara ner färdigbehandlade bilder där ljus, färger etc är korrigerade.

ANNONS
Götaplatsens Foto