Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panikval

Produkter
(logga in för att koppla)
steppen7 skrev:
Snart kastar jag tärning.. :)
Tack för att ni orkar med min velighet...

Hehe, man känner igen sig så det går finfint;)!

Jag ser 135 f2 + mellanring som ett alternativ att komma närmare men inte som ett rent alternativ till ett "äkta" macro. Men som ett alternativ till både ett 200 2,8 och Macrotelet så står det sig väl enligt mig.

(Ett annat alternativ som kombinerar telet och macrot är ju tex Sigmas 150 2,8. Det man offrar där är liiiite ljus och möjligen lite skärpa,, å andra sidan så har ju canon ingen motsvarighet;))

Mvh Niclas,

Niclas Forsberg (Niclasfoto) skrev:

(Ett annat alternativ som kombinerar telet och macrot är ju tex Sigmas 150 och 180 macro. Det man offrar där är lite ljus och möjligen lite skärpa,, å andra sidan så har ju canon ingen motsvarighet;))

Mvh Niclas,

Vad talar emot Canons Ef 180/3,5?

Jo jag har funderat på 1.4:an men det blir 1600kr extra. 300$ mot 70$ för 1.8.

FouFoto skrev:

Snåla inte nu....

Haha. Jag som fick hjärtklappning första gången jag räknade ihop summan för min val. Rent Psykologiskt vill jag hamna under 30000:-
29999:- skulle kännas helt ok! Men det verkar omöjligt, jag vill inte välja bort något.

FouFoto skrev:
Vad talar emot Canons Ef 180/3,5?

Inte så mycket, om man bortser från nypriset. Där faller den bort. Jag redigerade bort Sigmas 180 från mitt tidigare inlägg eftersom det inte riktigt ersätter både 200 2,8 och 100macro som jag ser det. 150 2,8 är mer en mix av de två och är ljusstarkare än ett 180 f3,5.

Jag hade kunnat tänka mig denna 150 2,8 macro,lins själv som en mix av behoven av 100macro och 200 2,8 tele. Faktiskt så ser jag det som ett mycket BRA alternativ just nu, dessutom "billigt".

MEN jag har inte sett tester av den nya 150 från Sigma. Den är ju knappast så skarp som EF135 2,0L.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Hmm.

Nya gluggar blir aldrig någon lysande affär.
Begagnade Canon, i den högre serien, har för mig blivit en bra investering.

Sigma har jag ägt förr. Med annan färgskala än Canon och kompabilitetsproblem med nya EOS-hus...
Iofs går det att skicka tillbaks gluggarna till Sigma och få dem justerade.

Nu kanske de två urspungliga alternativen inte är aktuella längre, men jag tycker att alternativ 1 verkar finfint. Skulle iaf passa mig bäst. :)
Men jag tycker ju att zoomar är smidigt åxå.
Nackdelen är att de är dyrare och tyngre om man vill ha motsvarande kvalitet som med en fast optik.

steppen7 skrev:
Nu har jag ungefär 20 timmar på mig att bestämma mig om objektivköp och jag funderar så jag blir alldeles yr...

Varför är det så bråttom?

Jag skulle föreslå att du tänker efter och väljer ett eller två objektiv som du verkligen tror att du kommer att använda mycket. När du sen använder dem ett tag så kommer du att märka vad du saknar, och kan skaffa ytterligare objektiv ett i taget i maklig takt.

Gör du på det sättet så kommer du så småningom att sitta med en uppsättning objektiv som passar dig bra. Om du köper en hel bunt samtidigt så är risken rätt stor att du sitter med några som du aldrig använder.

Jag har 11 EF-objektiv, som det tog 5-6 år att skaffa. Trots det är det några som jag knappast har användning för.

PD

Per, min far är i NY och har enbart möjlighet att handla grejer idag, därför är det brottom. Med tidsskillnaden på 6 timmar öppnar affärerna om några timmar...

Att köpa allt på en gång kanske är dumt i normala fall, men nu är det ett supertillfälle med den låga dollarkursen så även om jag skulle ångra mig lär jag kunna sälja och troligtvis tom tjäna några kronor.

Det som gör valet så svårt är att jag ska runt lite i Afrika på safaris över nyår. Kenya kan man "lätt" komma till när som helst, men Uganda och Rwanda åker man inte till varje dag, det är ett engångstillfälle och jag vill verkligen ha med mig "optimala" grejer. Hade det varit på hemmaplan hade det ju bara varit att slå till på ett paket och se hur man trivs med det.

steppen7 skrev:
Han tänker så det luktar bränt...

Nu är det nära...

Jag tycker att det är trevligt att du bjuder på dig själv och din beslutsångest.

Jag personligen är en hemlisgubbe när det gäller mina egna prylar och investeringar,, kanske har jag en del att lära;)

Vet du vad,, jag ÄR säker på att du kommer att bli nöjd vad du än väljer av det som är aktuellt!
När du sedan äntligen befinner dig i Afrika så handlar det som vanligt att göra det bästa av det man har, vad det nu är för prylar.
Ingen vitts å känna ånger då. Vad du än väljer av dina alternativ så ÄR det högklassiga linser, inget snack.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag tycker att det är trevligt att du bjuder på dig själv och din beslutsångest.

Det är trevligt när folk som du engagerar sig så mycket! Jag tvekade starkt innan jag startade tråden, eftersom den knappast tillför er andra några kunskaper, den är ju bara fokuserad på mig. Nu ångrar jag det dock inte en sekund.

Jag är nog rätt inne på ditt alternativ tre. 135:an verkar ju läskigt bra, kan tänka mig att den kommer sitta på en hel del av tiden! Däremot har jag börjat fundera över 17-40 mot tamron 28-75 igen.

28-75:
+ ljusstarkare
+ skarpare
+ billigare
+ ligger lagom nära 135:an i brännvidd
- AF:n lite tveksam har jag hört
- Byggkvalitet?
- Jag måste använda 18-55 till kortaste brännvidderna (fast det är nog inte så ofta)

17-40:
+ Byggkvalitet
+ AF
+ Täcker upp kortaste vidderna (jag kan överge 18-55)
+ Canon...
- Pris
- Ljussvagare
- Det blir ett ganska stort hopp mellan 50 1.8 och 135:an

Jag tror det blir så här:

20D kit
Batterigrepp + extra batteri
Sandisk Extreme 1GB
Fjärrutlösare
Tamron 28-75
50 1.8 II
135 2L
300 4 IS
1.4x
Kenko Mellanringsats

Jag tror att detta ger bra flexibilitet för Afrika, sedan får vi se vad som händer när jag kommer hem, då kanske jag möblerar om i kameraväskan...

Vad för filter bör man ha till?
Stativ har jag men jag borde nog uppgradera nu när det blir tyngre grejer. Något som rekommenderas? Sist men inte minst lär jag behöva en kameraryggsäck men det känns som det minsta problemet.

Fattas bara att något inte finns på lager nu...

Panikval slutar ofta i en ekonomisk katastrof!
Varför så mycket kval, inför objektiv val?
Tänk lugnt och sansat!
Behövs det så mycket?
Knappast!
Resa till US eller Tyskland kan Du själv göra, när tillfälle ges, i framtiden, då till ännu lägre priser!
Båda länderna lär finnas kvar på kartan, även i framtiden, helt säkert!
Priserna i Sverige blir snart även mycket lägre än idag, inom det närmaste året, i nivå med det övriga Europa!

Jag har svårt att se att det skulle kunna bli en ekonomisk kris. Jag har chockat sambon mfl. med mina planer, men jag tror jag har tänkt på allt och lite till. Min far är i NY och kan handla endast idag vilket betyder att jag slipper frakt/resekostnad. Sen tror jag knappast att jag har möjlighet att besöka Rwanda, Uganda och Kenya i två veckor igen för ca 10000kr inkl allt!

larsborg skrev:
Panikval slutar ofta i en ekonomisk katastrof!
Varför så mycket kval, inför objektiv val?
Tänk lugnt och sansat!
Behövs det så mycket?
Knappast!
Resa till US eller Tyskland kan Du själv göra, när tillfälle ges, i framtiden, då till ännu lägre priser!
Båda länderna lär finnas kvar på kartan, även i framtiden, helt säkert!
Priserna i Sverige blir snart även mycket lägre än idag, inom det närmaste året, i nivå med det övriga Europa!

Inte för att säga att ngn eller ngt är fel så låter det onekligen som att Lars B överför sina egna värderingar och egenlogik på andra.

Jag vet hur det är att ha bråttom, behöver inte ha ngt med prylidioti att göra. Även omo det är kul å surra om såklart;)

;)MVh Niclas,

Det här kommer bli snuskigt bra:

20D kit
Batterigrepp + extra batteri
Sandisk Extreme 2x512
Fjärrutlösare
Canon EF 17-40/4L
Canon EF 50/1,4
Canon EF 135/2L
Canon EF 300/4L IS
Canon EF 1.4x
Kenko Mellanringsats

Om pengarna finns dvs, jag vet inte hur mycket det skiljer. Byt annars 1,4 mot 1,8, den är nästan lika bra. Två minneskort i fall ett av dom skulle gå sönder, försvinna m.m.

//David

ANNONS
Götaplatsens Foto