Annons

Panoramakameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Malle777

Aktiv medlem
Har läst till mig att det finns tre olika sorters panoramakameror. Problemet är att jag innehar en bok på engelska och undrar nu om det finns någon svensk översättning på dessa?

- Flatback cameras
- Swing lens cameras
- Rotational cameras

Jag antar att dessa är analoga panoramakameror eller finns det digitala panoramakameror som fungerar likadant?

Kan inte den typen av kameror. Men om man skaffar ett panoramahuvud och monterar på ett stativ kan man få proffsiga panoramor utan specialkamera. Krävs bara lite enkelt Photoshopfix.

Jo jag har hört talas om det. Problemet är att jag skriver ett projektarbete om panoramafotografering så jag tänkte ta med om lite allt möjligt. Finns det någon bra hemsida där man kan läsa om panoramakameror och foto?

- Flatback cameras = Vanlig kamera med vidvinklig optik och panoramaformat för film eller sensor.

- Swing lens cameras = Kamera där linsen roterar som en scanner, den scannar av motivet från ena sidan till den andra.
- Rotational cameras = Vet ej riktigt vad som åsyftas men kan det vara där en vanlig kamera används och där man roterar kameran och tar flera överlappande bilder som sedan sammanfogas i datorprogram? Kanske finns det även en typ av kamera där huset roterar medan optiken står stilla (så att det blir motsvarande när linsen roterar och scannar av, fast tvärtom).

Tack Nils!

Du vet inte om det finns några svenska namn för dessa sorters kameror, eller säger man swing lens kamera?

Nu verkar det väl som jag är expert på panoramakameror och det är absolut inte sant.
Rotation camera måste vara den kameratyp som fanns på den gamla goda filmtiden.
Kameran roterade på stativet med hjälp av ett fjäderdrivet stativfäste och drog fram filmen samtidigt. Den kunde fotografera 360 grader.

Flash Gordon skrev:
Rotation camera måste vara den kameratyp som fanns på den gamla goda filmtiden.

Filmen lever fortfarande! :)

Här en länk med massor av info om olika kameratyper, på engelska...men ändå!

International Association of Panoramic Photographers (IAPP) http://www.panphoto.com/types.php

Min flatback camera/ vidvinkelkamera för film, finns också med digitalbakstycke.

Bilagor

• cambo.jpg
    cambo.jpg
    76.6 KB · Visningar: 311
Finns det nån panoramakamera med hyffsad kvalité under 5000 spänn? Jag vill ju också självklart kunna fota handhållet... :)

Det fanns en subvariant på flatbackkamera med vidvinkel. Ett riktigt bra alternativ - i varje fall prismässigt. Det var helt enkelt en mycket blank halvsfär som man la´på ett underlag gärna en bit upp och så riggade man upp kameran men godtycklig lins över eller under halvsfären. Ja, tänk en en riktigt stor silverblank julgranskula (fast halv). Den speglar ju hela horisonten (om man har den uppställd så. Man får ju med den egna kameran i mitten men den effekten kan man minska med teleobjetiv och längre avstånd, idag med PS.
Det blir i stort sett samma förvrängning av bilden som man får med 180-graders fisheye.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto