Annons

Passar objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle-p

Aktiv medlem
Jag letade lite i min pappas kameralåda och jag fann ett nikonobjektiv. Jag funderar på att köpa en nikon d50/d70. Är jag helt ute och cykler eller kan de passa med varandra? Hur vet man det? Objektivet har minst 10-15 år på nacken. Det står AE på den och det rasslar lite inute den. Kan analogobjektiv passa med digitalkameror eller är det något särskilt system?

//Palle
 
Om det rasslar är det nog ett autofokusobjektiv :) I så fall funkar det fint.

Du kan också se efter om det är elektriska kontakter på bajonetten. Det är i så fall det andra tecknet på att det är ett autofokusobjektiv.

Är det inget autofokusobjektiv så går det att använda, men ljusmätaren i kameran slås av.

Vad står det mer på objektivet?
 
Okej, tack för svaren.
Det står inte så mycket mer. men om jag har fattat det rätt så är det 8-100mm(Vit text) och bländare, 2,5-30(orange text) är ej säker men rätta mig om det är galet =) det är några andra markeringar, de låter mer som bländartalen. 2,8 5,6 och 16. förstår inte riktigt.

Nej, ser inte ut och vara några kontakter för elektronik.
 
Hur vet du att det är ett Nikonobjektiv? Vad står det längst fram, runt frontlinsen?
 
Okej. där har jag inte kollat :) glömde visst det :)

Det står : Auto Aubell, 1:2.8 4=135mm 55:diameter .


Men vaf-n., Det står viss konica :) jag fick för mig att det var nikon. :) ojoj.
 
ANNONS