Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Patina i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej, jag håller i en fotogrupp på jobbet och nästa gång tänkte jag försöka fota patina; rivningshus, rostiga risiga saker, gammal järnväg...

Så var hittar man sånt någorlunda centralt?

Har varit i gamla Hammarbyhamnen tidigare, kanon, men det ligger för långt ut.

Tips?

Under diverse broar och viadukter kan man väl hitta en del spännande grejer?
Slussen och Kolingsborg har "patina". Passa på att fota innan hela rasket rivs (eller faller samman).

Under diverse broar och viadukter kan man väl hitta en del spännande grejer?
Slussen och Kolingsborg har "patina". Passa på att fota innan hela rasket rivs (eller faller samman).

Jo jag hade precis Slussen som backupplan, det är dessutom nära till Gamla stan och Söder.

Har hört att platsen för nationalarenan ska vara fotograferbar men så är det ju det där med läget. Någon som varit där?

Det kanske inte är så lätt att hitta någon rivningskåk e dyl som inte är avspärrad.

Jo jag hade precis Slussen som backupplan, det är dessutom nära till Gamla stan och Söder.

Har hört att platsen för nationalarenan ska vara fotograferbar men så är det ju det där med läget. Någon som varit där?

Det kanske inte är så lätt att hitta någon rivningskåk e dyl som inte är avspärrad.

Hej. Jag letar själv. Har du kommit på något?

Och för att ta upp tråden igen och utvidga frågan, om du tillåter, till hela Stockholms-området: är det någon som har något bra tips?

Patina och risiga områden är inte så svårt att klämma fram, medan övergivna hus är värre.

Själv tänker jag omedelbart på Beckomberga sjukhus, där säkert flera på Fotosidan redan varit. För att fega (läs: vara laglig) går det nog att ansöka om tillträde.

Du har ju gamla kodakhuset mellan Barkaby och Jakosbberg. Det har varit övergivet i flera år.

Hej, jag håller i en fotogrupp på jobbet och nästa gång tänkte jag försöka fota patina; rivningshus, rostiga risiga saker, gammal järnväg...

Så var hittar man sånt någorlunda centralt?

Har varit i gamla Hammarbyhamnen tidigare, kanon, men det ligger för långt ut.

Tips?

Prova Beckholmen! DN skrev om Beckholmen häromdagen, hur nergånget det var, så jag drog dit samma dag för att reka. Relativt gott om patina. En tidig morgon ligger nog ljuset fint där.

Vissa avspärrningar finns ju, men än så länge kan man gå runt dockorna. Det vill säga, du kan till och med vara i vägen för folk som jobbar där, så jag förstår att det diskuteras att spärra av för allmänheten i framtiden, som DN skrev om.

Prova Beckholmen! DN skrev om Beckholmen häromdagen, hur nergånget det var, så jag drog dit samma dag för att reka. Relativt gott om patina. En tidig morgon ligger nog ljuset fint där.

Vissa avspärrningar finns ju, men än så länge kan man gå runt dockorna. Det vill säga, du kan till och med vara i vägen för folk som jobbar där, så jag förstår att det diskuteras att spärra av för allmänheten i framtiden, som DN skrev om.

Då får vi ta det nästa gång! Har du några bilder klara från Kodakhuset? Jag har börjat sålla men inga klara än. Har köpt den där D700 nu så nu måste man väl fota om allt man plåtat sista året :)

Var reportaget online möjligen?

ANNONS
Götaplatsens Foto