Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj oj oj! :)
Mina FA Ltd får äntligen sin FF-sensor.
Mina M42, M, K, A och FA likaså.
Bra jobbat Pentax, cirkeln är sluten.
Först 645Z och sen denna FF-kamera+ 2 nya FF-zoomar, D-FA* 70-200mm and D-FA 150-450mm, nu är det gott att vara Pentaxian.
 
Underbart. Tror ni att mitt Sigma 70-200/2.8 kommer att passa? Det följer med en förlängare till motljusskyddet för att användas till APS-C så förhoppningsvis funkar det till den nya !!
 
Äntligen!

Äntligen! som Gert Fylking brukade ropa tills han blev portad från Akademien.

Jag har haft Pentax sen 1959 och har sparat den och linserna. Skruvgänga men har konverter. Till de digitala husen har jag valt FF om FF varit minst likvärdigt med APS, flertalet objektiv faktiskt.

(Har en analog Nikon sparad med vassa linser, nu blir det utförsäljning till en grundplåt!)
 
Senast ändrad:
Även om jag länge tänkt att jag inte behöver någon fullformatskamera så kommer jag troligtvis när klockan är slagen i slutet på året känna att min K-5 är gammal och behöver bytas ut. Bara att börja spara nu!

Mycket trevlig nyhet för alla Pentax-användare!
 
Det var trevligt att höra. Grattis alla Pentaxianer som har väntat så länge.
Är det någon som vet vad den nya kameran kommer att heta?
 
Jaha kära Pentaxianer, då kommer den äntligen. Nu är det dags att börja spekulera lite. Vad tror du att vi kommer att få se för specifikationer på kameran (undvik personliga önskemål här)? Vad är rimligt?

Att döma av konceptmodellen så ser det ut att bli väldigt kompakt och med en stor och ljus sökare.
 
Mycket intressant! Fortsätter dom som tidigare med SR/VR i huset och vädertätning ljusår över annat i prisklassen blir det köp. Hoppas på en riktigt bra sökare och godkända filmegenskaper
 
Pentax L1 Kommer nog att ha en pixeldensitet i klass med K3 alltså runt 50 Mpixel. Kanske med multiskott liknande Olympus lösning. Sen får vi hoppas att de stoppar i något nytt och innovativt som de brukar. Jag önskar lite fast vi inte skulle, och då önskar jag mig ett lite större hus på höjden. Gärna 20mm högre än K3:an utan att räkna in den extra toppen på sökarhuset.

Micke.
 
Hoppas på många pixlar och nån smart pixel binning

50 megapixel vore ju perfekt i en del sammanhang men det blir väldigt stora filer.

Hoppas Pentax hittar nån lösning att man vid behov lägger ihop pixlarna 4 och 4, det kulle kunna ge 12,5 megapixel och en hanterbar RAW-fil och även bidra till hög-ISO funktionen.

Och att Pentax behåller skakreduktion i kamerahuset och DNG-formatet, sånt som gett Pentax mervärde.
 
Jaha kära Pentaxianer, då kommer den äntligen. Nu är det dags att börja spekulera lite. Vad tror du att vi kommer att få se för specifikationer på kameran (undvik personliga önskemål här)? Vad är rimligt?

Att döma av konceptmodellen så ser det ut att bli väldigt kompakt och med en stor och ljus sökare.

Om man ska vara lite tråkig så bör det bli en kamera i 25.000:- prisklassen, en hi end för 40.000 skulle inte sälja så mycket och en instegare skulle nog anses för lamt. Men kanske i prisklassen 20.000, då har dom flesta råd och få tycker den är för enkel?
Sensor, ja det blir vad dom tycker blir lämpligast av vad som finns tillgängligt(36-50MP). Med en större kamera kanske det finns plats för en SR omkopplare. Flucard 2.0 med enkel avstängning i menyn. Tillbehöret glasögon med valfri slipning på vänster glas och Flucard uppkoppling på höger glas, rimligt?
Mer e svårt att komma på en fredag kväll. ...
Kanske ska tillägga att jag är tveksam till att köpa en småbildare, jag är nu ganska van med APS trots att det saknas ljusstarka vidvinklar.
 
Jo, Samsung verkar ha vassa sensorer nu och även Panasonic, men dom gör väl bara 4/3 och mindre sensorer.
Hoppas att dom använder K seriens batterier (K7, K5 och K3), eller att det blir en uppdatering nu efter 6år med samma batteri.
Funderar på om den nya småbildskameran säljs bra och efterträdaren till K3 säljs lite sämre än nu.
Då får vi se om Pentax(Förlåt Rocho) fortsätter att satsa på 3st APS DSLR. Men å andra sidan så kommer väl K3II, den nya och kanske 645ZII dela mycket av hårdvaran, vilket blir billigare utveckling och tillverkning.
Tyvärr så verkar det inte bli motorzoom på dom här gluggarna och då kommer inte funktionen på kameran heller. Det var ganska häftigt att tex byta förinställda brännvidder med ett knapptryck med Z1 och FA zoomar, skulle vara användbart till video oxå.
 
ANNONS