Annons

Pentax K-5ii för digital nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

BLV

Ny medlem
Hejhopp!

Är följande ett smart val för digital novis, som har fotat med analog systemkamera tidigare?

Pentax K-5ii (endast hus)
Tamron 17-50/2,8 AF Di II SP XR

Tänkt som ett startpaket.

K5

Jag har två K5 (den äldre), ett mycket trevligt hus som erbjuder fina möjligheter. Jag kan rekommendera K5 som insteg i den digitala världen. På ett av husen sitter Pentax 16-50, jag köpte den begagnad (mycket skarp även okalibrerad då tid inte funnits, men den ska skickas för synk). Hade den inte erbjudits till överkomligt pris, hade det blivit din tilltänkta Tamron:) Jag kan rekommendera, att hus och objektiv får en professionell kalibrering hos Kameraservice i Kungsör... det gör verkligen skillnad.

Det kan nog vara ett bra val men....

Jag skulle rekomendera Nikon eller canon, de stora märkena har mycket bättre utbud av utrustning, optik etc etc... Dumt att fastna i ett system hos en liten tillverkare. Om inte annat så måste man byta märke om man ska börja fota seriöst (proffisionellt). Varför inte köra på någon av de två direkt?

Hejhopp!

Är följande ett smart val för digital novis, som har fotat med analog systemkamera tidigare?

Pentax K-5ii (endast hus)
Tamron 17-50/2,8 AF Di II SP XR

Tänkt som ett startpaket.

Ett utmärkt val.

Pentax är väldigt bra på att skapa lättanvända produkter. Ergonomi och lättanvändhet är betydligt bättre än Nikons och Canons instegsmodeller. En bra finness som kommer att göra att du lär dig mycket om hur fotografering fungerar är Pentax TAV automatikläge där du själv kan ställa in både bländare och tid och automatiken anpassar ljuskänsligheten så att exponeringen blir rät. Det går att göra samma sak med Nikon och Canon men det fordrar eh hel del grävande i menyer och jag skulle gissa att 99% av Canon och Nikon användarna aldrig hittar hur man gör eller ens tänker på att det går att göra.

Rent generellt är Pentax bra på att ha riktiga fysiska reglage för sådant man använder ofta, vilket gör att man inte behöver gå in och bläddra i menyer så ofta som t.ex. på Canon och Nikons instegsmodeller mycket tack vara att kameran har två inmatningsrattar. Pentax har även riktiga prismasökare som ger bättre sökarbild än vad du får på enklare Canon och Nikonmodeller som använder speglar. Pentax visar dessutom till skillnad från Canons och Nikons instegsmodeller 100% i sökaren av vad som kommer med på sensorn

Ska du välja något motsvarande från Nikon eller Canon blir prislappen mycket högre.

Vad det gäller optiken så är Tamronzoomen du väljer väldigt bra, men vad jag vet är den inte väderskyddad, så därför kunde det vara bättre att välja Pentax egna motsvarande 16-50/2.8 om du har pengarna. Pentax K-5 och många andra Pentax kameror har nämligen väderskydd i proffskass, så det är ju synd om objektivet är den svaga punkten i det avseendet.

Angående Pentax optikprogram i övrigt, så har Pentax haft samma bayonettfattning sedan 1977 (autofokus kom 1987) , så det finns en hel del begagnat att välja på speciellt som Pentax bayonett användes av fler tillverkare än Pentax. Eftersom Pentax bildstabilisering ligger i kamerahuset får man stabilisering med alla objektiv oavsett ålder. Pentax optikprogram är något mindre än de från Canon och Nikon, men med bortåt 100 objektiv bör det finnas mer än nog att välja på för de flesta användare. Vad som främst saknas är långa ljustarka telen i småbilsprisklass, men är man i behov av sådant kan man hitta bra optik från t.ex. Sigma som är av mycket god kvalitet.

Om inte annat så måste man byta märke om man ska börja fota seriöst (proffisionellt). Varför inte köra på någon av de två direkt?

Varför det? Ett Pentax K-5ii hus kanske inte klarar lika många exponeringar som t.ex. en Nikon D4 innan den blir utsliten, men tänker du inte bedriva din professionella verksamhet på nordpolen utan tillgång till verkstad och fotobutiker har det ingen större betydelse. Husen kostar mindre och kan bytas oftare, och byter du oftare kan du och dina kunder dra nytta av att sensortekniken utvecklas, och behöver inte sitta och dra på gammal utrustning medan du väntar på att du ska ha råd att skriva av den.

Möjligtvis skulle man kunna klaga över avsaknad av fullformat i Pentax programmet (ryktas att det kommer i höst) men ska du välja fullformat behöver du troligtvis byta rätt mycket av dina objektiv i vilket fall p.g.a.den använda bildvinklarna för dina objektiv ändras om du byter upp dig från APS-C till fullformat.

Jag kan hålla med dig om att Pentax inte är bästa valet om man ska hänga kring fotobllsarenan men man klarar väldigt många professionella uppdrag med en APS-C kamera med en 16-50/2.8 och en 50-135/2.8. kanske kompletterad med en ljustark normal som Sigmas 35/1.4

Jag skulle rekomendera Nikon eller canon, de stora märkena har mycket bättre utbud av utrustning, optik etc etc... Dumt att fastna i ett system hos en liten tillverkare. Om inte annat så måste man byta märke om man ska börja fota seriöst (proffisionellt). Varför inte köra på någon av de två direkt?

Kvalificerat b***-s*** från Canikon-ankdammen!

Vem har bestämt det (att man måste ha Canon eller Nikon för att fota seriöst)?

Kolla vad den engelska fotografen Charis Talbot gör med sina Pentax K-5 och K-r:
http://www.charistalbotphotography.co.uk/

Hennes alster är publicerade här:
http://www.charistalbotphotography.co.uk/clients-published-work

Hennes blog:
http://charistalbotphotography.com/page/2/

Kolla även finesser, menyer, tester och priser, och jämför mellan olika märken. Hade jag inte redan haft 2 st K-5, så hade iaf jag köpt en K-5II direkt, utan att tveka.

PS. Tamron har ett bra 28-75 mm också, mycket prisvärt!

Tack för all info! :)

Lite nyfiken på den här kalibreringen i Kungshamn.. ;) vad är det som händer där egentligen? Är det nåt man gör med sina nya kameraprodukter?

Kameraservice

Kameraservice i Kungshamn är serviceverkstad för Pentax bla, dit kan du skicka dina objektiv och kamerahus för kalibrering. Kameraservice ställer in skärpan mot kamerahuset och resultatet... varje gång häpnar jag över hur skarpt och fint resultatet blir. Jag köpte ett begagnat 50mm 1,7, det var trögt och fokuserade inte skarpt. Kameraservice plockade isär det och smorde upp, ställde skärpan... och det var inte annat än magnifikt. http://www.kameraservice.se

Kameraservice i Kungshamn är serviceverkstad för Pentax bla. http://www.kameraservice.se

Tryckfelsnisse var i farten. Kungsör ska det vara som du skrev i första inlägget ;-)

K5II är väl knappast en instegskamera, men har man råd så lär man inte bli besviken. K5II har dessutom bättre autofokus än K5 speciellt i dåligt ljus.
K50 är ett billigare alternativ som också är vädertätad.

//Lars

Trams... Med den logiken borde vi alla köra samma märkes bil, ha samma märkes dator, samma märkes cykel, eller vad det nu är för pryl man behöver eller vill ha. Valfrihet är endast positivt, och så länge man anpassar sina prylar till sina behov gör det ingen som hellst skillnad om man kör ett stort eller litet märke!

Argumentet "om man skulle bli proffs" är även det absurt på många plan. Om man nu efter ett tag vill börja fota professionellt (det finns ingen antydan till det från stådskaparen), så kommer man i det skedet troligen att anpassa sin utrystning till behoven. I detta fall är det inte ens sagt att det skulle behövas eftersom K5an är en väldigt kapabel kamera, som utan tvekan går att använda professionellt, allt beroende på behoven.

Jag undrar hur många som har blivit lurade av dessa tankegångar och nu (säkerligen ändå fullt nöjda) sitter där med sin D3000 IFALL de skulle behöva byta upp sig till en D4, och IFALL de skulle behöva ett 600mm f/4. Man behöver knappast påpeka att många aldrig ens tar av kit-zoomen från kameran...

K5'an är ju en proffskamera. Den har allt man behöver och lite till. Bildkvaliten är suverän. Där finns objektiv så det räcker och blir över och till ett pris som man blir glad över. Så det är bara att slå till på en sådan. Själv så använder jag Canon 5D MarkIII. En kamera som är lika bra men till ett pris som är betydligt högre. Har även den gamle K5'an och använder den frekvent till landskap och macro, och för de pengarna så får man en förbannat bra kamera som ingen annan tillverkare kan komma i närheten av.

Rätta mig nu om jag har fel, men Pentax har väl ingen digitalkamera med fullformatssensor, eller hur? Nikon säljer inte längre några "proffskameror" med APS-C sensor. Jag vet inte hur det ligger till med den saken på Canon-fronten. Kärnfrågan är alltså: Behöver en "proffskamera" ha en sensor i småbildsformat?

Rätta mig nu om jag har fel, men Pentax har väl ingen digitalkamera med fullformatssensor, eller hur? Nikon säljer inte längre några "proffskameror" med APS-C sensor. Jag vet inte hur det ligger till med den saken på Canon-fronten. Kärnfrågan är alltså: Behöver en "proffskamera" ha en sensor i småbildsformat?

Pentax har en mellanformat: 645D. Den kan både proffs och amatörer använda.

Proffskamera= sensor 24*36 mm eller större? Säljs det inga bilder tagna med mindre sensorer? Jag har svårt att tänka mig att alla bildköpare konsekvent vägrar att köpa bilder tagna med mindre sensorer.

Blir man ett proffs bara för att man har en proffskamera? Är inte bilderna viktigast? Tar du bra bilder som du kan sälja och leva på så är du ett proffs. Oavsett kamera (och sensorstorlek).

Svaret på din fråga är- en profffskamera behöver ha film i kameran eller en sensor sen tillför man bara ett proffs. Och vipps så har man en proffskamera.

Micke.

Ett utmärkt val.

Pentax är väldigt bra på att skapa lättanvända produkter. Ergonomi och lättanvändhet är betydligt bättre än Nikons och Canons instegsmodeller. En bra finness som kommer att göra att du lär dig mycket om hur fotografering fungerar är Pentax TAV automatikläge där du själv kan ställa in både bländare och tid och automatiken anpassar ljuskänsligheten så att exponeringen blir rät. Det går att göra samma sak med Nikon och Canon men det fordrar eh hel del grävande i menyer och jag skulle gissa att 99% av Canon och Nikon användarna aldrig hittar hur man gör eller ens tänker på att det går att göra.

Rent generellt är Pentax bra på att ha riktiga fysiska reglage för sådant man använder ofta, vilket gör att man inte behöver gå in och bläddra i menyer så ofta som t.ex. på Canon och Nikons instegsmodeller mycket tack vara att kameran har två inmatningsrattar. Pentax har även riktiga prismasökare som ger bättre sökarbild än vad du får på enklare Canon och Nikonmodeller som använder speglar. Pentax visar dessutom till skillnad från Canons och Nikons instegsmodeller 100% i sökaren av vad som kommer med på sensorn

Ska du välja något motsvarande från Nikon eller Canon blir prislappen mycket högre.

Vad det gäller optiken så är Tamronzoomen du väljer väldigt bra, men vad jag vet är den inte väderskyddad, så därför kunde det vara bättre att välja Pentax egna motsvarande 16-50/2.8 om du har pengarna. Pentax K-5 och många andra Pentax kameror har nämligen väderskydd i proffskass, så det är ju synd om objektivet är den svaga punkten i det avseendet.

Angående Pentax optikprogram i övrigt, så har Pentax haft samma bayonettfattning sedan 1977 (autofokus kom 1987) , så det finns en hel del begagnat att välja på speciellt som Pentax bayonett användes av fler tillverkare än Pentax. Eftersom Pentax bildstabilisering ligger i kamerahuset får man stabilisering med alla objektiv oavsett ålder. Pentax optikprogram är något mindre än de från Canon och Nikon, men med bortåt 100 objektiv bör det finnas mer än nog att välja på för de flesta användare. Vad som främst saknas är långa ljustarka telen i småbilsprisklass, men är man i behov av sådant kan man hitta bra optik från t.ex. Sigma som är av mycket god kvalitet.

Varför jämför du K-5 med canikons instegsmodeller? Sätt den mot en D7X00 som sig bör så blir jämförelsen inte så snedvriden. Och nej man behöver inte gräva djupt i några menyer för byta till auto-ISO.

Har fått prova en hel del kameror i sommar och kan säga att jag rankar K5 II som nummer 1. Är riktigt sugen på att köpa ett exemplar men ska avvakta om man släpper en ny variant med SONYs 20mp sensor (24mp avstår jag gärna från). Men som sagt jag betraktar K5 II som mest kamera för pengarna just nu, så den rekommenderar jag starkt!

Varför jämför du K-5 med canikons instegsmodeller? Sätt den mot en D7X00 som sig bör så blir jämförelsen inte så snedvriden. Och nej man behöver inte gräva djupt i några menyer för byta till auto-ISO.

Ja, att jämföra med t.ex D7100 hade kanske varit bättre, nu när jag tittar efter ser jag att K-5Ii de är ganska lika i pris. Även mot denna , står sig K-5ii:an bra form av bl.a. bättre gränssnitt betydligt bättre buffertstorlek vid serietagning

Nej, du behöer inte gräva djupt, men det är fler handgrepp hur än vänder och vrider på det.
Så här gör du t.ex. på Nikon D800. Först behöver du ställa kamerans moderatt på M samt (Redan här blir många skräckslagna) sedan trycka in iso knappen coh vrida över på aoutoiso med hjälp av främre inmatningsratten (hmm,.. eller var det bakre). Och att man faktiskt lyckats byta läge indikeras med en liten pyttetext på displayen.

På Pentax är det bara en vridning av moderatten till TAV läge. Dessutom är det en markering på en synlig fysisk ratt. Dvs det är tydligt att du kan göra valet, och det är lätt att se om valet är gjort eller inte.

Pentax kan det här med människa maskin gränssnitt bättre än de flesta tillverkare.

Pentax kan det här med människa maskin gränssnitt bättre än de flesta tillverkare.

Njae, det där är inte fakta på något vis men det är ju bra att du trivs med deras gränssnitt.

Vad gäller auto-iso så är det ett litet tryck på iso-knappen och ett klick i valfri riktning på främre hjulet utan att ta ögat från sökaren. Infon är hur tydlig som helst i sökaren för övrigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto