Annons

Pentax Raw-programvara

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagaren

Medlem
Hej
Har äntligen fått min *ist DL, och fotar mest hela tiden igen.
Kör Raw, och använder än så länge den emdföljande programvaran från Pentax.
Försökte hitta något som Adobe gjort och som passar kombinationen CS (inte CS2), och *ist DL, men verkar inte finnas.
Vad har ni för erfarenheter av Pentax egna program jämfört med de som finns i övrigt. Tidningen Digitalt Foto hade ju en special om just detta, och det verkar som om de anser kameratillverkarnas egna program åtminstone vara lika bra (Pentax var dock inte omnämnt).
Vad använder ni; på vad sett är de bättre/sämre än Pentax medföljande vara, och har ni några standardinställningar (som beror på kameran snarare än exponering).
Vi hörs,
Christer
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Har du provat Adobe Camera Raw? Det är ett plugin till CS2.

Du får nog ladda ner Adobe DNG converter. Finns gratis på Adobes hemsda.
 

lunma

Aktiv medlem
RAW-konverterare

Pentax programvara är användbar, men det finns bättre alternativ. Eftersom du kör CS så finns inte DL med. I ACR 3.3 finns den med, men det kräver CS2. Men det finns bättre RAW-konverterare än ACR. Använder du PC så prova RAWShooter, finns både som gratisprogram och som köpprogram. Du kan även använda CaptureOne, finns som LE och Pro. Använder du Mac kan du använda CaptureOne. CaptureOne LE kostar runt 1.000:- medans Pro kostar runt 5.000:-. Utöver dessa så finns det ett antal RAW-konverterare, men det är inga som jag har provat

/Mats
 

interpix

Aktiv medlem
Ser ingen större skillnad på slutresultaten men grundsintällningarna i de respektive programmen ger lite olika output. En bra funktion är att man påverkar kurvan direkt i Pentax program men lite synd att vissa andra inställningar inte är steglösa.
 
Min erfarenhet är att råformatsomvandlare skiljer sig åt gällande tolkning av kamerans vitbalans. Pentax egen ligger mest rätt, men Capture One - som jag kör med - ligger ganska nära. Raw Shooter tycker jag ligger lite åt det varma hållet. Jag har ingen erfarenhet av Adobe här.

Nu är detta inget stort problem eftersom vitbalansen kan man justera i råformatsomvandlaren, men det är ju trevligt ju färre justeringar man behöver göra tycker jag. :)

Silkypix och Bibble är två intressanta alternativ. Silkypix sägs ge bäst färger, men jag har inte provat den tillräckligt för att uttala mig om det. Jag blev inte klok på användarmiljön. Bibble tycker jag om och kanske jag skulle valt Bibble istället för Capture One.
Bibble har ett väldigt trevligt användargränsnitt med många funktioner och möjligheter.

Pentax är OK, men med de andra kan man göra mer.

Hälsar
R
 

Jagaren

Medlem
Är det inte så att en tiff-fil blir bra mycket större? Eller är DNG-formatet också 16-bitars?
Jag menar, att man sparar väl sin RAW-fil som "negativ", och sedan (i de flesta fall) gör man en tryck/foto/web-kopia i jpg? Eller hur brukar ni göra. En annan är ju nybörjare... :)
Håller på att ladda ner en "provapå" variant av Bibble-Pro nu...
Ska bli intressant, den kan tydligen i köpvarianten installeras som en plug-in i Photoshop.

Sedan min andra fråga:
Har ni några standardinställningar som är bra just för våra Pentaxkameror? Brukar ni alltid ställa skärpa/kontrast/mättnad på något förinställt värde pga att kameran i sig "tillverkar" bilden på ett speciellt sätt?
Höres, och tack för svaren så här långt.
Christer
 

interpix

Aktiv medlem
Jag behandlar alla bilder individuellt och alla behöver sin egen inställning om man vill få ut maximal kvalité. Ofta funkar den automatiska vitbalansen rätt bra. Vanligaste justeringen jag gör är nog kontrastkurvan och exponeringen.
Låter oftast kontarst, mättnad etc ligga i mitten (0) i Pentaxkonvertern.

PEF filerna är väl 12 eller 16 bitar tror jag. Konverterar dem sedan till 16 bitars tiff och jobbar vidare i PS.

Tiffen blir nästan 3 ggr större än PEFen.
 
Senast ändrad:

interpix

Aktiv medlem
Kan lägga till att för utskift gör jag JPEG med komprimerinsgrad 8. Sparar också alla TIFF o PEF på CD. Många bilder blir det...
 

Jagaren

Medlem
Jo, man får snart skaffa sig ett par nya externa hårddiskar på en 400 G, en för lagring, och en för backup. Sedan ska man ha en ny skärm för sisådär minst 4-6000:-, + kalibreringsverktyg för 2500:-...
Ny blixt som klarar P-TTL, och förstås kanske Sigmas 2,8 18-50 objektiv...

Är det någon som vill gå med i ett travbolag för att finansiera denna återupptäckta hobby?! :)

Skämt åsido, åter till tråden...
Bibble verkar kompetent, men ack så mycket inställningar, och väldigt små kontroller. Ser ut som om man skulle behöva ta en sisådär 40 högskolepoäng för att rätt utnyttja det hela.

Nä, jag kör vidare med Pentax program ett tag till, tills CS2 landat i datorn, då får man väl kolla in Adobes variant...
Christer
 

Jagaren

Medlem
Hej på er.

Då har jag testat Cameraraw, och tycker (efter att ha kört med Pentax medföljande programvara) att Pentax är enklare, och det gick lättare att få ett i mina ögon bra resultat. Lite färgblind dock...:)
Men ska ge CameraRaw fler chanser, absolut.
Dock...
När jag spar i högsta jpg-upplösning i de två programmen, och tittar i CS2, så ser de ut att vara lika stora filer (17 Mb okomprimerat) som cS säger. Och antal pixlar och storlek är identiska.
Men Pentaxvarianten är drygt 3, nästan 4 Mb stor på disken, medans CameraRaw-filerna bara tar runt 1 Mb?
Kan någon förklara?
Är det samma kvalitet men bättre komprimering från CameraRaw, eller vad?
Christer
 
Om du inte ser någon skillnad på de bilder som har gjorts med Camera Raw respektive Pentax PhotoLab så har Camera Raw en bättre algoritm, om det är så att du upplever resultat med Camera Raw som sämre så är svaret att den komprimerar hårdare. :)

Hälsar
R
 
I samband med nyheten om Pentax nya instegsmodeller (K100D och K110D) så släpper Pentax även nyheten om PhotoLaboratory 3 som bygger på Silkypix teknik. Silkypix är den tredjepartsmjukvara som har blivit mest berömd för sitt färgrika och detaljerade resultat. Jag ser samarbetet mellan Pentax och utvecklarna av Silkypix som ett väldigt positivt drag.

Jag antar att PhotoLaboratory 3 snart finns för nedladdning via Pentax hemsida, troligen i samband med att K100D och K110D kommer ut på marknaden. Det är enbart en tidsfråga.

Hälsar
R
 

Jagaren

Medlem
Jag tycker det enklare (snabbare) att få ett bra resultat md Pentax programvara. Men jag väntar på lite kalbreriutrsutrustning för skärmen, sen ska vi titta på det som "skapats"... Kanske det blir en chock! Har nämligen inte testat att skriva ut någon bild ännu från datorn, bata plåtar...det är så kul!
Christer
 
ANNONS