Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photomerge i Cs3 är ju otroligt!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjohej! Till och med kompaktkameran blir rolig nu! :D

Bilagor

• untitled_panorama_porträtt1_foto.jpg
    untitled_panorama_porträtt1_foto.jpg
    47.9 KB · Visningar: 961
Daniel, se ovan, det är jättelätt att få bort störande människor på sina foton med automerge :)

Som nämnts tidigare, bra om man är på ställen med mycket folk! Här stod det någon för jämnan som ville bli fotograferad med Taj Mahal i bakgrunden. Med några exponeringar där det står folk på olika ställen är det bara att slå ihop dem med nämnda funktion och radera personerna i respektive lager.

Har däremot misslyckats med att få till ett panorama. Kanske det inte var tillräckligt med överlapp? Kan man hjälpa funktionen på traven på något sätt?

Bilden i nästa inlägg...

Senast ändrad:
Ett problem man upptäcker efter ett tag är att det är olika skärpa på olika ställen i bilden. Det kan kännas lite konstigt om man tittar noggrant på en bild. Det beror på att objektiven inte alltid har så bra kanskärpa, så det gäller att överlappa rätt så mycket för att det ska bli bra, men visst är det roligt med photomerger. Jag gillar att göra ordentliga panorama med den funktionen.

Den här bilden från las Cañadas de Teide vid la Boca de Tauce i början av mars i år är gjord av jpg som min Oly 7070W sparar tillsammans med rawfilerna. Originalet är drygt 4000 pixlar lång och består av något halvdussin bilder tagna på högkant på fri hand.

Panoramat är gjord i CS3 i min desktop men nedskalningen är gjord på min laptop med FastStone som också fixar så att det blir rätt datum på bilden.

Av rawfilerna ska det bli en stor bild, kanske närmare metern lång, som en proffsfotograf får skriva ut åt mej på sin storformatskrivare.

Nyligen tog jag ett par interiörbilder utan avsikt att de skulle bli ett panorama, exponeringen var dessutom lite olika på bilderna. Väl hemma på kammaren insåg jag att det kanske skulle gå att göra ett panorama och det gjorde det.

Bilagor

• image07 20080305 pan f fs.jpg
    image07 20080305 pan f fs.jpg
    34.1 KB · Visningar: 815
Hm.. någon kanske vet ifall det finns några standard-format för ett panorama?

Vet nån vart man kan skriva ut panorama bilder? jag menar riktigt stora! ca 1.5-2 meter bredd och ca 40-50cm höga!

Jag körde med Autoläget när jag gjorde mitt Åg-panorama. Har nu provat med Cylindrical och det blev exakt detsamma, så jag gissar att det var detta Autoläget valde. Har även provat med Perspective men då avbryts processen efter ett tag och en alert-ruta kommer upp som säger att det inte gick att sammanfoga bilderna!?

ANNONS
Götaplatsens Foto