Annons

Photoshop tappar inställningar...

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Kan någon förklara för mig varför Photoshop verkar tappa sina inställningar från och till?

Ibland (rätt ofta) så tappar Photoshop alla sina inställningar och jag får lov att göra om alla modifieringar. Det verkar eventuellt hända efter det att jag har haft en datorkrasch med omstart.

--jalle

Använder du Windows Xp/Me kan det bero på att datorn backar bak till en av återställningspunkterna för att kunna starta säkert (återställningskonsollen).

Det verkar ju dock som ditt system är lite ledset om du har frekventa krascher; datorn och registret behöver nog gås igenom grundligt, alla drivers måste kollas, hårdvaran undersökas etc etc. Det kan ju i förlängningen också innebära att du måste installera formatera om och ominstallera Windows.

Ibland kan man rädda en installation genom att göra en sk. "recovery installation"; man låter installationsprogrammet skriva över alla viktiga systemfiler, men utan att formatera först. Man kan se det som om man installerar windows en gång till ovanpå den gamla installationen. Trots att det låter riskabelt kan det rädda dig från en total ominstallation, dessutom går det snabbt att göra.

Lycka till!
/R

Tack!

Det låter vettigt. Systemet är inte allt för ledset, men ibland så blir det en krasch:) Om det var oftare så skulle jag göra någonting för att få till det, men nu lever jag med att jag får problem en gång i månaden (oftare än så är det inte)

--jalle

Ofta kan man göra en enkel "empirisk" felsökning genom att notera exakt när kraschen kommer; sker det vid en programstart eller ett avslut, sker det vid i eller urkoppling av en usb-enhet etc etc. Låser sig datorn i flera minuter, eller startar den om automatiskt, får du blåskärm etc etc.

Om man vet att en specifik grej orsakar krascher är det enklare att uthärda än ovisshet, tycker i alla fall jag...

Statistiken för krascher är rätt talande: Över 90% handlar om grafiken; drivers, inkompabilitet etc etc.

Jag kanske är finkänslig, men jag tycker en krasch i månaden är ganska mycket...

JalleS skrev:
Ibland (rätt ofta) så tappar Photoshop alla sina inställningar och jag får lov att göra om alla modifieringar. Det verkar eventuellt hända efter det att jag har haft en datorkrasch med omstart.

--jalle

När du är nöjd med alla inställningar som du vill göra i Photoshop som t.ex. palettplaceringar osv. så du sparar undan Photoshops prefs-fil på en annan plats i dator (eller på en diskett t.ex.). Om du gör det, kan du ju alltid återställa prefs-filen, även om du måste installera om Photoshop.

Man kan ju också (om man är nöjd med sina inställningar), skrivskydda prefs-filen, så att den inte ändrar sig av misstag. Ett gammalt, men bra Photoshop-trick.

:) Håkan

Bra tips...

Det ska jag ta till mig.

Och angående Rickards förslag till empiriska felsökningar så har jag gott om tillfällen till sådana på jobbet.:)

Problemet med photoshopproblemet är just att hitta sambandet när det inträffar. Jag misstänker att det kommer i samband med okontrollerade omstarter men är inte säker eftersom jag inte är ensam om min dator.

Full kontroll på datormiljö är inte alltid lätt kombinera med två tonårssöner i huset.

-jalle

hakanv skrev:
När du är nöjd med alla inställningar som du vill göra i Photoshop som t.ex. palettplaceringar osv. så du sparar undan Photoshops prefs-fil på en annan plats i dator (eller på en diskett t.ex.). Om du gör det, kan du ju alltid återställa prefs-filen, även om du måste installera om Photoshop.

Man kan ju också (om man är nöjd med sina inställningar), skrivskydda prefs-filen, så att den inte ändrar sig av misstag. Ett gammalt, men bra Photoshop-trick.

:) Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto