Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop visar inte samma ljus och färgmättnad

Produkter
(logga in för att koppla)
Första frågan du bör ställa dig är ju vilket program det är viktigast att det ser rätt ut...

Första frågan är, har du kalibrerat din skärm? Om du inte har gjort det, så är det det första steget du bör göra. Sannolikt kommer en hel del av skillnaden försvinna då. Om du har en dålig skärmprofil kan Photoshop visa helt fel.

På den första frågan beror det ju på hur man ska visa bilden för andra och vilket program de använder.

Och svaret på den första frågan är också samma sak, har publiken kalibrerat sina skärmar...

---

Alltså vad jag menar är att om man redigerar och gör iordning sina bilder för print så är det viktigt att ha utrustningen kalibrerad så att man ser hur det blir när man får bilderna utskrivna.

Däremot om man avser att publicera bilderna på Internet nånstans för att andra ska kunna titta på dem i en webbläsare så är det viktigt att redigera bilderna så att de ser bra ut på okalibrerade skärmar. Man vill ju att de ska se bra ut för betraktaren och man kan ju knappast kräva av andra att de ska ha särskilda fäärgrymdskalibrerade skärmar. och för att kunna avgöra det bör man själv ha en "vanlig" skärm som är ungefär som den som folk har mest för att kunna se hur det blir.

Därför tycker jag det är lite missvisande ge råd att fotografen ska kalibrera sin skärm för att bilderna ska se bra ut. Det löser liksom inte problemet.

Internet är stort och långt ifrån alla som använder det är fotonördar som har extra fina kalibrerade skärmar, så om man vill att det ska se bra ut för betraktaren så får man redigera så att det ser bra ut också på en sunkig skärm helt enkelt.

/Mats

Men om du vet att den bild du lägger upp är korrekt redigerad i sRGB på din kalibrerade bildskärm, så måste ju rimligen sannolikheten öka för att bilden ser bra ut på det flesta skärmar, såväl kalibrerade proffsskärmar som majoriteten av övriga "sunkiga" skärmar.

Internet är stort och långt ifrån alla som använder det är fotonördar som har extra fina kalibrerade skärmar, så om man vill att det ska se bra ut för betraktaren så får man redigera så att det ser bra ut också på en sunkig skärm helt enkelt.

/Mats
Det här är ett råd som jag ofta ser och som är bland de sämsta förslagen. En sunkig skärm kan variera mycket och det gör ju också de skärmar som de flesta använder. Men tänk dig då att du fått en sunkskärm som är mycket kallare än de flesta skärmar. Du försöker få i ordning på dina bilder och måste då justera bilderna så att de ser bra ut på denna skärm. Men då kommer de se dåliga ut på de 95% av alla andra skärmar som inte är så kalla. Om man då har en bättre skärm, så kan man ju se till att den visar sRGB, som en genomsnittlig skärm visar. Då kommer den se bra ut på 50-60% av de skärmar som används. De resterande är antagligen så vana vid sin sunkiga färgåtergivning att de inte heller reagerar.

Internet är stort och du har egentligen ingen koll på vad folk har för skärmar.

Jag skrev inte att man ska använda sunkig skärm för redigering. Eller hur?

Det jag menar är att lösningen på problemet att bilden inte ser ok ut inte är att kalibrera sin skärm, utan att redigera bilden så att den ser bra ut även på kassa skärmar.

Sen är det förstås bra att ha sina egna grejer rätt, men det bör inte göras så att det enbart ser bra ut om man har superduperutrustning perfekt kalibrerad.

Ok?

/Mats

Det jag menar är att lösningen på problemet att bilden inte ser ok ut inte är att kalibrera sin skärm, utan att redigera bilden så att den ser bra ut även på kassa skärmar.

Sen är det förstås bra att ha sina egna grejer rätt, men det bör inte göras så att det enbart ser bra ut om man har superduperutrustning perfekt kalibrerad.

Ok?

/Mats

Nu är det ju så att Stefan är ett proffs på detta med färghantering bildskärmar o.s.v. jag är alldeles säker på att om han rekommenderar något så ger detta störst möjliga chans att nå målet.
De han hjälpt på Fs och naturligtvis genom sina kurser är otaliga och däribland mig.
Så tack för att du finns Stefan och delar med dig av dina erfarenheter!

Ok? Förstår inte ditt inlägg. Skulle jag ha sagt emot Stefan i sak menar du?

Jag har inte sagt emot Stefan i sak, däremot påpekat att han felaktigt läste in i mitt inlägg att jag sagt att man ska använda en sunkig skärm när man redigerar. Det skrev jag inte.

Att man bör redigera sina bilder så att de ser bra ut på alla, eller åtm. de flesta, skärmar, inte bara på kalibrerade, uppfattade inte jag att han inte höll med om. Håller du inte med om det?

Läs gärna vad jag skriver. Sen läs gärna en gång till.

/Mats

Du skrev däremot »för att kunna avgöra det bör man själv ha en "vanlig" skärm som är ungefär som den som folk har mest för att kunna se hur det blir«.

Vanlig skärm är en sunkig skärm för mig. Och eftersom man inte har kontroll på utseendet på en »vanlig« skärm, så kan du råka ut för en som ligger långt från hur en genomsnittlig skärm ser ut. När nu de flesta skapliga och bra skärmar har ett särskilt sRGB läge så är idén om att ha en vanlig skärm inget vidare. Det är bättre att ha en bra skärm som kalibreras till fullt färgomfång för utskrifter och tryck och för sRGB när man gör bilder för web och läsplattor.

Stefan

Ok? Förstår inte ditt inlägg. Skulle jag ha sagt emot Stefan i sak menar du?

Jag har inte sagt emot Stefan i sak, däremot påpekat att han felaktigt läste in i mitt inlägg att jag sagt att man ska använda en sunkig skärm när man redigerar. Det skrev jag inte.

Att man bör redigera sina bilder så att de ser bra ut på alla, eller åtm. de flesta, skärmar, inte bara på kalibrerade, uppfattade inte jag att han inte höll med om. Håller du inte med om det?

Läs gärna vad jag skriver. Sen läs gärna en gång till.

/Mats
Okej då har jag läst och läst igen och för säkerhetskull läst igen!
Fortfarande förstår jag inte!
Ska man profilera sin skärm efter sunkiga skärmar?
<<<<<<<varför?
Stefan skrev svar varför inte!
Missförstå mig inte jag är inte ute efter dig eller dina kommentarer!
Men som med allt i livet ska man väl utgå från bästa förutsättningar eller?
Att utgå från att ens skärm har de rätta förutsättningarna måste ju vara grunden!
in egen del är det viktiga att ha koll på hur min bild blir i utskrift!
Men måste erkänna att jag aldrig hört någon klaga på de bilder jag lagt upp på nätet!
Men de bilderna konverterar jag alltid till Srgb.
Men igen jag bryr mig inte så mycket om nätet för min del är det utskrifter eller levereade bilder som betyder något.

Sitter fortfarande lite fast i det här. Har läst allas svar flera gånger.

Jag vill att bilderna främst ska se bra ut på webben. Ni verkar vara hyfsat överens om att då är det sRGB på skärmen som gäller, och sRBG på Photoshop.

Men... skillnaden på bilderna är ändå stor i bildvisaren och i själva Photoshop. Jag har inte upplevt det här problemet förut. Kan jag ha mixtrat med något som gör att det blir så fel? Någon inställning i datorn, Photoshop, bildskämen etc...?

Vilken vore den bästa inställningen av allt, för att få en bra grund att börja på (och se om det blir bättre)?

/Jennifer

Sitter fortfarande lite fast i det här. Har läst allas svar flera gånger.

Jag vill att bilderna främst ska se bra ut på webben. Ni verkar vara hyfsat överens om att då är det sRGB på skärmen som gäller, och sRBG på Photoshop.

Men... skillnaden på bilderna är ändå stor i bildvisaren och i själva Photoshop. Jag har inte upplevt det här problemet förut. Kan jag ha mixtrat med något som gör att det blir så fel? Någon inställning i datorn, Photoshop, bildskämen etc...?

Vilken vore den bästa inställningen av allt, för att få en bra grund att börja på (och se om det blir bättre)?

/Jennifer
Har du kalibrerat din skärm så att den matchar sRGB-färgerna?

Stefan

Jag har ställt in skärmen på sRGB, men jag har inte kalibrerat den (med t.ex. spyder).

Var på fotomässan och blev så osäker på hela kalibreringsgrejen när försäljaren av spyder sa att det fanns 4 lägen att välja bland efter kalibreringen... Vilken är då "rätt"..?

Men under tiden jag funderar på att köpa spyder, skulle jag ändå vilja ha ett schysst utgångsläge som fungerar okej.

Just nu tycker jag att Photoshop visar något helt annat än vad "bildvisningsprogrammet" gör. Det går ju inte att bildbehandla, för när jag har sparat bilden och vill t.ex. maila iväg den, så ser det verkligen inte bra ut. Så vi pratar om stora skillnader i bildens utseende.

Har du provat att ställa in skärmen efter guider på nätet? Det löste ett liknande problem jag hade för 4-5 år sedan. Kan vara värt att pröva medan du funderar på om du ska köpa kalibreringsutrusting.

Jag har letat efter guider, men hittar ingen förutom den vanliga om vart sladdar etc. ska sitta.
Ska leta vidare!
Alltså är det inställningen på skärmen som kanske är fel, och inte den i Photoshop?

Jag har ställt in skärmen på sRGB, men jag har inte kalibrerat den (med t.ex. spyder).

Var på fotomässan och blev så osäker på hela kalibreringsgrejen när försäljaren av spyder sa att det fanns 4 lägen att välja bland efter kalibreringen... Vilken är då "rätt"..?

Men under tiden jag funderar på att köpa spyder, skulle jag ändå vilja ha ett schysst utgångsläge som fungerar okej.

Just nu tycker jag att Photoshop visar något helt annat än vad "bildvisningsprogrammet" gör. Det går ju inte att bildbehandla, för när jag har sparat bilden och vill t.ex. maila iväg den, så ser det verkligen inte bra ut. Så vi pratar om stora skillnader i bildens utseende.

Oj, dessa försäljare som inte vet hur det fungerar. Vill du verkligen lära dig hur man ska kalibrera en skärm har jag en kurs i detta ämne den 1 oktober. Men om du bara vill få till det lite halvhyfsat kan jag säga att om du ställer in ditt kalibreringsprogram på 6500K och en ljusstyrka på 120-160 cd/m2 (beroende på hur ljust du har i ditt rum) och sedan anger sRGB som målgamut, så behöver du inte tänka mer på detta.

Jag har letat efter guider, men hittar ingen förutom den vanliga om vart sladdar etc. ska sitta.
Ska leta vidare!
Alltså är det inställningen på skärmen som kanske är fel, och inte den i Photoshop?

Glöm detta, vad du gör med dessa guider är bara att kalibrera skärmen. Men sedan vill du göra en profil för den, och för det krävs en kalibrator.

Stefan

Vilken NEC-skärm har du? Modellbeteckning.

Börja med att återställa skärmen till fabriksinställningar och återställ alla eventuella ändringar du gjort i grafikkortets programvara och/eller i operativsystemet. Vilket operativsystem använder du?

Ta en skärmbild på Photoshops Color settings och lägg upp här, så vi kan se hur du ställt in Photoshop.

Vilken webbläsare använder du för att titta på bilderna?

Det är en NEC MultiSync EA231WMi.

Jag använder Windows 7 Ultimate.

Jag använder Explorer, men problemet är redan i bildvisaren, e-postprogram osv.. Ingenting är likt bilden som den visas i Photoshop.

Ska försöka återställa skärmen!

Bilagor

• necskarm1.jpg
    necskarm1.jpg
    203.8 KB · Visningar: 50
Det ska finnas en Factory reset på menyn som återställer skärmen helt. Stäng sedan av ECO-funktionen. Sannolikt får du då dra ner brightness manuellt till kanske 50%. Sätt färginställningen på Native istället för sRGB.

Jag hittar ingen NEC skärmprofil till din skärm. Möjligen laddas den när installerar drivrutinen till skärmen. Har du ingen CD kan du ladda ner ett program här: http://www.necdisplay.com/monitor-installer/downloads

Om du klickar på RGB under Working spaces i Photoshops Color setting och går upp till Monitor RGB, så kan du där se vilken skärmprofil PS använder. Har du ingen skärmprofil från NEC laddad står där sannolikt sRGB. Se då om du installera drivern för skärmen om du får med en NEC profil.

Under Windows Color Managent i Controlpanelen kan du också se din skärm och vilka ICC-profiler som används.

Okej...

ECO-funktionen var avstängd och brightness låg redan på 46%.

Jag provade din länk och datorn jobbade med den, men inget hände liksom.

Sedan hittade jag skivan till NEC-skärmen. Jag hittade färgprofiler och kopierade det till skrivbordet. Sedan öppnade jag Photoshop och gick in i color settings -> väljer Monitor.

Där står inget om NEC, men det kanske det inte behöver göra? Ska jag bara välja "monitor"?

Klickade på load, men det gick inte att välja NEC-profilen därifrån som ligger på skrivbordet.

Jag har aldrig pysslat med färgprofiler förut, så ha tålamod med mig ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto