Annons

Poäng

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Jag förstår inte det här med poäng, vad ska man med dem till egentligen? Och igår när jag tittade så hade jag över 600 poäng och idag har det sjunkit till över 400!? Hur kommer det sig?
Ska man behöva kommenterar och sätta in bilder varje dag för att hålla poängen uppe? Det går ju inte jag får inte lägga in bilder varje dag.
Tycker denna funktion är helt onödig eller vad tycker ni?
Mvh Eva
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du har frågat om detta innan:


Här är en längre utläggning från detta inlägg:


"Vi har sedan starten (2001) tänkt att vi skulle spinna vidare på ett koncept med aktivitetspoäng (som vi byggde in på sajten Utsidan.se på den tiden). Det systemet kallades för kottar som man då samlade på. Vi har inte riktigt kommit i mål med det hos oss kan man väl säga men nu tog vi tag i det och har byggt in det. Systemets syfte är att premiera aktiviteter som skapar en levande community, och den som bidrar med mycket skall få något tillbaka. Så nu finns det en tabell med saker som ger poäng och den tabellen är levande. Dels kan vi lägga till saker men också justera poängen viktat mot vad andra saker ger för poäng. Det är inte helt lätt om man till exempel skall ställa ett blogginlägg mot en bildkritikkommentar. Men men, vi tror vi har en hyfsat tabell nu.

Ny medlem 100 poäng, Ny bild i GFS 50 poäng, Ny bakgrundsbild på profil 20 poäng, Ny bild i tävling 15 poäng, Ny första bildkommentar 15 poäng, Nytt blogginlägg 15 poäng, Ny bildkommentar 10 poäng, Ny prylannons 10 poäng, Ny favoritmarkering 5 poäng, Gått med i grupp 5 poäng, Ny produktrecension 5 poäng, Ny produkt 5 poäng, Nytt foruminlägg 5 poäng, Ny forumdiskussion 5 poäng, Ny gruppbild 1 poäng, Ny följning 1 poäng

Vi kommer sedan bestämma en poängnivå när man når upp till en nivå som skall heta något i stil med Awesome, En riktig fotokompis, Diamant, etc etc. Den nivån når man upp till när man räknar samman poängen från de X senaste dagarna (vi har inte bestämt om det är ett kvartal, halvår, år eller mer). När man nått upp till poängen så kommer man få ett litet emblem bredvid sitt namn och man kommer få Y % rabatt på medlemskap, Akademi-kurser, Fotosidan Magasin och böcker så länge man har denna nivå.

Så poängen kan du nu se på din profil. Ingen annan ser dina poäng och hur du tjänat in dem. Du kan också klicka på poängen för att se lite data om dem och hur de fördelar sig över tid. Vi slog på insamlingen av poäng för 4-6 veckor och har justerat tabellen lite sen dess men nu får man poäng helt enligt tabellen."

Tillägg:

Ja, poängen försvinner med tiden eftersom de är tillför att uppmuntra till att vara aktiv. Är man inaktiv så kommer de försvinna. Vi har inte gått i mål på att koppla poäng till annat.
 

Lintott

Aktiv medlem
Äsch vad tramsigt, lite "Bolibompa" över det hela ;) I alla fall så är jag väldigt aktiv nu och inne varje dag nästan men ändå fick jag ett poängfall på nära 200 poäng från en dag till nästa!? Så man undrar lite om man liksom fått minuspäng för nåt? Jo jag vet var man ser vilka poäng man får och hur många men ändå lite tramsigt.
Mvh Eva
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Du får inga minuspoäng. Men de förfaller med tiden. Som de flesta bonussystem gör. Ica, Amex etc.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du får inga minuspoäng. Men de förfaller med tiden. Som de flesta bonussystem gör. Ica, Amex etc.
Nu tar det ju lite längre tid innan de förfaller, men syftet då är att man ska använda dem till något innan de förfaller. Här verkar det som att ni fick en idé om att stoppa in en poänglogik utan att riktigt veta vad det skulle vara bra för.

Sedan borde det förstås gå att hitta en förklaring till vad det är för något utan att leta i forumtrådar och bloggar. När det gäller forumtrådar tycker jag dessutom att det verkar som att sökfunktionen inte har något index för trådar före mjukvarubytet, eller något i den stilen, så för att hitta något sådant får man försöka brottas med något sökmotor.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nja. Vi hade en plan om att skapa poängssystemet för att trigga folk att vara aktiva. Däremot var det inte lika lätt att på ett smart sätt bygga "lojalitetsprogram" till det. Typ Ica:s 25 kr om du handlat för 25000 eller Amex/Sas där aktivitet ger möjlighet till köp av flyg eller partnerprodukter. Sen har vi inte marknadsfört detta ordentligt. Något som vi ofta misslyckas med.

Ang sökindex så får vi kika. Jag använder nästan alltid google så har inte noterat.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej det är inte skumt. Du har varit extra aktiv en dag vars poäng nu förfallit.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej det är inte skumt. Du har varit extra aktiv en dag vars poäng nu förfallit.
Jag har sett att mina poäng har gått ned en hel del och om jag tittar nu så verkar ni ha tappat kopplingen till foruminläggen då det inte visas några poäng för de senaste 60 dagarna. Jag har bara poäng för artikel/bloggkommentar där. För att hitta några poäng för foruminlägg får jag gå till de senaste 90 dagarna.

Eftersom jag inte har kommenterat några bilder så ser jag inte om den logiken är i funktion eller inte och jag gissar att det främst är sådana poäng Lintott har.
 

Lintott

Aktiv medlem
Jag fattar inte ett jota av det här, jag har lagt in bilder och jag har kommenterat och jag har startat diskussioner osv osv men poängen faller med 200 för en dag?? Det är visst skumt! Kan man få välja och ta bort denna funktionen på sin sida, det är Bolibompa för mig och vill inte ha den?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har sett att mina poäng har gått ned en hel del och om jag tittar nu så verkar ni ha tappat kopplingen till foruminläggen då det inte visas några poäng för de senaste 60 dagarna. Jag har bara poäng för artikel/bloggkommentar där. För att hitta några poäng för foruminlägg får jag gå till de senaste 90 dagarna.

Eftersom jag inte har kommenterat några bilder så ser jag inte om den logiken är i funktion eller inte och jag gissar att det främst är sådana poäng Lintott har.
Ja det skulle faktiskt kunna vara så att vi tappat kopplingen mot foruminlägg sen nya plattformen. Det får vi kika på omgående!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag fattar inte ett jota av det här, jag har lagt in bilder och jag har kommenterat och jag har startat diskussioner osv osv men poängen faller med 200 för en dag?? Det är visst skumt! Kan man få välja och ta bort denna funktionen på sin sida, det är Bolibompa för mig och vill inte ha den?
Varför bry sig om en funktion som uppenbarligen inte fungerar som det var tänkt? Jag har själv för ett bra tag sedan upptäckt att recensioner inte ger de poäng de skall men vad gör det, poängen verkar inte gå att använda till något så det saknar betydelse och inget att bry sig om.

Om det är viktigt för dig med dessa 200 poäng som tagits bort beror det antagligen på att du gjort en massa saker en och samma dag som gett 200 poäng. När den utsatta lagringstiden för poäng är till ända försvinner dessa och du får då ett plötsligt fall på 200 poäng. Svårare än så är det inte.
 

Lintott

Aktiv medlem
Varför bry sig om en funktion som uppenbarligen inte fungerar som det var tänkt? Jag har själv för ett bra tag sedan upptäckt att recensioner inte ger de poäng de skall men vad gör det, poängen verkar inte gå att använda till något så det saknar betydelse och inget att bry sig om.

Om det är viktigt för dig med dessa 200 poäng som tagits bort beror det antagligen på att du gjort en massa saker en och samma dag som gett 200 poäng. När den utsatta lagringstiden för poäng är till ända försvinner dessa och du får då ett plötsligt fall på 200 poäng. Svårare än så är det inte.
För mig är detta väldigt svårt och nä jag bryr mig inte så mycket om dessa poäng. De stressar mig däremot när man ser hur de faller så jag skulle vilja ta bort dem helt från min sida.
Mvh Eva
 
ANNONS