Annons

pol.filter, bra att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Tänkte införskaffa Pol. Filter till Nikkor 18-70 (äger en D70)

Värt att köpa? Vad får man för fördelar med den i jämförelse med inget filter alls?

Finns det några nackdelar? Vid vilka tillfällen passar det att använda pol. filter och vilka tillfällen passar det inte?

Den gör samma filtrering av ljuset till en digitalkamera som för film. Mycket av den filtrering när det gäller djupare grön och blå färg kan åstadkommas i ljusrummet i datorn. Det som inte med lätthet kan göras i datorn är att släcka reflexer i icke metallaiska ytor, som t ex vatten och glas. Där är fortfarande pol-filtret överlägset och i mitt tycke också det ända filiter förutom möjligen avtonande gråfilter som behövs till digitalkameror, I viss mån kan gråfilter åstadkommas med hjälp av RAW-filen där exponeringen kan skjutas något steg och flera bilder tas fram för att simulera gråfilter precis där det behövs..

Sök på pol filter bland bilderna här på fotosidan så ser du exempel på vad ett polfilter kan göra.

Generellt så har jag dock svårt att se behovet av att köpa ett polfilter om man inte vet exakt vad man skall ha det till. Det är liksom bättre att först skapa ett behov och sedan köpa det man behöver.

Polfilter är ett effektfilter som man bara använder på vissa bilder. Filtret främsta effekt är att ge blåa himlar en ännu djupare blå färg och ta bort reflektioner från vatten och glasytor.

Som sagt, polfilter har man bara ibland när den specialla polfilter effekten vill uppnås. Man klarar sig länge utan filer!

//

Det kan ju vara praktiskt att ha om man vill fotografera saker under vattenytan medan man själv befinner sig ovanför. :)
Vad jag har märkt är att ljusinsläppet blir en del mindre, vilket medför längre slutartider. Och det är ju inte alltid så bra.

Visst kan det vara bra att ha MEn inte alls nödvändigt enligt mig!

Mer förnufftigt är att införskaffa ett avtonat gråfilter i ett par olika grader för att balansera tonerna så att inget blir utfrätt eller svart utan detaljer i bilden.

Polfilter missbrukas av allt för många. Det Bör användas så att man inte direkt säger -Ahaa polfilterhimmel! ;-) Men det är väl också logiskt,,

Mvh Niclas=Polfri;-)

popboydeluxe skrev:
Tänkte införskaffa Pol. Filter till Nikkor 18-70 (äger en D70)

Värt att köpa? Vad får man för fördelar med den i jämförelse med inget filter alls?

Finns det några nackdelar? Vid vilka tillfällen passar det att använda pol. filter och vilka tillfällen passar det inte?

Instämmer fullt med tidigare inlägg, polfilter överanvänds en hel del, jag ser det som "doping" för t.ex. gräs och himmel, vilket kan vara motiverat ibland, men knappast alltid.

I väldigt starkt solsken kan färgerna bli väldigt bleka och tråkiga, då kan det vara motiverat.

Allt enligt eget tycke och smak naturligtvis!

Köp ett och prova! Se bara till att det är ett cirkulärt polfilter, annars kommer kamerans ljusmätning inte att fungera som den ska (gäller för digitala kameror).

Polariseringsfiltret dämpar oftast ljuset 1 exponeringssteg, (-1EV) vilket betyder att kamerans ljusmätare kommer att kompensera för detta genom att antingen förlänga slutartiden till det dubbla, (1/250 utan polfilter blir 1/125 med t.ex) eller att öppna bländaren ett helt steg (f.8 blir istället f.5,6 t.ex.), allt detta beroende på vilket fotograferingsläge du använder kameran i.

Läs Torsten Ståhlbergs utmärkta artikel om detta filter här: http://www.fotosidan.se/doc.htm/2000/

Lycka till!
/R

Senast ändrad:
För min del är polfiltret det mest använda filtret jag har. Måste skaffa ett par nya filter eftersom jag vill ha dem till de större objektiven med.
Det ökar färgmättnaden, kontrasten ökar eftersom det släcker ut reflexerna. Exponeringstiden ökas med vilket kan vara fördeöatktigt vid ex fotograferande av rörligt vatten.

Grå filter är även de mycket utmärkta filter både helt gråa samt delade filter som kan förskjutas. Tyvär så ger ju dagens snabba filmer för korta exponeringstider och då är ett gråfilter att föredra.

Men alla dessa specialfilter som jag köpte på mig förr, stjärn, spot och allt vad de heter är bara rent skräp. Att skapa stjärnor på alla högdagrar är sånt man gör en elller två gånger sen blir det bara för mycket av det.

Polfilter överanvänds som sagts klart ofta men kan vara mycket användbart ibland.

Om du vill uppnå den högre färgmättnaden i himlar & grönska så måste du dock vitbalansera manuellt & inte köra autovitbalans.

Den automatiska vitbalanseringen korrigerar nämligen den ökade färgmättnaden som polfiltret ger, kan dock vara alldeles ypperligt om man bara vill släcka ut reflexer i vatten men bibehålla himlens ursprungsfärg!

Själv så använder jag (som Rickard påpekar) ofta polfilter när ljuset är hårt, tycker att det mjukar upp. Däremot så krämar jag sällan på för fullt eftersom jag bara tycker att det ser fånigt ut med medelhavshimlar (resebroschyrer) här på västkusten (använder dia & kan inte korrigera vitbalans)...

/Larsa

Senast ändrad:
enda gången jag inte tar foto med polfilter är när ljuset inte räcker till . annars sitter det på... alltid.

Fast sen är jag ju ute efter att endast försöka ta reklamfärg foto :) utan att kämpa i något bildprog.

har en bit kvar. men jag känner att jag börjar närma mig.........

jag vill att färgerna på mina bilder skall vara som en Via color reklam film :)

ANNONS
Götaplatsens Foto