Annons

Prenumerationer Lightroom m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej,

Jag har under en tid funderat på att starta en prenumeration på Lightroom och Photoshop Genom Adobe.

Är inte bra på efterbehandling men skulle behöva lära mig det lite mer ingående.

Erfarenheter av att prenumerera på programvara?

Vänliga hälsningar från Dag
 

taxichaffis

Aktiv medlem
har haft prenumerationen i över två år, kan varmt rekommenderas. finns många kurser på you tube, moderskeppet.se har också många bra kurser, många gratis men vill man ta del av hela deras utbud kostar det, men i mina ögon inte specielt dyrt
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jag använder en dator (pc) samt en iPad för redigering och tänkte nu försöka på lite ordning på en relativt ostrukturerad samling bilder.

vänliga hälsningar från Dag
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tack för svaren!

Jag använder en dator (pc) samt en iPad för redigering och tänkte nu försöka på lite ordning på en relativt ostrukturerad samling bilder.

vänliga hälsningar från Dag
Kolla också Moderskeppets kursutbud (på svenska)...kan jag rekommendera varmt!
(I en annan tråd här på Fs så skrev jag en "utläggning" om det som jag ser fördelarna med att prenumerera på Adobe Creative Cloud-paketet!! - se https://www.fotosidan.se/forum/threads/lr6-lr-classic.175844/
mitt inlägg/kommentar #2 i den tråden...)
 

dasa1203

Aktiv medlem
Tack för svar som är värdefulla för mig!

Man kan ju teckna en provperiod hos Adobe men den är lite för kort för att i vart fall jag ska hinna få en uppfattning om programmen.

Dag
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Man kan ju teckna en provperiod hos Adobe men den är lite för kort för att i vart fall jag ska hinna få en uppfattning om programmen.
Tänkte först att det skulle kunna uppfattas som OT att nämna andra alternativ än de från Adobe eftersom du frågade ganska specifikt om att prenumerera på just dem, men om du inte har bestämt dig för dem (ovanstående citat antyder att du inte har använt dem särskilt mycket) och är öppen för alternativa produkter, så finns det ju många att välja på. Många kostar pengar men erbjuder provperioder i stil med Adobe. Det finns också en del som är båda fria och gratis och en fördel med dem är förstås att man inte behöver stressa för att hinna med att testa och bestämma sig under en begränsad period.

Själv använder jag digiKam (www.digikam.org) och jag kan verkligen rekommendera den. Hur den står sig i jämförelse med Adobe Lightroom kan jag inte säga i detalj eftersom jag inte har provat LR, men jag kan lugnt säga att digiKam har allt som jag har upptäckt att jag behöver i fråga om att hålla ordning och söka i bildarkivet. Om jag hade varit van vid LR (eller något av de övriga alternativen) hade jag kanske saknat något, men om du vill komma igång och testa hur du vill jobba med taggning och liknande, så kan jag rekommendera kombinationen digiKam + GIMP som alternativ till Lightroom och Photoshop. digiKam använder metainformation i standardformat, så jag skulle tro (utan att veta säkert) att LR, och många andra program, kan hantera metainformationen om du bestämmer dig för att satsa en annan programvara lite längre fram.

En nackdel med att använda andra paket än de från Adobe är kanske att många kurser och handledningar förutsätter att man använder just Adobes alternativ, så om du är inne på att prenumerera på dem så är det inte min mening att avråda. Jag tyckte mig bara ana en viss tveksamhet i inlägg #6.
 

Johanaxe66

Medlem
Jag går också i tankarna att starta en Adobe-prenumeration. Är det någon som vet hur det fungerar med bildarkiv. Måste jag lagra mina bilder i Adobes molnlagring eller kan jag använda en annan tjänst, som exempelvis OneDrive och ändå kunna nå mina bilder direkt därifrån utan att behöva flytta/kopiera till Adobes motsvarande tjänst?
 

thommya

Aktiv medlem
Jag går också i tankarna att starta en Adobe-prenumeration. Är det någon som vet hur det fungerar med bildarkiv. Måste jag lagra mina bilder i Adobes molnlagring eller kan jag använda en annan tjänst, som exempelvis OneDrive och ändå kunna nå mina bilder direkt därifrån utan att behöva flytta/kopiera till Adobes motsvarande tjänst?
Om du väljer planen "Photography" får du både Lightroom Classic och Adobe Photoshop Lightroom samt Photoshop.
Lightroom Classic använder du för att lagra dina bilder lokalt på dina hårddiskar.
Du kan dock använda ditt molnutrymme för att dela bilder från Classic.

Om du väljer planen "Lightroom" får du enbart Adobe Photoshop Lightroom men lite mer lagringsutrymme i molnet. Planen är endast för molnlagring.

I Lightroom Classic kan du själv välja var du lagrar dina bilder och då kan du lägga dem på exempelvis OneDrive.
Om det sedan fungerar bra att ha bilder online som man editerar eller på annat sätt jobbar med via Lightroom Classic, får du kolla med någon annan. Har ingen erferenhet av det.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jag har använt Ligtroom sedan de släppte "Fotografi planen" för, ja vad är det nu 5-6 år sedan?
Har aldrig haft några som helst problem med prenumerationen o inte heller med själva programmet. Som någon tidigare nämnde så finns det mängder av instruktions videor på nätet, (mest youtube för min del). Moderskeppet's kurser har jag själv aldrig tittat på men har av vänner hört att de är mycket bra så vill man få instruktioner på svenska är det nog ett bra alternativ.
Funkar det med engelska så kan jag tipsa om två av de jag tycker är bäst, kanske inte de kunnigaste men helt klart några av de bästa på att förklara och de är båda lätta att lyssna på.
Anthony Morganti, har en egen kanal på youtube med mängder av videor om Lightroom men även om andra programvaror.
Tim Grey även han har en kanal men där hittar man inte så mycket. Han har däremot haft ett antal föreläsningar på B&H där han går igenom Lightroom ganska djupt men på ett roligt och inbjudande sätt.
 
ANNONS