Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne E

Aktiv medlem
Var kan man läsa mer om det?
Jag vet inte var man kan läsa det, men jag har en kompis som har ett från dem och jag har varit med när han kört det i olika sammanhang där legitmation krävs och de senaste korten fungerar tydligen helt utmärkt i alla sammanhang och då menar jag digitala kontroller och inta visuella. Även med chip.

Sedan kan man diskutera det i all oändlighet vad som är rätt och fel, Jag har själv både vid sport och kulturevenamng sett när sk "riktiga fotografer" tar sina bilder och jämfört med när duktiga hobbyfotografer tagit sina bilder. De sistnamndas bilder vinner oftast 7 dagar av 7 och tilläggas ska då att de yrkesverksamma har en utrustning som andra inte kan drömma om.

Varför säger jag det, jo, därför att jag tycker att ett pressleg som är äkta inte behöver innebära att man är en duktig fotograf, släpp fram även andra som brinner av lust att fota. Att ha en sådan mur som det varit är inte skapande för någon.

Nu kan jag väl tillägga som många redan har skrivit, att skriver man till arrangören i god tid och berättar lite om sig själv och vilket synsätt man har på att kunna dokumentera olika händelser, så brukar man få en ackreditering.
 

wolf_hbg

Avslutat medlemskap
Jag vet inte var man kan läsa det, men jag har en kompis som har ett från dem och jag har varit med när han kört det i olika sammanhang där legitmation krävs och de senaste korten fungerar tydligen helt utmärkt i alla sammanhang och då menar jag digitala kontroller och inta visuella. Även med chip.

Sedan kan man diskutera det i all oändlighet vad som är rätt och fel, Jag har själv både vid sport och kulturevenamng sett när sk "riktiga fotografer" tar sina bilder och jämfört med när duktiga hobbyfotografer tagit sina bilder. De sistnamndas bilder vinner oftast 7 dagar av 7 och tilläggas ska då att de yrkesverksamma har en utrustning som andra inte kan drömma om.

Varför säger jag det, jo, därför att jag tycker att ett pressleg som är äkta inte behöver innebära att man är en duktig fotograf, släpp fram även andra som brinner av lust att fota. Att ha en sådan mur som det varit är inte skapande för någon.

Nu kan jag väl tillägga som många redan har skrivit, att skriver man till arrangören i god tid och berättar lite om sig själv och vilket synsätt man har på att kunna dokumentera olika händelser, så brukar man få en ackreditering.
Hej Janne
Håller med dig till 100%


Mvh Jonas
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Varför säger jag det, jo, därför att jag tycker att ett pressleg som är äkta inte behöver innebära att man är en duktig fotograf, släpp fram även andra som brinner av lust att fota. Att ha en sådan mur som det varit är inte skapande för någon.
Men nu handlar inte detta om att någon påstår att fotografer med presslegitimation är de bästa fotograferna. Däremot gör de ett jobb. De är alltså där för att göra ett jobb och inte där för nöjes skull. Det är därför de får fördelar gentemot oss "vanliga" fotografer.

Jag tror nog att de som brinner för sitt fotograferande kommer fram ändå. Så har det alltid varit. Presslegitimation är ingen mur utan ett verktyg för att inte kaos ska uppstå vid olika evenemang.

Ackreditering får man, precis som du skriver, även om man saknar presslegitimation. De som utfärdar ackrediteringar är dock evigt tacksamma för att det finns organisationer som sköter gallringen åt dem. Jag förstår överhuvudtaget inte den som menar att alla ska få komma in överallt. Det är både naivt och underligt. Att gapa "får han så borde jag också få" är snarare ett beteende som hör hemma i sandlådan - om ens där ...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag vet inte var man kan läsa det, men jag har en kompis som har ett från dem och jag har varit med när han kört det i olika sammanhang där legitmation krävs och de senaste korten fungerar tydligen helt utmärkt i alla sammanhang och då menar jag digitala kontroller och inta visuella. Även med chip.
Det där med chip betvivlar jag starkt.
Streckkoden på baksidan generarar ett "riktigt" personnummer och fungerar därför i en streckodsläsare. Men det gör inte kortet till giltigt leg i sig självt.

Giltiga legitimationer har SIS-märkning, villket inte korten från presskort.org har.
Mitt pressleg (som är giltig ID-handling) saknar faktiskt chip.
Äldre "preskort" från presskort.org har en "magnetremsa" på baksidan, som enbart består av svart färg för att se mer äkta ut.

Presskort.org trycker sina kort själva, och de är inte över huvud taget ackrediterade för att tillverka giltiga ID.
 

Janne E

Aktiv medlem
Tack Jonas!

Vi är nog också inne på i stort sett samma linje Magnus.

Det finns en diskussion ytterligare, den om att det finns en del facktidningar inom musiken som anlitar fitidsfotografer och det ses inte alltid med blida ögon av yrekesfotografer eftersom de tappar jobb ochdet är ett lägre arvode som gäller när icke yrkesverksamma fotografer fotar.

Det är inte lätt att vara frilansfotograf i allafall om man inte känner för att vara knyten till en tidning eller magasin, utan vill visa upp sitt jobb när man gjort det, för att sälja bilder tillsammans med text. Oj, vad det krävs förklaringar ibland, man blir energilös i stort sett, om man nu får skoja till det lite.
 

Janne E

Aktiv medlem
Det där med chip betvivlar jag starkt.
Streckkoden på baksidan generarar ett "riktigt" personnummer och fungerar därför i en streckodsläsare. Men det gör inte kortet till giltigt leg i sig självt.

Giltiga legitimationer har SIS-märkning, villket inte korten från presskort.org har.
Mitt pressleg (som är giltig ID-handling) saknar faktiskt chip.
Äldre "preskort" från presskort.org har en "magnetremsa" på baksidan, som enbart består av svart färg för att se mer äkta ut.

Presskort.org trycker sina kort själva, och de är inte över huvud taget ackrediterade för att tillverka giltiga ID.
Jag tror inte att de trycker det själva, men jag vet inte det säkert. D
De nya korten har chip som är aktiverat, jag har med egna ögon sett att det fungerar.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är skillnad på att använda kortet som identifikation och att vifta med det och påstå att man är pressfotogaf. Att gå på banken med kortet kan vara urkundsförfalskning eller något liknande.
Om man har ett id-kort som visar vem man är på ett korrekt sätt så lär det ju inte vara urkundsförfalskning.

Att det står press på det är ointressant i det läget.

Inget säger att Journalistförbundets kort är "äkta" det är bara störst. Mig veterligen finns inget riksdagsbeslut eller någon lag som säger att deras kort är äkta eller någon annans falskt.

Sedan kan jag tycka att hårt arbetande pressfotografer och journalister kan få lite chans till ostört arbete utan att behöva ha oss glada amatörer hängande runt omkring.

Mitt SJF-kort gick ut för länge sedan och jag hade aldrig någon användning för det.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Om man har ett id-kort som visar vem man är på ett korrekt sätt så lär det ju inte vara urkundsförfalskning.

Att det står press på det är ointressant i det läget.
Ett kort som ger sken av att vara ett äkta id-kort utan att vara det är urkundsförfalskning. Antingen är ett id-kort äkta (alltså godkänt) eller så är det inte äkta. I min värld är därför godkända id-kort äkta och ej godkända kort att betrakta som ej giltiga/oäkta.
 

Mesch

Aktiv medlem
Ett kort som ger sken av att vara ett äkta id-kort utan att vara det är urkundsförfalskning. Antingen är ett id-kort äkta (alltså godkänt) eller så är det inte äkta. I min värld är därför godkända id-kort äkta och ej godkända kort att betrakta som ej giltiga/oäkta.
Jag vidhåller att du inte kommer att bli fälld för urkundsförfalskning om du legitimerar dig med ett leg som har korrekta persondata men inte är tillverkat av en ackrediterad firma.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag vidhåller att du inte kommer att bli fälld för urkundsförfalskning om du legitimerar dig med ett leg som har korrekta persondata men inte är tillverkat av en ackrediterad firma.
Det är riktigt. Urkundsförfalskning kan det bara bli om det data som finns på handlingen är felaktigt. Du har rätt. Fel ordval av mig.

Däremot kan det handla om förvanskning av urkund, även om jag inte riktigt kan lagtexten där.
 

wolf_hbg

Avslutat medlemskap
Presskort.org

Hej
Har ett Presskort.org som ni kallar det för
Det fungerar fint för min del :)
Och en duktig fotograf får sålt sina bilder om personen är pro eller ammatör fotograf
Bara man kommer med material som kunden vill ha !!!!!!!!


Mvh Jonas
 

Mesch

Aktiv medlem
Uppsåtet torde avgöra. Jag är dock inte jurist, men att med ej godkänd id-handling tillskansa sig något vet jag inte om det är glasklart tillåtet.
Att använda ett ID som inte är SIS-godkänt och för den delen inte heller utger sig för att vara det kan bara resultera i att du blir utskrattad.

Det är inget lagbrott så länge du inte har ett ID med felaktiga persondata eller som felaktigt utger sig för att vara något det inte är. (t.ex. SIS-godkänt)

Du kan iofs göra ett eget ID mha ett cornflakespaket och en tuschpenna det har samma värde som presskort.org:s grejjor.

[Edit] Jag skulle tro att presskort.org skulle kunna göra sina kort SIS-godkända om de ville. Det är antagligen en fråga helt andra saker än att det står PRESS på kortet eller inte.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag tror inte att de trycker det själva, men jag vet inte det säkert. D
De nya korten har chip som är aktiverat, jag har med egna ögon sett att det fungerar.
Svart på den frågan finns (om du läser mellan raderna) här:
http://www.presskort.org/fragor2.htm

Att det går att beställa kortet utan personnummer eller namteckning borde om något vara ett bevis på att det inte är en giltig ID-handling.

Vad det sedan gäller "äkta" presskort vs "falska" sådana är till viss del en definitonsfråga.

Den största skillnaden är huruvida det är frågan om giltig SIS-godkänd legitimation eller inte.
Sedan så är pressleg som är giltig SIS-godkänd ID-handling sällan nödvändigt för den som har ett fotojobb att utföra.
Jag klarade mig själv alldeles utmärkt utan i 2,5 år.
Det viktiga är att ha "rätt" uppdragsgivare och att agera seriöst.

Att skaffa "presskort" från presskort.org riskerar nog att leda till att man uppfattas som oseriös. Även om det säkerligen kan fungera i vissa sammanhang. Men i dessa sammanhang klarar du sig sannolikt lika bra utan.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag har varit med om att tillverka en massa ID-kort med en vanlig skrivare och lamineringsutrustning. De korten har korrekta uppgifter och ger innehavaren rätt att komma in på skoldanser, låna böcker i skolbiblioteket mm. Givetvis kommer inte banken att godkänna det som ett giltigt ID-kort, men det är absolut ingen urkundsförfalskning. Det blir det först om innehavaren ändrar någon uppgift så det blir fel.
 

KGS

Aktiv medlem
Ett presskort är ett presskort. Ett visitkort är ett visitkort. Jag tror det är viktigt att man kallar saker för dess rätta namn.

Att tillverka egna presskort verkar aningen underligt eftersom ett presskort inte är ett visitkort utan en handling utfärdad för att inte just vem som helst ska kunna visa upp vad som helst. Den "gräddfil" många verkar tro att journalister har finns av en anledning. De är där för att göra ett jobb. Att icke-journalister vill ha samma rättigheter är bara korkat, eftersom det säger sig självt att det inte fungerar i praktiken.

Har man ett seriöst uppdrag - som skrivande och/eller fotograferande journalist - är presslegitimation inget krav. Tar man kontakt med arrangören av det man vill bevaka och beskriver vem man är och vad man gör, så gör arrangören sin egna bedömning om ackreditering ska ges eller inte.
Vad säger att inte utgivaren av ett fanzine eller en skoltidning har rätt att kalla sig journalist o därmed säga att han arbetar för pressen? Vem vet, en vacker dag kanske detta lilla fanzine växer till ett nytt Rolling Stone.

Så länge journalist (fotograf) inte är en skyddad titel som kräver särskild auktorisation så är det fritt fram. Sedan är det upp till arrangörer av evenemang och andra att godkänna eller inte godkänna att personen får tillträde och lite beroende på vem arrangören är kan de göra det helt godtyckligt. Jag kan t ex välja att släppa in fanzine-eva och inte kvällstidnings-kurt (bara jag inte gör det för uppenbart att det handlar om kön) ;-)
 

Mesch

Aktiv medlem
Rörigt

Den här tråden handlar numera om tre olika saker, ingen av dessa är egentligen vad TS frågade om.

1: Vad är ett ID-kort?
Ett certifierat ID som godtas av banker och liknande skall följa en standard som SIS är med och tar fram och certifierar tillverkare mot. Kopplingen mot äkta eller falskt leg är obefintlig. Du kan mycket väl har ett falskt SIS-godkänt leg.

2: Vem får utfärda ett medlemskort (Presskort)?

Vem som helst får ge ut medlemskort, att SJF är den mest vedertagna utgivaren innebär inte att de har ensamrätt att ge ut press-kort.
Det är faktiskt bara ett medlemskort i ett fackförbund, inget mer.

3: Vad är urkundsförfalskning?

Man utger sig för att vara någon man inte är. Att vifta med ett ej SIS-certifierat ID med korrekta personuppgifter på är INTE det.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Vad säger att inte utgivaren av ett fanzine eller en skoltidning har rätt att kalla sig journalist o därmed säga att han arbetar för pressen? Vem vet, en vacker dag kanske detta lilla fanzine växer till ett nytt Rolling Stone.

Så länge journalist (fotograf) inte är en skyddad titel som kräver särskild auktorisation så är det fritt fram. Sedan är det upp till arrangörer av evenemang och andra att godkänna eller inte godkänna att personen får tillträde och lite beroende på vem arrangören är kan de göra det helt godtyckligt. Jag kan t ex välja att släppa in fanzine-eva och inte kvällstidnings-kurt (bara jag inte gör det för uppenbart att det handlar om kön) ;-)
Men det skrev jag inget om. Givetvis kan man vara journalist även om man driver ett fanzine. Du måste ha feltolkat det jag skrev.
 
ANNONS