Annons

Prestanda på digitalkameror för "proffsbilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

La

Ny medlem
Jag vänder mig till fotografer som jobbar med olika bildbyråer:
Vad krävs av kameran för att en bildbyrå ska "godkänna" bilden ?
Kan man utan vidare fota med 3 megapixels eller "måste" man satsa på minst 5 ???
Självklart hänger det mesta på bilden i sig, men vad har ni för erfarenheter av vad en bildbyrå brukar "kräva" ?
MVH
Lasse Gustavsson

Det är olika från byrå till byrå.. Vissa tar inte alls emot från digitalkameror. Vissa kräver 20x30 i 300 DPI (Dvs 2400x3600 pixlar, eller ca 8 MP). Det hänger ju en hel del på optiken oxå så 3MP-kameror är nog inte att rekommendera för bilder som ska till magasintryck.

Du bör satsa på minst en 5 MP eller kanske Canons nya 300D ??

Min byrå kräver:

jpeg i högsta kvalitet
300 pixlar / tum
bildfil på minst 30mb

D v s du bör ha minst en 5mb kamera som du dessutom måste interpolera bilderna i efterhand...

Alfons2 skrev:
Min byrå kräver:

jpeg i högsta kvalitet
300 pixlar / tum
bildfil på minst 30mb

D v s du bör ha minst en 5mb kamera som du dessutom måste interpolera bilderna i efterhand...

ehem, hur går kravet med en bildfil på 30Mb ihop med att det är jpeg? Storleken beror, väl, helt på hur bilden ser ut????

P.S. Kravet på 30mb är lite fyrkantigt. Det finns ju inget krav på filmkänsligheten. En skannad bild på 400 ASA ger ju väsentligt sämre teknisk kvalitet än en 50 ASA film.....

Hur som helst är det ett riktmått på vilken teknisk kvalitet bilderna bör ha.

Men en 300d (hoppas jag verkligen..) duger säkert tillräckligt för de flesta bildbyråer som godtar småbild...

Slarvigt skrivet av mig.. Vissa byråer tar inte emot bilder från digitalkameror som INTE klarar av att ge 20x30 i 300 DPI (och då inte heller fuska genom att interpolera).

Dock går det oftast bra med en 6MP bild från t.ex. en 10D (300D) som ger 17x26 cm i 300 DPI.

Anledningen är att deras kunder kanske vill ha den större än så och då vill inte byrån säga, nej det går inte.

www.sesamphoto.se t.ex.

Jag gissar att interpolering sker med bättre resultat om motivet har stora ytor som är snarlika? (himmel, sand etc etc)

Jeppe, snälla klargör.

Först sa du att vissa bildbyråer inte tar emot filer från digitalkameror.

Sedan att de tar emot från vissa digitalkameror (om jag läser dig rätt mer exakt från Kodak 14n, Canons 1Ds och digitala bakstycken?)

Seden säger du att det ändå går bra med bilder på sex megapixlar från till exempel 10D.

Där tappade jag tråden. Menar du:

1) att de bildbyråer du först sa inte tar emot bilder från digitalkameror alls trots allt gör det - till och med på sex megapixlar?

2) eller menar du att bara en del bildbyråer gör det och att andra kräver digitala ointerpolerade filer på minst åtta megabyte?

Om 2 - vilka bildbyårer är det som kräver minst åtta megabyte från digitalkameror? Jag är genuint intresserad av att veta och är inte ute efter att klyva hår eller vara allmänt jobbig. Jag har hört det här påståendet i ett annat sammanhang men inte lyckats utröna vilken eller vilka bildbyråer det skulle gälla.

Tack på förhand.

Alfons2 skrev:
P.S. Kravet på 30mb är lite fyrkantigt. Det finns ju inget krav på filmkänsligheten. En skannad bild på 400 ASA ger ju väsentligt sämre teknisk kvalitet än en 50 ASA film.....
Ja, sedan kan man undra om bilden på 30MB ska vara 8 eller 16 bitar? Det påverkar ju mycket.

Hej Göran!

Tar som exempel den bildbyrån som jag är knuten till from. -04. De rynkade lite på näsan när jag sa att jag kör digitalt, men de mjuknade lite när jag sa att kameran klarar att leverera A4 i 300 DPI (om man drar den lite i PS), visst.. lite interpolering där..

De kräver dessutom att diabilder scannas in med en proffsscanner för att de konsumentscanners som finns inte ger tillräckligt bitdjup för magasintryck. De som driver bildbyrån kommer ursprungligen från tryckeribranschen, så de bör veta vad de snackar om. Jag vet det inte ;)

Å andra sidan kan jag tycka det låter knepigt, eftersom min 10D lämnar 12 bitar/kanal i RAW-läge och en bra filmscanner idag klarar vadå? 48 bitar?

Det är säkert så att det mer och mer blir accepterat med digitala bilder inom bildbyråerna. Kanske är det så att just den byrån som jag är ansluten till är extra kräsna?

Jag drar mig till minnes en lite äldre tråd här i forumet, som jag inte kan hitta. Där det diskuterades digitala bilder till bildbyråer, där framkom det fler exempel på bildbyråer som inte tog digitala bilder. Men de kanske har ändrat åsikt nu?

Hursomhelst, så tror jag det grundar sig på att de inte vill ha in bilder från allt-i-ett digitalkamerorna på 2-3 MP, eftersom de inte bara brister i upplösningen, utan oftast även i optiken.

/Jeppe - som inte märkt att det gått ett år sedan ämnet var uppe senast.

Ps. Göran.. Såg en videofilm för vardagsfoto med dig.. Drog ganska rejält på smilbanden när du drog upp din helt vanliga lilla oansenliga kompakt, som var bra att ha med sig på semestern för att minska stöldrisken (eller vad det var)... Sen att Gr-ettan kostar som en hyffsad SLR hörde ju inte dit :)

Hoppas mitt något flummiga svar gav något..

ANNONS
Götaplatsens Foto