Annons

Prestanda på digitalkameror för "proffsbilder"

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan: Interpolering innebär att datorn lägger till pixlar (information) i bilden genom att "gissa" sig till vilken färg de ska ha. Detta görs genom ett bestämt mönster och kan göras mer eller mindre (oftast mer)

Jeppe skrev:
...som var bra att ha med sig på semestern för att minska stöldrisken (eller vad det var)... Sen att Gr-ettan kostar som en hyffsad SLR hörde ju inte dit :)

Ja jösses, de där programmen var länge sedan jag tittade på... Men min GR-1 har inte blivit stulen än! (Fast det finns ju många andra skäl att använda kompaktkameror för vardagsfotografering än minskad stöldrisk.)

Jeppe skrev:
Hoppas mitt något flummiga svar gav något..

Jodå, det gjorde det nog. Det är väl som du säger, att bildbyråerna ständigt ändrar sina önskemål.

Fast som andra påpekat i den här tråden är det lite lustigt att spika kraven så hårt till en viss upplösning – om det till exempel gäller bilder tagna med höga iso-tal under dåliga ljusförhållanden tar jag ju mycket hellre 3 megapixlar från en Nikon D1h än 6 megapixlar från en D1x - hur stor den än ska bli i tryck.

Jag kan gissa att förhållandet är detsamma mellan Canons 1D och 1Ds.

markusd skrev:
Det skulle vara för ett vältränat öga då va? 20x30 cm är vell inga större problem. Eller?

20 x 30 @ 300 DPI från 2-3 mpixel blir inte så bra, inte ens för en novis ögon. Men det är klart, har man inga som helst krav så går det, men bildbyråerna brukar ha hyfsade krav iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto