Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med EOS 40D RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbin85

Medlem
När jag tar kort med min nyinköpta 40D på iso1600 så ser bilderna bra ut i kameran, men när jag tittar på dom i canons egna RAW program så får jag "blå-gröna" prickar över hela bilden så fort jag börjar zooma in, vad är detta ??? och det blir värre om jag konverterar bilderna till jpeg... snälla jag behöver all hjälp jag kan få, jag skickar gärna en bild till dem som vill hjälpa mig..

MVH//Robbin

De blågröna prickarna är bruset från bildsensorn. Det enda sättet att bli av med det är att sänka iso-talet. 1600 är väldigt högt.

så det är inte fel på min kamera??? det är ganska mycket prickar, och varför ser det bra ut i kameran och ite i datorn???

Brusreducering

De blågröna prickarna är bruset från bildsensorn. Det enda sättet att bli av med det är att sänka iso-talet. 1600 är väldigt högt.

Det går att få ut ganska bra bilder från 1600 ISO. Steg 1 är att använda DPP´s (Canons program) brusreducering. Sedan när du behandlat och överfört bilderna (transfer to) till PS kan du där köra ytterligare en brusreducering efter att du satt storlek och ställt in skärpa mm. Har du inget bra brus-plug-in till PS så finns det testversioner av de vanligaste. Noiseware, Noiseninja m.fl. Själv kör jag noiseware som jag applicerar på delar av bilden med historiepenseln. (Använder hellre denna än att jobba i lager och med masker eftersom det går fortare och jag har full kontroll ändå.)

Brus i all ära, det kan jag leva med och det har jag gjort med mina jpeg bilder, som även i denna kameran är ganska bra.. men det är problem för denna kameran i just RAW som jag vill börja fota i (därför jag köpte 40d). det får gärna vara brus i bilden men varför just blågrönt i bara raw? "prickar i bruset" om man kan förklara det så... vet ni vad jag menar eller är jag luddig? har ni samma problem???

Därför

Brus i all ära, det kan jag leva med och det har jag gjort med mina jpeg bilder, som även i denna kameran är ganska bra.. men det är problem för denna kameran i just RAW som jag vill börja fota i (därför jag köpte 40d). det får gärna vara brus i bilden men varför just blågrönt i bara raw? "prickar i bruset" om man kan förklara det så... vet ni vad jag menar eller är jag luddig? har ni samma problem???

Därför att när du tar en jpg så har kameran redan brusreducerat bilden och tagit bort mycket av färgbruset. Detta får du göra själv när du fotar RAW.

ANNONS
Götaplatsens Foto