Annons

Problem med Epson stylus 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Jag skaffade en Epson 3800 för några veckor sedan som jag tänkt att använda för bra utskrifter. Så lång inga problem.Vid installtionen så skrev jag ut en test sida funkade fint. Sen har skrivare varit avstängd tills idag i väntan på att lite bra papper ska komma hem. Vill ju inte förstöra bra utskrifter med kasst papper ;-).

Men nu skriver den inte ut nåt alls.
Den är anlsuten via nätverket, Epson verktyget får kontakt med den och den svarar även med web-läsaren. Men inga utskrifter...

Har provat att starta om dator, skrivare, installera om skrivare etc

Nån som haft öinande problem och nåt tips på vad man kan göra?

Prova med att ansluta den med USB. Det kanske är nätverksinställningarna i skrivarkonfigureringen som strular (även om Epson Utility hittar den). Jag har inga problem med min.

Jag skaffade en Epson 3800 för några veckor sedan som jag tänkt att använda för bra utskrifter. Så lång inga problem.Vid installtionen så skrev jag ut en test sida funkade fint. Sen har skrivare varit avstängd tills idag i väntan på att lite bra papper ska komma hem. Vill ju inte förstöra bra utskrifter med kasst papper ;-).

Men nu skriver den inte ut nåt alls.
Den är anlsuten via nätverket, Epson verktyget får kontakt med den och den svarar även med web-läsaren. Men inga utskrifter...

Har provat att starta om dator, skrivare, installera om skrivare etc

Nån som haft öinande problem och nåt tips på vad man kan göra?

Anslut den via USB och se om den får kontakt då. Kan du använda skrivaren normalt med USB så får du se över dina nätverksinställningar.

Edit: Jesper var snabbare :eek:)

/FW

Japp, den funkar via USB.
Det som slår mig är att vid utskrift så poppar ett Epson fönster upp som visar bl a en progress bar och bläckmängd. Den poppade inte upp när jag skulle skriva ut via nätverket viket den gjorde första gången.

Då återstår frågan vilka nätverksinställningar som kan vara fel nu men rätt för två veckor sen... Det grundläggande inställningarna som IP-adresser, masker etc är inte fel eftersom både webläsaren och Epsons netconfig program hittar skrivaren och talar felfritt. Så grundläggande TCP/IP funkar. Det som kanske kan vara fel är inställningar i nån brandvägg som tidigare släppte igenom port 631 nu inte skulle göra det. Fast nån ändring i den konfigurationen har jag inte gjort, och några andra grejer har jag inte hittat i dokumentationen.

Så då finns det några alternaiv som jag ser det:
1. Försöka komma på vad som är problemet med installationen och få igång skrivaren via nätveret.
2. Köra via USB, kräver lång USB-sladd (min. 5m) om jag inte ska behöva möblera om igen efter 2 veckor...
3. Testa att sätta USB-sladden i AIRPorten och köra via bonjour (tveksamt men kanske möjligt)

Jag hade samma problem med skrivaren efter att den stått still ett tag. Kollade med USB att allt funkade och gjorde om grundkonfigurationen (nätverk) i skrivaren, drog ut USBsladden och skrivaren var igång igen. Vad som var fel vet jag inte. Efter ett antal år i IT-branschen vet jag att felsökning tar tid, funkar det så orkar jag inte bry mig.

/FW

OK, då ser det ut som en liten kvällsövning igen
När du "kopplade" om från USB till Nätverk gjorde du en ominstallation eller hade du kvar installationen sen tidigare och bytte "port" på skrivaren?

OK, då ser det ut som en liten kvällsövning igen
När du "kopplade" om från USB till Nätverk gjorde du en ominstallation eller hade du kvar installationen sen tidigare och bytte "port" på skrivaren?

Jag gjorde inget på datorn utan konfigurerade IP på skrivaren.

/FW

OK, nu är det löst...
Setup programmet från Epson autokonfigurerade skrivaren till DHCP. När den varit avstängd ett par veckor och slogs på igen fick den en annan IP-address. Epsons netprint funktion kan inte hantera address ändringar så skrivaren konfas att kunna byta address men dator konfigurationen är låst till den address skrivaren hade vid installationen.
Tyvärr så medger inte Epson netprint att man går in i skrivarens properties och ändrar addresen heller.
Så direkt efter installationen sitter man med en skrivare som kör DHCP och byter addresser men Epson verktyg i Windows kan inte hantera addressbyten och du kan inte manuellt ändra.
Så då får man lov att ändra skrivar inställningarna till fast IP-address i skrivaren och ange en lämplig address. När det är gjort får man sätta upp en ny skrivare manuellt och ange skrivarens address. Sen kan man ta bort skrivaren som Installations programmet skapade.

Ännu bättre är att man kan inte skippa att köra installations programmet eftersom det är det ända sättet att få manualer och verktyg så man kan göra det manuellt...

Nåja, nu funkar den i alla fall...

Funderar på om du inte kan konfa den från datorn om du har i USB-sladden? Minns inte. Mitt tillvägagångssätt var det samma bortsett från att jag inte behövde göra några ändringar i datorn, körde med samma IP-adress som jag hade haft innan. Gôtt att det funkar.

/FW

Jag passade faktiskt på att configurera om routern så att den inte har hela området x.x.x.2-x.x.x.254 att dela ut, utan x.x.x.2-x.x.x.127.
Satte sen fasta addresser på NAS och alla skrivare när jag ändå var i farten.
Problemet med routern är det är IAD kombinerad med IP-telefoni så den är förconfigurerad av ISPen och man får ingen information eller handledning till den. Men lyckades hacka mig in iaf och fixa det som borde fixats för länge sen ;-)
Så inget ont som inte har nåt gott med sig.

Jag kör en extra switch/router på insidan för att slippa hacka isp'ns router vilket jag inte heller kan (tror jag). Det blir några datorer i en familj, just nu 4 PC och två skrivare, allt kopplat via min egen router, kör fasta IP-adresser på allt utom det trådlösa där jag delar ut några få.

/FW

Min situation är liknande..
Modem - via elnätet hemma (3 hål i väggen vid TVn men det är inte där jag vill ha min dator utrustning och telefon) - IAD/Router - WIFI router (bridge) - Utrustning

IAD/Router - DHCP, Firewall, NAT, QoS etc samt till "första" jacket för telefon

WIFI router i bridge läge för att inte störa den andra routern. Så om jag skulle vilja sätta min WIFI router först med DHCP, FW,NAT, QoS etc behöver jag ändå hacka ISPns IAD/Router och ställa in den i Bridge läge. Det är väl så i "konsument" världen att ISP förkonfigurerar utrustningen så att den funkar "lika illa för alla".
Sen tillkommer att konfa WIFI routern med alla nödvändiga inställningar för FW och QoS för telefonin. Polarn kör på det sättet och kör sin egna Router först och IAD/Routern från ISP efter men han har större problem med telefoni och nätverk än jag, så jag kör på som det är nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto