Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,
Har stött på ett problem i samband med användning av Neat Image. Resultatet ser ut som sk-t helt enkelt. Se bilderna nedan. Det verkar som att enda sättet att lösa problemet är att dra ner reduceringen "så mycket att ingen reducering sker".

Bild 1, obearbeted med NI

Bilagor

• filterdel2.jpg
    filterdel2.jpg
    44.1 KB · Visningar: 412
Från Neatimage FAQ:

Preventing banding

In some cases, the banding effect may appear when applying noise filter to images with faint gradients of brightness. This effect is quite rare for normal images, especially when viewed on true color display.

It can be more visible on hi-color displays. (That is common for such displays. If display doesn't have enough colors then image looks as having some bands of the same colors. Dithering is usually used to mask this problem on such displays.) An original image to be filtered usually contains some noise, which plays a role of dither. When Neat Image removes this noise, the problem of banding comes up again. One solution is to use a true color display or a better image viewer (in hi-color), which applies some dithering automatically.

To avoid banding try to reduce the noise reduction amount for high frequency component to 50%.

Kanske något av det hjälper.

Konstigt. Har själv aldrig råkat ut för sådan bandning när jag brusreducerat. Har dock använt mig mest av NN.

Om bilden är viktig för dig och du inte får till det med NI så kan du ladda ned en trial av NN, jag har för mig att man kan använda den fritt ett litet tag.

Drog igenom den lite snabbt själv, tog i ordentligt för att se om det skulle bli någon bandning eller annat fel.

Edit: Angående FAQen från NI och det där med True color skärmar så finns det nog inte många som inte är det idag.

Bilagor

• solnedgang_nn.jpg
    solnedgang_nn.jpg
    40.6 KB · Visningar: 303
Hej!

Jag testade din uppladdade bild med NI och kan inte reproducera bandningen. Jag lät NI göra en auto-kalibrering på bilden själv och körde sedan på standardinställningar. Jag har NI 3.0 Pro för Mac.

Joakim

Bilagor

• bild-ni.jpg
    bild-ni.jpg
    40.7 KB · Visningar: 282
Har inte använt NI på länge nu & kan inte mycket alls på den nya version jag drog hem för en tid sedan men gjorde en autokalibrering utan nåt som helst efteråt & får ungefär samma resultat som de övriga, inte samma problem som dig.

Bilagor

• bkclipboard_filtered.jpg
    bkclipboard_filtered.jpg
    58 KB · Visningar: 271
Jag har NI 2.11 och har inga problem med din bild, även om jag drar alla reglage till max, eller sparar med olika grad av jpg-komprimering. Jag antar att det inte spelar någon roll om man processar hela bilden eller bara en liten del av den.

Problemet diskuterades i en annan tråd tidigare i höstas:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44643

freka586 skrev:
Jag har upptäckt precis samma problem, med samma typ av artefakter vid max. jpeg kvalité.
Min lösning fick bli att ta ut bilderna från NI som 16bit TIFF.
Verkar funka.
ssilva skrev:
Jag läste genom Neat Image forum och det verkar vara en "bug" med själva program när man sparar 24-bit bilder vilket inte finns i versionen 4.0.
/Sofia
ssilva skrev:
....Jag gjorde som Fredrik föreslog och sparade bilderna i TIFF format istället för i JPEG. Man får 40Mb per bild, men fungerar utmärkt nu. Jag kan inte säga "problem solved" men åtminstone kan jag bearbeta dem./Sofia
Mvh
Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto