Annons

Problem Silverfast / skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag har googlat och googlat... Jag har även lagt in frågan förut här i andra trådar fast med annan rubrik. Jag hoppas att någon varit med om samma sak och gör ett sista försök nu här i en egen tråd.

Jag köpte en Canoscan 8800f för ett tag sedan. Jag valde att installera det medföljande silverfastprogrammet. Mitt problem:
Oavsett vad jag skannar in, vare sig det gäller dia, färgnegativ eller polaroidbilder så blir slutresultatet lite konstigt. Bilderna blir "översatuerade" om man kan säga så på härlig svengelska, men ni förstår vad jag menar i alla fall.

Till en början hade jag fick jag lite konstiga färger men detta berodde nog mest på att jag behövde lära mig skanna ordentligt. Det känns som jag nu kommit över den första tröskeln till skanningsvärlden men mitt problem kvarstår.

Bilderna kommer ut i 24b TIFF-format från skannern. Tittar jag på bilderna i till exempel windows fotogalleri så ser de ut precis som de gör i skannern, dvs "rätt".
Öppnar jag samma TIFF direkt i Lightroom så blir de konstiga, drar jag ner "saturation" i Lightroom till -70 så ser de normala ut (men inte ens det hjälper alltid).
Konverterar jag TIFFen till JPEG i en extern programvara (acdcee) och efter detta väljer att importera den till lightroom så ser den ok ut även där.

Så vad är då problemet? Ja, det hade varit skönt att slippa den extra konverteringen. Det stör mig också att det blir just så, det som irriterar mig mest är att jag inte förstår varför :)

Evigt tacksam för svar på detta mysterium

//Björn

Så vad är då problemet? Ja, det hade varit skönt att slippa den extra konverteringen. Det stör mig också att det blir just så, det som irriterar mig mest är att jag inte förstår varför :)

Du har problem med dina profiler. När du öppnar bilderna så ser Lightroom ingen profil och använder därför sin standardprofil. Om du ser till att Silverfast bäddar in skannerprofilen eller kanske t o m att den konverterar från skannerprofilen till en arbetsfärgrymd och sedan bäddar in profilen, så slipper du detta problem.

Stefan

Hej Stefan,

Tack för ditt svar. Jag har verkligen försökt att trixa med olika profiler men det hjälper inte. Jag ser en marginell skillnad när jag ändrar färgprofiler i SF. Skillnaden på de färdiga bilderna skiljer sig även i vanliga bildvisningsprogram så som windows fotogalleri eller acdcee. Skillnaden i lightroom är dock så stor att jag tror det är något annat problem. För att demonstrera skillnaden lägger jag med två foton. Det ena är så som alla program utom LR ser dem (24 bit TIFF). Den andra är så den blir när jag öppnar dem i LR. Extrem skillnad med andra ord. Jag har läst mig till att gamma correction liger default på 2,2 i LR så det har jag även ställt in i SF.
Jag har försökt att hitta en manual till SF med det är helt omöjligt. Jag har en buggig version som heter SE (special edition skulle jag tro) och visst är den speciell. Man måste bland annat starta om programmet efter man gjort någon inställning annars fattar den inte... De flesta menualer jag hittat är till Ai eller liknande. Jaja, nog gnällt om SF.
Under CMS kan man välja ICC för "Reflective", "Transperacy" resp "internal"
Reflective har egna profiler för canoscan som jag testat med - ingen skillnad som ni ser nedan.
transperacy är gråmarkerad oavsett vad jag väljer för källa (troligt en bugg???)
internal har jag testat med "none", adobe RGB, srgb osv. Det blir lite skillnad (förutom i LR - där ser det lika knäppt ut som vanligt)

Som sagt, problemet ser lika dant ut oavsett om jag kör dia, negativ eller tryckt material.

Jag försöker oftast läsa mig till lösningar men nu hittar jag verkligen inget. Möjligtvis är det LR som har problem eftersom "alla andra program" verkar kunna läsa dem korrekt.
Jag skall testa installera PS elements och se hur de ser ut där...

Mvh
Björn

Bilagor

• Test1.jpg
    Test1.jpg
    18.2 KB · Visningar: 1,004
  • Test2.jpg
    Test2.jpg
    22.1 KB · Visningar: 1,006
Som sagt, problemet ser lika dant ut oavsett om jag kör dia, negativ eller tryckt material.

Jag försöker oftast läsa mig till lösningar men nu hittar jag verkligen inget. Möjligtvis är det LR som har problem eftersom "alla andra program" verkar kunna läsa dem korrekt.
Jag skall testa installera PS elements och se hur de ser ut där...

Mvh
Björn

Skulle säga att Lightroom är den enda som visar rätt ;-).

Kolla dina inställningar i ditt Silverfast-program enligt följande länk

http://www.silverfast.com/mov/en.ht...ter_version=6.5&filter_text=colour+management

Stefan

Hej,

Länkarna visar Ai-versionen. Den kanske funkar bättre, jag misstänker att min SE-version inte är helt hundra...

Eller så är det verkligen LR som är knäpp på riktigt. Jag intallerade precis PS elements mot min vilja och tadaaa - det fungerar bra där också, dvs bilderna ser ut som vanligt, precis som de gör i alla andra program (utom LR).

Lite närmre sanningan nu kanske...

gick upp till LR version 2.7 från 2.2 - hjälpte inte...

Jag förstår ju att det är färghanteringen som spökar... men vart?

//Björn

Hej !

Vilket operativ kör du ?

Jag hade liknande problem med skärmprofiler i Vista, det är tydligen en
generell bug som gör att inladdade skärmprofiler nollställs vid uppstart,
efter vila och säkert vid flera händelser, lösningen är att lägga inladdningsprogrammet
i uppstartsfoldern (Autostart), minns jag rätt så finns det nämt i några trådar.

//MW

Windows vista...
Menar du att jag skall lägga in skannerprogrammet i autostart då eller?

Mvh
Björn

Nja, det verkar påfrestande.

Om det nu är skärmprofilen, hur blir det när du
öppnar bilder från ex en kamera , blir även de olika eller gäller det bara
de från SF ?

Om, och om förutsättningarna är att
du kör i vista (ev xp , det framgick lite oklart, ) och använder en skärmprofil
så kan den bli nollställd vid uppstart och ev "återuppväckande" vilket gör att
den behöver laddas i efter dessa händelser.

Det fanns nån eller några trådar hur detta löstes, jag hittar dem inte nu,
men det gick ut på att man la ett inladdningsprogram i uppstartsmappen,
vilket minns jag inte.

----------

Jag hade problem med att olika program visade färgerna olika, vilket var
förbryllande, vad jag kunde förstå så var det / är rätt i inställningarna,
vilket jag fortfarande tror, men är inte alltid helt säker.

-------------
( Detta löste det problemet, det var "bara" att läsa manualen. )

Jag använder ett färgsystem www.argyllcms.com/
vars verktyg för detta heter dispwin, det har ett antal
olika funktioner, men så här ser inladdningen ut,
detta görs via en kommandofil som startas i uppstartsmappen

dispwin -d1 -v profil.cal
dispwin -d1 -v -I profil.icm

d1 betyder skärm 1.

( det här är inte helt sant, det verkar som om nått krockar eller blir
överskrivet vid uppstarten så jag gjorde en fördröjning av det hela,
återkomm om du behöver den, ( den är inte så elegant så förhoppningsvis
kommer nån annan med någon bättre ) )

----------------
här är lite mera läsa:
http://www.argyllcms.com/doc/Scenarios.html#PM5

//MW

Det går lite tid mellan gångerna jag skriver här, man orkar felsöka till viss gräns, sen blir det bara jobbigt... :-(

För att komplettera med lite mer info så gäller det alltså bara när bilderna kommer direkt från SF och importeras i LR. Jag installerade Photoshop Elements ochh till och med där ser bilderna korrekta ut...

Jag vet inte hur lönt det är, men jag skall ändå ta en tur till affären där jag köpte den och fråga dem.

Min tro är att det är den buggiga SF "SE"-versionen som ställer till det, alternativt LR... Jag vill ju inte gå och köpa skannerprogramvara för 600$ när skannern kosta 2500 SEK eller vad det nu var...

Min tro är att det är den buggiga SF "SE"-versionen som ställer till det, alternativt LR... Jag vill ju inte gå och köpa skannerprogramvara för 600$ när skannern kosta 2500 SEK eller vad det nu var...

Har du kontrollerat vad det är för inbäddad profil i bilden när du bara har exporterat den från Silverfast? Är den konverterad till en arbetsfärgrymd eller ligger skannerprofilen kvar?

Stefan

Har du kontrollerat vad det är för inbäddad profil i bilden när du bara har exporterat den från Silverfast? Är den konverterad till en arbetsfärgrymd eller ligger skannerprofilen kvar?

Stefan

Det var ju en himla bra fråga... Vart kan man se det? Jag har försökt se det i elements, acdsee och windows, men jag hittar det inte.
I elements kan jag välja "remove color profile" eller convert to srgb, men då vet jag ju ändå inte vad den har nu...

eventuellt ligger skannerprofilen kvar. Jag hittar något under exif -> TIFF Properties
tiff: model: Canoscan8800f

Om det kan vara detta.

Det var ju en himla bra fråga... Vart kan man se det? Jag har försökt se det i elements, acdsee och windows, men jag hittar det inte.
I elements kan jag välja "remove color profile" eller convert to srgb, men då vet jag ju ändå inte vad den har nu...

eventuellt ligger skannerprofilen kvar. Jag hittar något under exif -> TIFF Properties
tiff: model: Canoscan8800f

Om det kan vara detta.

Kan du inte använda fullständig färghantering? Men det är inget större fel i att välja att konvertera till sRGB.

Stefan

Vilken version av SF har du. Äldre versioner av SF fungerar inte med nya versioner av Photoshop. När jag gick upp från CS2 till CS4 så kunde inte SF användas. Finns info om detta på SF hemsida.

ulf

version 6.6.r2a2 vad det nu är för tomteversion.

Det står jättemycket information om Ai osv, men min bundlade mjukvara verkar vara usel.

Jag kan inte använda någon A eller srgb-färgrymd i SF, endast canoscan.

Ähh, jag får väl börja använda Elements istället, där ser de ok ut när de kommer skannade från SF. Spara om dem där och sen importera till LR för behandling. Försökte importera från Elements, då startade något som heter scangear, men det klarade inte av att läsa in diafilm så jag vet inte om det skulle vara så mycket bättre.

Aha!

Hittade en nya sak idag...

Det verkar bara gälla TIFFbilder som jag importerar till LR.

I Elements så kan jag välja "remove Color Profile" och "apply new" som Argb eller Srgb. Kvittar hur jag gör så blir de konstiga i LR - ovsett färgprofil.

Så fort det blir JPG så ser de ok ut.

kan det vara ett spår?

Hittade en nya sak idag...

Det verkar bara gälla TIFFbilder som jag importerar till LR.

I Elements så kan jag välja "remove Color Profile" och "apply new" som Argb eller Srgb. Kvittar hur jag gör så blir de konstiga i LR - ovsett färgprofil.

Så fort det blir JPG så ser de ok ut.

kan det vara ett spår?

Ska inte göra någon skillnad. Det du borde kunna göra är att konvertera bilden till en arbetsfärgrymd, som t ex Adobe RGB eller sRGB i ditt skannerprogram.

Jag har hittat hur man kan skanna till jpeg istället dirkt från skannerprogramvaran. Det kvittar vilken profil jag än använder, så länge jag tar ut dem som TIFF så blir det helt fel. Eller rättare sagt, det blir mer eller mindre fel beroende på vilken profil jag använder. Kör jag ut dem i jpeg så slipper jag sitta och konvertera plus att de ser ok direkt i lightroom så att jag kan finjustera dem där.
Det hade varit roligare med TIFF, men jag får leva med jpg, det är trots allt mest Holga-grejjer jag skannar.

Mvh
Björn

Jag har hittat hur man kan skanna till jpeg istället dirkt från skannerprogramvaran. Det kvittar vilken profil jag än använder, så länge jag tar ut dem som TIFF så blir det helt fel. Eller rättare sagt, det blir mer eller mindre fel beroende på vilken profil jag använder. Kör jag ut dem i jpeg så slipper jag sitta och konvertera plus att de ser ok direkt i lightroom så att jag kan finjustera dem där.
Det hade varit roligare med TIFF, men jag får leva med jpg, det är trots allt mest Holga-grejjer jag skannar.

Mvh
Björn

Skicka mig en TIFF-fil, så kan jag se vad det är för profil. Att skanna till jpeg innebär ju att du måste spara den i 8 bitar, inte kul.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto