Annons

Program för brusreducering

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas E

Medlem
Jag undrar om det är någon som har eller vet om det finns något bra brusreduceringsprogram? Jag har testat i PS CS2 och Elements 3 men tycker inte att det blir jättebra bra där. Kanske jag som gör fel men har du något knep så snälla berätta hur du gör.

Av de jag testat är Noise Ninja det absolut bästa. Jag kör själv med film och för mig funkar det riktigt bra men jag tror till och med att NN funkar bättre på filer från digitalkamera.

Ett alternativ är Neat Image men jag tycker att bilderna lätt får en plastig, osnyggt utseende. Men som effekt verkar det populärt!

Har inte testat noice ninja men använder neat image. Om det används på rätt sätt så blir resultatet suveränt, blir det plastigt så har man gjort fel...

Ingen aning om NN finns som demo men NI kan du dra hem från www.neatimage.com , fullt fungerande demo med den enda begränsningen att du inte kan spara i något annat format än Jpeg.

Det bästa sättet att använda NI på är att skapa egna profiler för sin kamera & använda dem vid reduceringen. Det går att ratta manuellt men det kräver lite mer av användaren & är tidskrävande jämfört med om man använder profiler, då är det bara att trycka på en knapp!

//Larsa

Ett kort svar blir -testa Noise Ninja,NetImage + att det finns ett antal andra program.

Ett något längre svar blir- alla program smetar till/jämnar ut bilden. Hur bra eller dåligt resultat man får är upp till envar att bedömma. Resultatet beror också på hur hårt man angriper bilden och vad för brus bilden innerhåller. Vid första anblick ser resultatet oftast bra ut, skärskådar man uppbyggnaden av bilden och brusborttagandet så kan exv hudtoner se mycket plastiga och overkliga ut.
Jag har hittils inte fått något riktigt bra/fullgott resultat med något av programmen.
Det finns säkert andra som har en annan uppfattning.

Prova NoiseNinja, programmet har fått många lovord.

Mikael

Självfallet så är det som Mikael skriver att det är en utsmetning som sker.

Jag använde NI mycket då jag körde den brusiga Minolta Dimage 7i, redan vid 100 Asa då.

Idag så kör jag DSLR & behovet är inte lika markant men jag har testat det på 1600 & 3200Asabilder med bra resultat. Man får dock se till att man inte behandlar för hårt, bättre att lämna lite brus kvar än att det blir alltför utsmetat.

Fixa en demo & bedöm själv...

//Larsa

Vid snälla brus är PS CS/CS2 helt okej.
Vid stygga brus är NoiseNinja fantastisk, men varning för hård brusreducering i NN för då blir bilden suddig (men helt brusfri).
Inget program gör dock underverk.
/Fred
[Edit] Det fristående NN gillar jag inte, men NoiseNinja plugin till Photoshop är suverän.

Ett tips i Neat Image kan vara att gå in under Tools och välja Advanced mode. I många brusiga bilder kan det löna siga att ställa ner brucreduceringen till 0 för låga och ibland även medelhöga frekvenser. Då försvinner betydligt färre detaljer från bilden och det plastiga intrycket minskar. I Advanced mode får du även fler möjligheter att skärpa olika frekvenser olika mycket, vilket ibland hjälper till att rädda bilder med för litet skärpedjup och liknande.

Har nu testat Noise Ninja och tycker att det blir bra där. Men är det någon som vet vart man kan hämta profiler till den? Jag har en Powershot Pro 1 och den fanns inte med i arkivet i programmet.

Vet inte hur NN fungerar men till NI så har jag inga goda erfarenheter av att använda profiler som folk lagt ut. Oerhört blandad kvalite till min gamla D7i samt min nya D7D.

Jag har gjort egna & då vet man ju vad man får & kan göra om dom om man misslyckas.

Vet dock inte hur du gör såna i NN, bör väl finnas info. i hjälpavsnittet?

//Larsa

Jag brukar använda Neat Image och göra en kopia på ett lager som jag sedan klistrar in över den brusiga orginalbilden. Sedan minskar jag opaciteten i det nya lagret tills hudtonerna ser bra ut. Skulle det vara något område som behöver mer av orginalbilden så använder jag suddverktyget med lågt ställd opacitet och suddar bort den del som behöver synas mer så att oginlalet framträder.

buddy_poor skrev:
Av de jag testat är Noise Ninja det absolut bästa. Jag kör själv med film och för mig funkar det riktigt bra men jag tror till och med att NN funkar bättre på filer från digitalkamera.

Ett alternativ är Neat Image men jag tycker att bilderna lätt får en plastig, osnyggt utseende. Men som effekt verkar det populärt!

Vad är det för skilnad på jpg fil från en digitalare eller en jpg fil från en skanner som skannnat dia e neg.

Joi skrev:
Vad är det för skilnad på jpg fil från en digitalare eller en jpg fil från en skanner som skannnat dia e neg.

Skillnaden är väl ytan i sig. korn, smuts etc som framträder tydligt på film. Två olika ytor som skall jämnas ut.
Mikael

Jag tänker mig att bruset i en bildfil från en digitalkamera endast består av kamerasensorns brus, vilket medför att bruset får en kameraspecifik och repeterbar karaktär.

Att jämföra med "bruset" från en scanad film som består både av kornet i filmen och bruset från sensorn i scanern. Det blir helt enkelt fler faktorer som spelar in i och påverkar brusets karaktär i en filmscanad bildfil. Fler faktorer gör bruset mer komplext och svårare att "trolla bort".

/mattias

Noise Ninja

Jag skulle satsa på Noise Ninja. Snabbt med utmärkt resultat. Fint med profiler för olika modeller.

Tar upp denna "gamla" tråd igen.
Jag funderar på att ladda hem en plugin av NoisWare till mitt CS3. Är det ett program/plugin som kan rekommenderas?

absolut

Japp! Av de brusprogram jag testat tycker jag att noiseware är enklast att jobba med och ger ett mycket bra resultat.

Det verktyg för brusreducering som ger dig störst kontroll och utrymme för bästa möjliga resultat är i själva verket photoshop eller dylika programm. Det är bara en fråga om att göra det på ett bra sätt, vilket iof kan kräva en hel del arbete. Man jobbar med kantmaskning och lager och får i min mening bättre resultat än om man kör i programm som noise ninja eller neat image.

En alldeles utmärkt och mycket djupgående handleding
finns på:

http://ronbigelow.com/articles/noise-1/noise-1.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto