Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda Hårddisken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Till att börja med så fyller man till brädden ;-)

När man skriver över en fil så nollställer man bara det utrymme som pekar ut var filen är, datat för filen raderas inte.

När man formaterar en disk så brukar den bara skriva in en ny filsystembeskrivning utan att nollställa något på själva diskytan. I varje fall under Windows.

Det senare fick jag bekräftat när jag skulle installera om Windows där jag inte valde snabbformatering (som brukar betyda att bara filsystembeskrivningen skrivs om) utan den långsammare varianten. Datorn kraschade emellertid när formateringen nästan var klar men när jag startade om datorn så bootade den upp Windows från hårddisken. Jag tror därför att Windows långsamma formatering bara innebär att den läser från alla positioner på partitionen för att se att det går att läsa, vad det nu skulle vara bra för, eller så har de bara lagt in en fördröjning så att det ser ut som om den gör något grundligt..

Lågnivåformatering kan du inte göra på en normal disk utan att ta hjälp av speciella program om det öht finns.

Det enda som är klart är att du inte skrivit över filerna. Det kan ha blivit något fel i filsystemet så att dessa filer hamnat på sidan om den vanliga filstrukturen och därför legat oåtkomliga, kanske fanns de på en partition som legat dold eller något annat.

Vid ett tillfälle så hade jag både FAT och FFS på samma partition på samma disk. När jag anslöt den till en PC så läste jag FAT och när jag anslöt den till Amigan så läste den FFS. De mappade helt enkelt ut filerna annorlunda. Det hade naturligtvis skitigt sig rejält när de väl hade börjat skriva över varandras data men det var ett kul experiment ;-)

FILM) (ulltand skrev:
När du raderar data fungerar det som att ta bort registerbladet i en pärm.
Datan finns kvar, men datorn kan inte hitta den om man inte berättar för den att inte _bara_ kolla i registerbladen.

Jo, det har jag fattat. Men om man hela tiden fyller på med nya papper i pärmen så måste den ju nån gång bli full.

tormig skrev:
Hur raderar du? Med vad fyller du "till bredden"? Har du verkligen fyllt på "till bredden"? En "normal" radering skriver inte över data, den tar bara bort några pekare till datat. En formatering sker inte heller på någon låg nivå (ettor och noller) utan är mer en strukturering av disken av operativsystemet. De flesta OS har en area för tillfällig data där kopior av filer kan ligga och som inte nödvändigtvis skrivs över när du fyller på "till bredden". De kan överleva en formattering också

Det är en hel vetenskap att faktiskt och säkert radera en hårddisk:)

Raderar med "delete". Fyller på med ny data lik den jag raderat: Foton, musik, dokument etc etc. Fyller på tills det enligt utforskaren inte finns mycket till utrymme kvar på disken.

Har fattat att man tar bort pekare till datat. Men om datat aldrig försvinner eller skrivs över, vart tar det då vägen? Om man tar bort en pekare, eller registerblad, blir då datat helt plötsligt obetydligt i storlek? Kan en musikfil på 200 mb helt plötsligt bli 0 kb om man tar bort registerbladet till denna fil? Det är detta jag inte får ihop.

Arctic skrev:
Det enda som är klart är att du inte skrivit över filerna. Det kan ha blivit något fel i filsystemet så att dessa filer hamnat på sidan om den vanliga filstrukturen och därför legat oåtkomliga, kanske fanns de på en partition som legat dold eller något annat.

Detta verkar som det mest troliga hittills. Man fortfarande: Var finns utrymmet "vid sidan av den vanliga filstrukturen"? På diskens skivor? I såfall måste ju hårddiskarna ha mer kapacitet i gb än vad som anges?

mange78 skrev:
Kan en musikfil på 200 mb helt plötsligt bli 0 kb om man tar bort registerbladet till denna fil? Det är detta jag inte får ihop.

Vad som händer är att filen ligger kvar. Men pekaren till den försvinner och utrymmet där den ligger blir till förfogande när det utrymmet behövs. Vad de flesta operativsystem gör är att de använder "tomt" utrymme i första hand.
Så en "raderad" fill saknar bara pekaren tills dess att utrymmet behövs och kan således återkapas fram till den dagen att man har fyllt disken ordentligt.

Bla IBAS har andra sofistikerade metoder som de kan använda om plånboken tillåter, bla mikroskop.
De kan även läsa av variationer i magnetiseringen och återskapa den senaste filen och sedan ha den som filter för att se de magnetiska variationer som den tidigare filen skapade och på denna vägen kan man läsa ut äldre filer.

Men med http://www.file-recovery.net/ så kunde jag se tidigare partiotionslayouter på min disk men dessa var i "bad condition" och jag försökte inte ens återläsa från dessa.

mange78 skrev:
Kan en musikfil på 200 mb helt plötsligt bli 0 kb om man tar bort registerbladet till denna fil? Det är detta jag inte får ihop.

Nej, den blir inte 0kb, den är fortfarande 200mb, men sektorerna som den fanns på är ledigt att skriva på, eftersom det inte finns ett registerblad. Datorn vet alltså inte att det ligger data där och tolkar det som ledigt utrymme.

AAVERDAL skrev:

Bla IBAS har andra sofistikerade metoder som de kan använda om plånboken tillåter, bla mikroskop.
De kan även läsa av variationer i magnetiseringen och återskapa den senaste filen och sedan ha den som filter för att se de magnetiska variationer som den tidigare filen skapade och på denna vägen kan man läsa ut äldre filer.
Saxat från IBAS hemsida idag: "Data that is physically overwritten by other data cannot be recovered."

AAVERDAL skrev:
Vad som händer är att filen ligger kvar. Men pekaren till den försvinner och utrymmet där den ligger blir till förfogande när det utrymmet behövs. Vad de flesta operativsystem gör är att de använder "tomt" utrymme i första hand.
Så en "raderad" fill saknar bara pekaren tills dess att utrymmet behövs och kan således återkapas fram till den dagen att man har fyllt disken ordentligt.

Men med http://www.file-recovery.net/ så kunde jag se tidigare partiotionslayouter på min disk men dessa var i "bad condition" och jag försökte inte ens återläsa från dessa.

Då måste det alltså vara så att filerna som jag hittade inte fungerade, eftersom jag fyllt utrymmet på disken ytterliggare en gång efter att jag raderat och defragmenterat en gång tidigare. För dom filerna måste ha blivit överskrivna om det är så det fungerar.

Jag kollade aldrig alla filerna, utan bara de jag hade intresse av att återskapa och dom fungerade. Men det var bara en liten del av allt den hittade och även det som var senast sparat inan disken brakade. Men de gamla filerna som hittades hette preceis som vanligt och hade åtminstone samma storlek i gb som tidigare. Men det betyder ju inte att de fungerade.

När man formaterar skriver man om MFTn (master file table) och storleken på den är beroende av blockstorleken man har på disken - och kontrollerar läsbarheten på diskens sektorhuvud, dessa kan skadas av en hel del orsaker, och därmed bli oläsbara.
Väljer man istället snabbformatering tömmer man bara MFTn.

Inget av de två metoderna tar bort filer på hårddisken.

Filerna finns alltså kvar i form av ordinär fildata. Tar du bort en fil är det inte säkert att den försvinner eftersom en ny fil kanske skrivs på ett annat ställe på disken där den passar bättre. Strukturen i NTFS är gjord för att minimera fragmenteringen och därför kan gamla filer finnas kvar. Fungerar ungefär som papperskorgen i windows..
Observera även att filernas index kan bevaras och återfås utan att filernas innehåll i sig kan hittas.

Lågnivåformatering ändrar strukturen på hårddiskens magnetinställning där informationen sparas och till och med skriver om sektorhuvuden och adresserar dessa - då försvinner även datan från disken - för alltid.

Förr i tiden när tätheten på diskens yta som användes för datalagring inte var så tät som idag, kunde man ta fram föregående information av dataytan genom att kolla på närliggande spår som hade blivit påverkade av skrivning till disken.

Senast ändrad:
mange78 skrev:
Jag kollade aldrig alla filerna, utan bara de jag hade intresse av att återskapa och dom fungerade.

Nu tror jag att vi börjar närma oss pudelns kärna. Du kan ha hittat igen gamla filpekare i indexet som pekar ut vissa block som tillhörande en fil men de innehöll då troligen bitar från andra filer och skulle ha varit oläsbara.

tormig skrev:
Saxat från IBAS hemsida idag: "Data that is physically overwritten by other data cannot be recovered."

Vet att vi hade en disk som av misstag blev helt och hållet blev överskriven med annan data som blev återställd av IBAS.
För vår kund var det mycket värdefull data och man lyckades att få fram det tidigare innehållet.
Hur de gjorde vet jag inte, men de lyckades.
Priset...skall vi inte tala om.

Fast det är ju inte vad det handlar om här egentligen...

Arctic skrev:
Nu tror jag att vi börjar närma oss pudelns kärna. Du kan ha hittat igen gamla filpekare i indexet som pekar ut vissa block som tillhörande en fil men de innehöll då troligen bitar från andra filer och skulle ha varit oläsbara.

Ok, ja nu det verkar ju rimligt att det kan ha varit så. Tror jag återskapade en del av de gamla filerna nånstans. Skall kolla upp det och testa en sån fil.

AAVERDAL skrev:
Vet att vi hade en disk som av misstag blev helt och hållet blev överskriven med annan data som blev återställd av IBAS.
För vår kund var det mycket värdefull data och man lyckades att få fram det tidigare innehållet.
Hur de gjorde vet jag inte, men de lyckades.
Priset...skall vi inte tala om.

Fast det är ju inte vad det handlar om här egentligen...
Nej, det skall vi väl inte men ändå, "helt och hållet blev överskriven med annan data" hur vet ni att det verkligen hände?

För det är inte helt enkelt att verkligen radera data, varför IBAS kan ta bra betalt för det också :)

När sysloggen varnade att disken var full...
Då undrade vi varför någon skrev på den...
För den skulle vart monterad som read-only om allt hade stått rätt till..

Men som vanligt, skit bakom spakarna.

Om det är en fysisk skada, som att en skrivararm gått av, kan det hjälpa att ta ur HDn och vända den upp och ner. Sen startar du datan igen, medans HDn fortfarande är upp och ner. Har hört från åtminstone en person som fick det att fungera tillräckligt för att rädda mycket.

Ang. var datat tar vägen, ungefärligt att jämnför med att du radera genvägen/aliaset på skrivbordet till en map. Om skrivbordet nu var din filhanterare. Det finns där men du saknar kopplingen.

@ Magnus78 Var det Ibas som sa att de inte kan rädda data från din disk, eller hade du satt ett kostnadstak då du lämnade in disken?

Och vad det rör överskrivning och återläsning av data så finns det "de" som påstår att de har mjukvaran som klarar av att förstöra data med 1 överskrivning, vilket jag ännu betvivlar. Finns ett antal som har både hård- eller mjukvara som garanterar total oläsbarhet med 3 överskrivningar, och med överskrivningar menas inte vanliga word .doc eller jpeg tills disken är full. Själv använder jag ibland en hårdvara som efter 3 överskrivningar rent mekaniskt har skrivit sönder disken för evigt. >)

Mvh
Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto